بجنورد- استان خراسان شمالی با تعداد ۵ هزار کوهنورد فعال همواره بر سکوی سوم کشور ایستاده است اما وقتی از نظر امکانات و اعتبارات آن را در کفه سنجش قرار دهیم بنا بر گفته بسیاری از ورزشکاران و مسئولان کفه سبکی دارد.

صعود کوهنوردان خراسان شمالی در مسیر مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است این استان با تعداد ۲۳ هزار ورزشکار بیمه‌شده و ۴۳ هیئت ورزشی فعال ازجمله استان‌های موفق در بسیاری ازجمله ها ازجمله کوهنوردی است.

از امین توکلی نسب دانش‌آموز ۹ ساله شیروان که تاکنون توانسته در المپیاد سنگ‌نوردی مقام کسب کند تا صعود نخستین بانوی این استان به قله ۷ هزار متری قرقیزستان خود گویای شوق صعود بسیاری از ورزشکاران به سکوهای قهرمانی است که متأسفانه گاهی اوقات نبود امکانات این افراد را از صعود بازمی‌دارد.

باوجوداینکه بنا بر گفته استاندار خراسان شمالی سرانه ورزشی این استان در دولت تدبیر۴۰ درصد رشد یافت و از ۳۵ صدم متر به نیم مترمربع رسید اما بسیاری از هیئت‌های ورزشی از کمبود اعتبارات و امکانات در مضیقه هستند تا حدی که امکان اعزام برخی از ورزشکاران فراهم نمی‌شود.

ورزشکاران حق‌دارند

رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی از جمله افرادی است که بر بی‌توجهی و بی‌مهری به ورزشکاران مهر تائید زده و بیان می‌کند: بی‌مهری‌های برخی مسئولان استانی به ورزشکاران، موجب گلایه‌مندی مردم و ورزشکاران این خطه از کشورمان شده است.

علی‌اکبری بیان می‌کند: یکی از مصادیق این بی‌مهری‌ها، جا ماندن ورزشکاران از حضور در مسابقات ورزشی در خارج کشور به علت مشکلات اداری است.
وی با تأکید بر اینکه ورزش خراسان شمالی نیازمند توجه است می‌افزاید:  درخواست مردم و نمایندگان استان در مجلس توجه ویژه به عرصه ورزش این خطه است زیرا که کمبودها بعضاً مانع از این است که ورزشکاران ما نتوانند شایستگی‌های خود را بروز دهند.

در انتظار حمایت

رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان شمالی که دل گفته‌های بسیاری دارد نیز می‌گوید: متأسفانه هیئت‌های ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون ورزش حمایت نمی‌شود و بودجه تخصیص‌یافته از سوی وزارت ورزش و جوانان پاسخگوی نیاز ورزشکاران نیست.

حسین بهمن یار با اشاره به این موضوع که تعداد ۵ هزار کوهنورد رسمی در گروه و باشگاه در خراسان شمالی فعالیت دارند ادامه می‌دهد: خراسان شمالی از استان‌های محروم کشور است .

وی اظهار می‌کند:متأسفانه به علت محروم بودن استان مشکلات بسیاری گریبان گیر ورزشکاران است.

اعتبار هیئت‌های ورزشی ناچیز است

معاون امور توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی البته ناچیز بودن اعتبارات هیئت‌های ورزشی را تائید می‌کند و معتقد است: محروم بودن خراسان شمالی و ناتوانی آن در پشتیبانی از هیئت‌های ورزشی امری کاملاً مشهود است.

عباس شاهی یادآور می‌شود: پشتیبان‌های تبلیغاتی همیشه کمک‌حال این نهاد بوده‌اند اما به علت کوتاه بودن مدت‌زمان قرارداد، پشتیبان‌ها از ادامه کار در این استان استقبال نمی‌کنند.

وی اظهار می‌کند: نباید از پشتیبان‌ها به‌عنوان دستگاه کارت‌خوان استفاده کرد و فقط در زمان نیاز به سراغ آن‌ها رفت.

وی توجه و معرفی پشتیبان‌های ورزشی این استان به دیگر استان‌ها را امری بسیار مهم عنوان و اظهار کرد: برند شدن پشتیبان‌های تبلیغاتی در سطح استان بر فعالیت بیشتر آن‌ها انگیزه می‌بخشد.

بازماندگان صعود

رئیس گروه کوهنوردی شهرستان بجنورد نیز با اشاره‌ای کوتاه پیرامون مشکلات پیش روی ورزشکاران اظهار می‌کند: ورزشکاران برای صعود هر قله در خارج از استان به بیش از ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارند که متأسفانه عده‌ای از آن‌ها به علت عدم تأمین اعتبار از صعود بازمی‌مانند.

علی باشی بابیان اینکه استعداد ای خوبی در این استان برای موفقیت در این رشته وجود دارد اظهار می‌کند: متأسفانه کمبود امکانات و اعتبارات سد راه شکوفایی بسیاری از استعدادها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.