اراک- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: ۱۸ روستا به دلیل مشکلات آبی و کمبودها با تانکر آبرسانی می‌شوند که البته نیمی از این تعداد تحت پوشش شرکت نیستند.

آبرسانی به ۱۸روستای استان مرکزی باتانکر/ تکمیل مجتمع های آبرسانی نیازمند ۱۳۰میلیارد تومان اعتبار است

به گزارش قدس آنلاین، یوسف عرفانی‌در این زمینه عنوان کرد: بیش از ۸۱۶ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارد و در سال جاری ۱۸ روستا شامل پنج روستا در خمین، ۹ روستا در اراک، یک روستا در ساوه، یک روستا در دلیجان و دو روستا در فراهان است که البته نیمی از این روستاها تحت پوشش شرکت قرار ندارند.

وی با اشاره به اینکه شرکت به منظور رفع مشکلات آب روستاهایی که تحت پوشش نیستند، آبرسانی به این روستاها از جمله روستای حسین‌آباد بغدادی اراک را انجام می‌دهد، افزود: در کنار مشکل کم‌آبی در روستاها در برخی نقاط نیز با فشار آب ضعیف مواجه هستیم به طوری که شب‌ها مخازن آب به منظور آبگیری بسته می‌شود و روز بعد توزیع و برداشت از مخازن انجام می‌گیرد.

عرفانی‌نسب بیان کرد: مخازن آب برخی روستاها توان آبرسانی همزمان با افزایش جمعیت را ندارند و در ایام تعطیلات که شاهد افزایش جمعیت روستاها هستیم، افت فشار آب اتفاق می افتد، همچنین با توجه به وجود باغچه‌های منازل روستایی مصرف آب در این حوزه نیز باید مدیریت شود چراکه مصرف مدیریت نشده افت فشار آب را به همراه دارد و به دلیل عدم توانایی شبکه افت و خیزهایی را نیز در این حوزه شاهد هستیم.

وی رفع تنگناهای آبی استان را در وهله اول منوط به رعایت و در اولویت قرار گرفتن مباحث فرهنگی دانست و افزود: فرهنگ مصرف آب در استان مرکزی و مناطق شهری و روستایی باید تغییر یابد، چراکه شبکه‌های آبرسانی در مناطق شهری و روستایی دارای قدمت بالایی است و این فرسودگی شبکه نیز خود هدررفت آب را به همراه دارد، با بهسازی شبکه نیازی به حفر چاه نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی اضافه کرد: یکی از راهکارهای رفع چالش‌های آبی استان به ویژه در مناطق روستایی مباحث اعتباری به منظور تکمیل پروژه‌های آبرسانی است.

وی با اشاره به تکمیل آبرسانی از سد کوچری در شبکه آبرسانی شهری افزود: اگر این پروژه در شبکه آبرسانی روستایی نیز انجام گیرد و اعتبارات لازم در این راستا تخصیص یابد بخش عمده از مشکلات آبرسانی در روستاهای خمین رفع می‌شود.

عرفانی‌نسب اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی در مناطق روستایی استان را بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۳۸۹ روستا در قالب ایجاد مجتمع‌های آبرسانی مطالعه شده‌اند و از این بین ۱۳ روستا تاکنون تکمیل شده است و برای تکمیل مابقی بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی اظهار کرد: دولت طی دو سال اخیر حمایت‌های ویژه‌ای از آب و فاضلاب روستایی در کشور داشته است و اعتبارات کلانی نیز اختصاص داده است به طوری که سال ۹۴ تعداد روستاهای استان مرکزی که به صورت سیار آبرسانی می‌شد ۸۰ روستا بود و امروز به یک‌چهارم کاهش یافته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: در کنار حمایت‌های دولت برای اولین بار صندوق توسعه سال گذشته ۵۰۰ میلیون دلار برای مجتمع‌های روستایی اختصاص داد و امسال نیز ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته است که این امر سرعت کار ایجاد و تکمیل مجتمع‌ها افزایش داده است و با استمرار این اعتبارات ملی می‌توان بخش اعظمی از مشکلات آبی روستاهای استان را رفع کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.