یکی از لازمه‌های مهم برای بهبود نتایج آزمایشها به طوریکه یک پژوهش دقیق و کارآمد را منجر شود، دقت تجهیزات آزمایشگاهی است که انجام کالیبراسیون این ضرورت را تحقق می‌بخشد.

«کالیبراسیون» چه نقشی در بهبود نتایج آزمایشها ایفا می‌کند

به گزارش قدس آنلاین،  کالیبراسیون را می‌توان یکی از ضرورتهای پژوهش کارآمد و دقیق دانست، فرآیندی که در آن دقت و صحت عملکرد تجهیزات آزمایشگاهی صحه‌گذاری می‌شود.

این فرآیند عبارت است از مقایسه دستگاه اندازه‌گیری با یک نمونه استاندارد و تعیین میزان خطای آن ابزار و درصورت لزوم، تنظیم دستگاه در مقایسه با استانداردهای مربوطه و در نهایت افزایش دقت و صحت اندازه‌گیری.

برای کالیبراسیون دستگاه می‌توان اهداف مختلفی را تعریف کرد اما همانطور که گفته شد، افزایش دادن دقت و توانمندی تحقیقات، نتیجه مهمی است که امکان به دست آمدن نتیجه بهتر را فراهم می‌کند.

به گفته داود قرایلو؛ عضو کارگروه تخصصی TEM شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری این کار می‌تواند به کاهش هزینه تعمیرات تجهیزات به دلیل نظارت بر عملکرد آنها کمک کند؛ همچنین ضمن افزایش عمر تجهیزات به  کاهش مواد، قطعات و ملزومات مصرفی و نیز  جلوگیری از تکرار بی‌مورد آزمونها به‌منظور کسب اطمینان از صحت آزمایشها از فواید کالیبراسیون است.

وی کالیبراسیون را فرآیندی دوره‌ای عنوان کرد که باید نسبت به انجام آن در دوره‌های معین اقدام شود؛ به این شکل که در بازه زمانی مشخص، دستگاه کالیبره شده و روی آن برچسب مخصوصی که شامل تاریخ کالیبره و تاریخ انقضای کالیبراسیون است، درج شود.

پیام آزادی؛ عضو شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و کالیبراسیون با اشاره به این که فرآیند یادشده معمولاً به دو روش انجام می‌شود، گفت: نخستین روش توسط پیمانکاری خارج از آزمایشگاه صورت می‌گیرد و به‌طور معمول برای کالیبراسیون تجهیزاتی مانند ترازو و دماسنج از پیمانکار خارجی استفاده می‌شود؛ شرکتهایی که برای کالیبره کردن تجهیزات آموزش لازم را گذرانده و نمونه‌های استاندارد مربوط به آن را دارا هستند.

وی افزود: اما در روش دوم، کالیبراسیون توسط آزمایشگاه انجام می‌شود؛ برخی از تجهیزات، توسط کاربر قابل کالیبراسیون هستند که با استفاده از راهنما و نمونه استاندارد،  فرآیند کالیبراسیون در داخل آزمایشگاه انجام می‌شود.

به گفته این عضو شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی معاونت علمی و کالیبراسیون اجازه می‌دهد که میزان تصحیح لازم را انجام داده و ممکن است خواص اندازه شناختی دیگری نظیر اثر کمیتهای تأثیرگذار نیز تعیین شود.

وی ادامه داد: کالیبراسیون ویژگیهای کارآمدی دستگاه یا مواد مرجع را به‌وسیله انجام مقایسات مستقیم مشخص می‌کند کدام دستگاه‌ها باید کالیبره شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.