در روز بیست و نهم اعضای کابینه اسرائیل توسعه عملیات نظامی علیه لبنان را تصویب کردند به این امید که بتوانند پیش از پایان جنگ دستاوردی برای خود به ثبت برسانند.

سالگرد جنگ ۳۳ روزه؛ روز بیست‌ونهم...تصمیم رژیم صهیونیستی برای توسعه عملیات در جنوب لبنان

به گزارش قدس آنلاین،  در روز بیست و نهم از جنگ تابستان ۲۰۰۶ معروف به جنگ ۳۳ روزه، اعضای کابینه اسرائیل با مشاهده ناکامی و شکست در نبرد با مقاومت، طرح  توسعه عملیات نظامی در جنوب لبنان را تصویب کردند به این امید که بتوانند پیش از پایان جنگ دستاوردی برای خود به ثبت برسانند.

ناکامی در نبرد با مقاومت و خروج ژنرال اسرائیلی از کریات شمونه

این در حالی بود که مقاومت اسلامی ده‌ها نفر از سربازان اسرائیلی را به هلاکت رساند تا جایی که یکی از ژنرال ها به مبارزه علیه مقاومت پایان داده و شهرک کریات شمونه را که به شهر اشباح تبدیل شده بود، ترک کرد.

افزایش سربازان اسرائیلی برای جبران شکست ها

در روز نهم اوت برابر با بیست و نهمین روز از جنگ، نیروهای اشغالگر اسرائیلی تعداد بیشتری از سربازان خود را روانه میدان جنگ کردند تا بتوانند پیش از قطعنامه شورای امنیت مبنی بر توقف اقدامات نظامی، دستاوردی نظامی را برای خود به ثبت برسانند.

رزمندگان مقاومت در کمین اسرائیلی ها

در این میان توپخانه ها و جنگنده های اسرائیلی محورهای مختلف نبرد با مقاومت را زیر آتش خود گرفتند اما رزمندگان مقاومت نیز در کمین نشسته بودند تا جایی که اسرائیل اعتراف کرد در درگیری هایی که در روستاهای عیتا الشعب، دبل و الطیبه رخ داد ۱۵ سرباز اسرائیلی کشته و ۳۸ نفر دیگر نیز مجروح شدند و علاوه بر این تعدادی از تانک های مرکاوا منهدم شدند.

همزمان با این تحولات نیروهای مقاومت شهرک های اسرائیلی را با صدها موشک زیر آتش گرفتند که مهم ترین این حملات بمباران شهرک بیسان (بیت شان)، حیفا و جنین با استفاه از موشک های «خیبر-۱» و نیز حمله به پایگاههای نظامی برانیت و ایفانیت بود.

تخلیه کامل شهرک کریات شمونه

نیروهای اسرائیلی به ناچار شهرک کریات شمونه را که ۲۴ هزار شهرک نشین در آن سکونت داشتند به شکل کامل تخلیه کردند تا جایی که این شهرک به شهر اشباح تبدیل شد.

در این شرایط سلسله اقدامات جنایتکارانه اسرائیل همچنان به حال خود باقی بود تا جایی که در بمباران شهرک مشغره و عرسال به ترتیب شش  و چهار غیرنظامی به شهادت رسیدند.

در بحبوحه این تحولات هیئت وزیران اسرائیل در عمل به توصیه عمیر بیرتز وزیر جنگ طرح توسعه عملیات نظامی در جنوب لبنان را تصویب کرد و هدف نهایی از جنگ شناسایی و نابودی سکوهای پرتاب موشک کاتیوشا به سمت شهرک های اسرائیلی اعلام شد.
این در حالی بود که گزارش های میدانی حاکی از ناکامی اسرائیل در دو سطح میدانی و نیز بین المللی و ناتوانی در به ثبت رساندن دستاوردی در این جنگ بود تا جایی که ادامه نبرد موجب شده بود اسرائیلی ها روحیه خود را ببازند.

اهداف اصلی اسرائیل از توسعه عملیات نظامی

کابینه اسرائیل در تصویب طرح توسعه عملیات نظامی در جنوب لبنان چند هدف اصلی را تعیین کرده بود که عبارت بودند از :

بازگرداندن فوری سربازهای اسرائیلی ربوده شده بدون هیچ پیش شرطی.

توقف فوری عملیات نظامی از لبنان علیه اسرائیل و یا اهداف اسرائیلی از جمله توقف حملات موشکی مقاومت.

اجرای کامل قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت.

استقرار نیروهای بین المللی در جنوب لبنان.

از بین بردن توانمندی حزب الله درترمیم توانمندی عملیاتی خود.

در این شرایط ستاد ارتش اسرائیل اودی ادم فرمانده عملیات منطقه شمالی ارتش را برکنار کرده و موشه کابلینسکی معاون ستاد ارتش را جایگزین او کرده و مامویت او را نظارت بر حملات هوایی، دریایی و زمینی به لبنان تعیین کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.