متأسفانه دولت یازدهم، اشتباهات دولت دهم را به ارث برد. تعهدات زیادی به مردم داده شده بود.همچنین در آن زمان پروژه‌های زیادی در حال ساخت بود و یا ساخته شده بود و زیرساخت آن آماده نبود. در حال حاضر هم حدود صد هزار ازاین واحدها ساخته شده که مشتری ندارد و قابل بهره‌برداری نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری سنگینی ایجاد شد که بر آن مطالعه نشده بود.

سیاستگذاری های نسنجیده/تجلی مسکن مهر در تورم چهل درصدی

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهدی سلطان محمدی کارشناس فعال بازار مسکن پیرامون وضعیت بازار مسکن در دولت یازدهم بیان داشت:
«واقعیت این است که حجم ساخت‌وساز در دولت گذشته پایین آمده و این صنعت در رکود به سر می‌برد اما نباید آن را به سیاست‌های به کارگیری شده در دولت یازدهم مربوط ساخت. این مشکلات عمدتاً ناشی از طبیعت بازار مسکن می‌باشد. همچنین اضافه عرضه سنگینی که در سال‌های ۸۹تا۹۳ به وجود آمد، باعث آن شد که نتوانیم این عرضه را در بازار جذب نمائیم به خصوص این که با کاهش درآمد و تقاضا همراه شده و پس از آن، بحران سیستم بانکی نیز آن را یاری نمود. این رکود بسیار سنگین است. در حجم ساخت‌وساز رکود داریم اما این‌ها ناشی از تبعات سیاست‌گذاری‌های دولت دهم بوده است نه دولت قبل».
وی در مورد پروژه مسکن مهر و علت توقف آن در دولت یازدهم افزود:
«نسبت به سیاست‌های مسکن مهر، کارشناسان از همان زمان نیز ابراز نگرانی نموده بودند. بسیاری از مسائل بدون مطالعه و ملاحظات اجرایی شد. این مشکلات هم در جای نمایی‌ها، هم در نحوه واگذاری‌ها و هم در انتخاب پروژه‌ها وجود داشت. بنابراین زیرساخت‌های آن پیش‌بینی نشده بود و یک نگاه شهرسازانه در آن وجود نداشت. هدف این بود که هر چه زودتر این طرح اجرا شده و به مردم تحویل داده شود. نتیجه این که مشکلات سنگینی نیز در این راستا به وجود آمد. اعتبارات سنگینی که صرف این پروژه شد به تورم دامن زد و تا حدود چهل‌درصد آن را افزایش داد».
محمدی عملکرد دولت یازدهم در این خصوص را این‌گونه بیان داشت:
«متأسفانه دولت یازدهم، اشتباهات دولت دهم را به ارث برد. تعهدات زیادی به مردم داده شده بود. همچنین در آن زمان پروژه‌های زیادی در حال ساخت بود و یا ساخته شده بود و زیرساخت آن آماده نبود. در حال حاضر هم حدود صد هزار ازاین واحدها ساخته شده که مشتری ندارد و قابل بهره‌برداری نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری سنگینی ایجاد شد که بر آن مطالعه نشده بود. با این حال، دولت یازدهم پروژه‌هایی را که به نیمه رسیده بود، نمی‌توانست کنار بگذارد و به تکمیل آن پرداخت. این‌ها اموری بود که در دولت یازدهم انجام شد. منابع محدودی که به دست آمده بود، صرف این سیاست‌ها شد و نتوانستیم در سایر بخش‌ها توسعه داشته باشیم».
وی در ارتباط با هزینه‌های جاری شده در وزارت مسکن دولت یازدهم ادامه داد:
«هزینه عمده در مورد مسکن مهر و در دولت یازدهم، عمدتاً صرف اصلاح بافت‌های فرسوده می‌شد. ما به جای این که بافت‌های ضعیفی را در کشور اضافه کنیم و مشکلات افزایش یابد، بافت‌های فرسوده را اصلاح نمودیم. هزینه‌های توسعه شهر از طریق احداث‌های جدید، صرف اصلاح مشکلات دولت قبل شد».
محمدی پیرامون راهکاری اصلاح و توسعه بازار مسکن در دولت دوازدهم تصریح کرد:
«دولت باید نگاهش را صرف اصلاح بافت‌های فرسوده نماید. ما همین بافت‌هایی که داریم را باید اصلاح کنیم. باید شهرهای با کیفیت احداث گردند. سکونت شهری فراتر از ساختن مسکن است. مسکن از جزئیات یک شهر است. ارتباطات، راه‌ها، ترافیک، ایجاد فضای سبز، احداث مدرسه و سایر مسائل مهم هم باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این‌ها تأمین نشود، مشکلات عدیده‌ای به وجود خواهد آمد».
وی ادامه داد:
«همیشه بالای ۹۵ درصد توسعه تولید مسکن توسط خانوارها انجام می‌شود و در حال حاضر هم این روش ادامه پیدا می‌کند. طبقات و اقشاری که مورد نیاز حمایت هستند، باید حمایت شوند. باید بخشی از آن از طریق تقویت بازار اجاره و کمک به آن و بخشی از طریق تولید صورت گیرد. اما این واقعیتی است که تولید مسکن نمی‌تواند بیشتر از پنج درصد تحت مدیریت دولت باشد و همیشه نودوپنج درصد آن توسط مردم تأمین می‌شود».

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.