جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم روز سه شنبه ۲۳ مردادماه با سخنرانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

به گزارش قدس آنلاین، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اسامی وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم توسط حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور به نمایندگان مجلس معرفی شد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از اینکه رئیس‌جمهور اعضای کابینه را برای اخذ رأی اعتماد به نمایندگان معرفی می‌کند، نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را بررسی کنند.

حال برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس اعلام کرده اند که از روز سه شنبه ۲۳ مرداد ماه جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در دو نوبت صبح و عصر آغاز خواهد شد. رئیس دولت در مجموع  ۲ ساعت ۳۰ دقیقه می تواند صحبت‌ها و دفاعیات خود را مطرح کند.

طی هفته جاری و هفته آینده فراکسیون مختلف مجلس جلساتی را با وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها جهت آشنایی بیشتر با آنان و برنامه هایشان برگزار می‌کنندکه اولین آن امروز با حضور امیر حاتمی در فراکسیون نمایندگان ولایی، برگزار شد. این فراکسیون ۱۸ کمیته تخصصی برای بررسی عملکرد و سابقه کاری وزرای پیشنهادی جهت رأی اعتماد به آنان تشکیل داده است.

اولین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی جهت بررسی کلیت، اصول و خط مشی کلی کابینه پیشنهادی، با سخنرانی حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور آغاز می شود که وی ضمن تشریح برنامه‌های خود از وزرای پیشنهادی کابینه دفاع می‌کند.

بعد از اظهارات رئیس جمهور برای کلیت رأی اعتماد به وزرا پنج نماینده به عنوان موافق و پنج نماینده هم به عنوان مخالف اظهار نظر می‌کنند. سپس رئیس جمهور و یا هر کسی را که او تعیین کند وقت دارند به مدت ۱۵ دقیقه به سوالات نمایندگان پاسخ دهند. همچنین سؤالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده خواهد شد.

سپس نوبت به بررسی جداگانه وزارت خانه ها بر اساس حروف الفبا می رسد. در مورد هر وزیر دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک ­نفر مخالف و موافق به مدت پانزده دقیقه صحبت خواهند کرد.  اگر یکی از وزرای پیشنهادی مخالفی نداشته باشد طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نماینده موافق نیز نمی‌تواند دفاعی از وزیر پیشنهادی داشته باشد.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت سخنرانی دارد. بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می گیرد.

سپس رئیس‌جمهور می ‏تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به طور یکجا از آنان دفاع کند.

رای‌گیری برای تمام وزیران پیشنهادی به طور همزمان و در آخرین جلسه رای اعتماد انجام شود اما برای هر وزیر یک صندوق رای جداگانه تعبیه می شود. اگر نیمی از نمایندگان حاضر در صحن علنی به وزیر پیشنهادی رای مثبت دهند براساس قانون آن فرد می تواند به عنوان وزیر دولت مشغول به خدمت شود.

همچنین اگر وزیری رای اعتماد نگیرد رئیس جمهور برای معرفی گزینه بعدی ۳ ماه فرصت دارد که در این مدت رئیس دولت برای آن وزارتخانه‌ها سرپرست معین می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.