۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 553774

فدهم مرداد، سالروز شهادت خبرنگار مجاهد محمود صارمی به نوعی روایتگر یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی یعنی رسالت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است.

به گزارش قدس آنلاین، هفدهم مرداد، سالروز شهادت خبرنگار مجاهد محمود صارمی به نوعی روایتگر یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی یعنی رسالت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی است. بدین سبب، باید خبرنگاران و صاحبان اندیشه و قلم را منادیان آگاهی و دانایی و مروج حقیقت گویی توصیف کرد که بی شک راز و رمز توفیق آن‌ها در کنار تخصص و کاربلدی، همانا صداقت و شفافیت و تعهد و اخلاق‌مداری است.

در اهمیت و تاثیرگذاری فعالیت رسانه و نقش مهم خبرنگاران در تحولات اساسی جامعه، شک و شبهه‌ای وجود ندارد و خبرنگاری و خبررسانی در جهان امروز که دنیای پرتلاطم اطلاعات است، از مهم‌ترین ضرورت‌های روزگار ما به شمار می‌رود.

رهبر معظم انقلاب در همین خصوص با تأکید بر اینکه مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است، به این نکته اشاره می‌کنند که امروز قوی‌ترین سلاح در اختیار مطبوعات و خبرنگاران رسانه‌ها قرار دارد. از این منظر، وجود مطبوعات پدیده‌ای ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه محسوب می‌شود.

از این حیث واضح است که احساس مسئولیت اجتماعی از جمله شاخصه‌های مهم خبرنگار مسلمان و متعهد و در تراز نظام اسلامی است.

البته در این بین مسلم است که بهترین خبرنگار کسی است که علاوه بر مدنظر قرار دادن شئون اجتماعی، شئون صنفی و حرفه‌ای خود را نیز مورد توجه قرار دهد که مهم‌ترین آن همانا حفظ و تقویت بُعد تعهد و امانتداری در امر خطیر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه است.

مسئله مهم بعدی، ایجاد فضا و بسترسازی به منظور انجام رقابت صحیح و سالم در سرعت اطلاع رسانی است که در زمانه ما جزو الزامات فعالیت رسانه‌ای به شمار می‌رود، اما در عین توجه به این اصل و ایجاد جذابیت‌های خبری، نباید از عنصر دقت غفلت کرد؛ زیرا به هر میزان که دقت در کار خبری و رسانه‌ای کاهش یابد، این مسئله سبب بی اعتمادی مخاطب می‌شود و این موضوع یک آفت جدی فراروی رسانه و خبرنگار آن است.

صداقت و واقع نمایی و دقت در امر اطلاع رسانی، ضرورت بسیار مهمی است که نباید به هیچ وجه از آن غافل شد و تأکید بر این نکته به این سبب است که بدانیم خبرنگار باید هر چیز را آن طور که هست، نگریسته و بکوشد آن را همان طور که دیده روایت کند و مخاطب را در جریان حقایق قرار دهد.

از سویی مسلم است که دقت بالا در این باره باید همراه با جذابیت خبری شود؛ حال آنکه گاهی مشاهده می‌شود به دلیل همین مسئله جذابیت، برخی از اخبار آن چنان که بوده منتشر نشده و درباره آن ها، صداقت و امانتداری لحاظ نمی‌شود که این موضوع، بخصوص افزایش آن، خطری جدی فراروی جامعه رسانه‌ای آن هم در ساختار جامعه و نظام اسلامی است.

دست بر قضا همین رویکرد نادرست سبب می‌شود، نگاه مخاطبان به خبرنگار و رسانه، نگاهی متزلزل باشد، به گونه‌ای که آن‌ها با شک و تردید به خبر می‌نگرند و آن را ارزیابی و تحلیل می‌کنند.

به باور نگارنده، از این حیث مهم‌ترین ویژگی یک خبرنگار متعهد آن است که پیش از هر چیز اعتبار خود را حفظ کند که صدالبته این اعتبار جز با صداقت و حُسن ظن در امر اطلاع رسانی و نیز در نظر گرفتن منافع و مصالح عالی کشور و نظام محقق نمی‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.