۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 553705

دو قرص نان!

بابک رحیمیان

سفر معاون راهبردی رییس جمهور به سیستان و بلوچستان آن هم در روز های پایانی آذر ماه ۹۲ برای من تداعی کننده سفر محمود احمدی نژاد در بیست و پنجم آذرماه سال ۱۳۸۴ به این استان و استماع مشکلات مردم این منطقه در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان وبلوچستان بود.

به خاطر دارم در آن روز فاطمه رخشانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سخنان خود در حضور رئیس جمهور با اشاره به فقر مردم استان خطاب به احمدی نژاد گفت: من حاضرم شما را به جایی از این نقطه شهر ببرم که صدا و سیما دیگر مجبور نشود فقر آفریقا را نشان دهد.

وی گفت: من حاضرم شما را به جایی ببرم که خانواده‌ها به خاطر فقر دخترخودشان را فروختند و زنی که شوهرش اعدام شد برای خوردن لقمه نانی دختر خود را فروخت.

رخشانی آن روز برای انعکاس مشکلات مردم استان و به خصوص جامعه بانوان به احمدی نژاد گفت: خانم‌ها در برخی نقاط استان  به خاطر روی آوردن شوهرانشان به قاچاق تمام زندگی خود را از دست می‌دهند و حال سوال این است که آیا اگر در این گوشه ایران دو قرص نان پیدا می‌شد مردم به قاچاق روی می‌آوردند؟

به یاد دارم در آن با شنیدن این قصه اشک در چشمان محمود احمدی نژاد حلقه زد و بغض گلویش را گرفت و با اینکه به سخنان رخشانی گوش می کرد آرام آرام به حال این استان و وضعیت مردم گریست.

سال ۹۲ و پس از گذشت ۸ سال از این خاطره؛ این بار نماینده رییس جمهور در دولت تدبیر و امید به زاهدان سفر کرد تا باز همان قصه تکراری دو قرص نان را برایش تکرار کنیم!

نوبخت در همان بدو ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان شبانه به حاشیه شهر زاهدان عزیمت کرد تا مشکل دو قرص نان را که همچنان لاینحل مانده دوباره از زبان مسئولان بشنود.

در آن سفر به خاطر دارم  ناصر کاشانی به نمایندگی مردم به نماینده دولت یادآور شد که«سیستان و بلوچستان از بسیاری شاخص های توسعه محروم است و هنوز از کمبود پزشک، بیمارستان، مراکز آموزشی، امکانات رفاهی و حتی دسترسی به آب آشامیدنی رنج می برد اما با این حال در برهه‌های حساس همواره این مردم وفاداری خود را به نظام و انقلاب به اثبات رساندند.»

وی برای نوبخت بازگو کرد که خشکسالی های اخیر نان مردم را بریده است و روزگار مردم استان را تیره و تار کرده است.

قصه تکراری نان

شاید حسینعلی شهریاری دیگر نماینده مردم زاهدان نیز هدفش از انتقاد در بسته شدن مرزها به نوبخت به دلیل همین موضوع بود چون وی نیز اذعان داشت: قبل از اینکه مرز را ببندیم چرا فکر نمی کنیم شکم مردم را با چه چیزی باید سیر کرد؟

وی در این سفر اذعان داشت: بسته شدن مرز ها از طرف دولت موجب شده است تا مردم گرسنه بمانند و این عامل متاسفانه سبب بروز ناامنی‌های گسترده در استان شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای تسهیل در امور تجارت و داد و ستد در بازارچه های مرزی کار شایسته ای تاکنون انجام نشده است ادامه داد: برای سیر کردن شکم این مردم باید چاره ای اندیشید!

بازدید معاون راهبردی و برنامه ریزی رییس جمهور هر چند با قول های متعددی در شورای توسعه و برنامه ریزی در استانداری با محور جبران عقب ماندگی های استان همراه بود اما برای خبرنگاران استان یادآور همان قصه تامین دو قرص نان در دولت نهم را دارد که باید با روشن شدن تنور دولت در راه توسعه روندی عملی به خود گیرد.

جبران نابرابری ها

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در پایان این سفر مجوز استخدام پذیرفته شدگان در آزمون سال های گذشته برای سیستان و بلوچستان را صادر کرد.

محمد باقر نوبخت قول داد تا به منظور جبران عقب ماندگی ها در سال ۹۲ اعتبارات مصوب امسال این استان بیش از نرم کشوری تخصیص یابد.

وی همچنین برای سال ۹۳ قول مساعد داد تا علاوه بر اعتبارات لایحه بودجه با توجه به وضعیت خاص استان از مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار توزیع نشده برای آب و راه روستایی، راه و راه آهن بخش قابل توجهی به سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.

وی همچنین از اختصاص منابع در اختیار از محل صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد دلار اعتبار ارزی و ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی برای تقویت و حمایت از بخش خصوصی و طرح های نیاز به اعتبار در قالب تسهیلات خبر داد.

وی همچنین برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه های سیمان قول داد تا یارانه هزینه مازوت از محل اعتبارات یارانه در اختیار پرداخت شود.

نوبخت در پایان سفر خود در استان در یک جمله قول داد تا عقب ماندگی های ناشی از نابرابری ها را جبران کند.

القصه که عمر سه دولت به سرآمد وهمچنان حکایت دو قرص نان در این استان باقی است و دیگر رمقی برای زمزمه قصه تکراری دو قرص نان  در گوش دولتمرد دیگری نیست!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.