ساری- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: جنگل در تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، تولید آب و خاک، ایجاد فضای تفریحی، فرونشست گردوغبار نقش اساسی دارد، اگر جنگل را از دست دهیم در حقیقت همه این قابلیت‌ها را از دست خواهیم داد.

امکانات و نیروی انسانی جوابگوی مهار حریق در جنگل‌ها نیست

به گزارش قدس آنلاین، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در این باره اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش دما گیاهان یک ساله جنگلی خشک شدند و مستعد آتش‌سوزی هستند.

وی بیان کرد: بحث مهار حریق در جنگل هزینه‌های بسیاری را بر ما تحمیل می‌کند چرا که امکانات و نیروی انسانی پاسخ‌گوی این کار نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: حیف است با آتش‌سوزی و سهل‌انگاری سرمایه‌های انسانی را نابود کنیم و از بین ببریم چرا که متعلق به نسل‌های آینده ما هستند.

این مسؤول با اشاره به اینکه دلیل اصلی بحث گرمایش و تغییرات اقلیمی که شاهد آن هستیم از بین رفتن سبزینه‌ها و جنگل‌های مرتعی و جنگلی است، اضافه کرد: جنگل در تولید اکسیژن، جذب دی اکسید کربن، تولید آب و خاک، ایجاد فضای تفریحی، فرونشست گردوغبار نقش اساسی دارد، اگر جنگل را از دست دهیم در حقیقت همه این قابلیت‌ها را از دست خواهیم داد.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: اگر توصیه ما در فصل بهار به افراد این بوده که در صورت ضرورت آتش روشن کنند در حال حاضر توصیه ما به افراد این است که از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و در این مدت باقی مانده از فصل گرم سال از این کار به شدت پرهیز کنند.

وی اظهار کرد: موضوعی دیگر افراد در صورت مشاهده آتش باید به نزدیک‌ترین اداره محیط زیست و یا منابع‌طبیعی اطلاع داده و نسبت به مهار آن هر چند با خاک اقدام کنند چرا که مهار آتش در ابتدای آن کار بسیار آسانی است و در صورت گسترش مستلزم هزینه و وقت بسیاری است و چه بسا درختان بسیاری از بین می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنان پیگیر بحث شناگاه‌های آلوده در مازندران هستیم، افزود: بحث شناسایی منابع آلاینده نیز در دستور کار قرار دارد.

ابراهیمی‌کارنامی با اعلام اینکه این مهم در حال انجام بوده و به‌صورت جدی پیگیر این کار هستیم، گفت: با نصب پرچم‌های سلامت در دریای مازندران به این حرکت عینیت می‌بخشیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.