سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

آمریکایی‌ها بخواهند برجام را متوقف کنند، باید هزینه آن را بپردازند

به گزارش قدس آنلاین، سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز(سه شنبه ۱۷ مرداد) این کمیسیون گفت: جلسه امروز، به ادامه بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه اختصاص یافت و تعداد دیگری از موارد پیشنهادات بررسی شد.

وی ادامه داد: در ادامه جلسه امروز، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی برای امور خارجه همراه با حسن قشقاوی معاون حقوقی و امور مجلس برای ارائه برنامه‌های خود در کمیسیون حضور یافت.

نماینده مردم ورامین در مجلس تصریح کرد: ظریف با اشاره به نحوه دعوت و میزبانی از بیش از یکصد هیئت خارجی با حداقل هزینه‌ها برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور دوازدهم عنوان کرد که بیست و هفت هیئت اروپایی از جمله از ایتالیا، انگلیس، فرانسه، آلمان و کشورهای منطقه مانند قطر، عمان و کویت و از آسیای میانه در این مراسم  حضور پیدا کردند که این حضور یعنی سیاست منزوی سازی جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها با شکست روبه رو شد و ایران هراسی آمریکا نقش برآب شد.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارشی که وزیر امور خارجه ارائه کرد اظهار داشت: ظریف گفت دو ابر اولویت در برنامه کاری آینده داریم.  اولویت اول مباحث منطقه  و اولویت دوم فعال سازی دیپلماسی در میدان اقتصادی است. برای ابر اولویت اول هدف‌گذاری صورت گرفته و سازوکار دستیابی به آنها هم پیش بینی شده است و برای اولویت دوم، اگرچه در دوره اول تلاش‌هایی انجام شد ولی انتظار مجلس بیشتر از این است و لذا یک ساختار مستقل در وزارت خارجه نیاز بود و از سوی دیگر باید ساختار را هم کوچک و چابک می‌کردیم و لذا پنج معاونت را پیش بینی کردیم که یکی از آنها معاونت اقتصادی است.

ظریف ادامه داد: به این ترتیب هم کوچک‌سازی و هم چابک‌سازی شده و از سوی دیگر مدیران منطقه‌ای را زیرمجموعه وزیر قرار دادیم و در صورت تصویب چارت پیشنهادی، دو اولویت را با یک تشکیلات و سازمان آماده دنبال خواهیم کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بعد از اظهارات ظریف فلاحت پیشه، حسن بیگی، شوشتری، ذوالنوری، کریمی قدوسی، رحیمی، برزگرنجفی اظهار نظر کردند.

نقوی حسینی افزود: در ادامه ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه برای دولت دوازدهم موضوعات مطرح از سوی اعضای کمیسیون را توضیح داد و گفت اغلب موضوعاتی که مطرح شده در برنامه در دولت دوازدهم آمده است و مفصل برنامه ام را ارائه کرده ام که در اختیار مجلس قرار می‌گیرد. هماهنگی برنامه‌های اقتصادی جمهوری اسلامی از جمله نقش های محوری وزارت خارجه در دولت آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: به گفته ظریف تنش‌زدایی و مدیریت تنش با آمریکا از جمله مهمترین وظایف وزارت امور خارجه در دولت آینده خواهد بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: ظریف اشاره کرد که امکانات ما در سایر کشورها ضعیف است با این حال حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده‌ایم. ما به دنبال تنش نیستیم و بلکه خواهان آرامش بین کشورها هستیم. در رابطه با برجام، ما مصمم هستیم از منافع ملت ایران دفاع کنیم و نمی گذاریم آمریکایی‌ها مانع اشعاع ملت ایران شوند.

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: آمریکایی‌ها نمی توانند هزینه توقف برجام را بر ایران تحمیل کنند، اگر آمریکایی ها بخواهند برجام را متوقف کنند، باید هزینه آن را هم بپردازند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  روز یکشنبه هفته آتی وزرای پیشنهادات اطلاعات و دفاع در کمیسیون حضور خواهند یافت./

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.