مشهد - به دنبال بارش باران در استان‌های گلستان گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان که از روز پنج شنبه آغاز شده و جمعه نیز ادامه داشت شاهد جاری شدن سیل در برخی از شهرستان‌ها بودیم به طوری که درحال حاضر عملیات امدادرسانی در ۲۱ شهر و روستا از این استانها ادامه دارد.

سیل تابستانه مردم ۳ استان را غافلگیر کرد/ تخلیه ۲۵۰ گردشگر از دره شمخال

بارش های تابستانی باران‌های سیل‌آسا در شمال و شمال شرق کشور موجب جاری شدن سیلاب در برخی از این مناطق و  تا کنون باعث مرگ ۱۲ نفر و مفقود شدن ۲ نفر شد.

هشت نفر در سیل خراسان رضوی کشته شدند

  بر اثر جاری شدن سیل در برخی شهرستان های خراسان رضوی تاکنون هشت نفر جان خود را از دست داده اند.  محورهای اصلی مواصلاتی استان از جمله مشهد به کلات که به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده بود بازگشایی شده و هنوز برخی دیگر از از جاده های فرعی مسدود هستند.

محورهای اصلی مواصلاتی استان از جمله مشهد به کلات که به دلیل جاری شدن سیل مسدود شده بود بازگشایی شده و هنوز برخی دیگر از جاده های فرعی مسدود هستند.

اسکان اضطراری ۳۷۵ نفر 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی جمعه شب از اسکان اضطراری ۳۷۵ نفر که در سیل گرفتار شده بودند خبر داد. 

سید مجتبی احمدی در خصوص سیل روز جمعه و امداد رسانی به روستاهای سیل زده شهرستان‌های کلات، درگز، چناران، مشهد، فریمان و نیشابور اظهار کرد: در شهرستان‌های کلات، مشهد، درگز، چناران، قوچان، فریمان، تربت جام، سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر و نیشابور امدادرسانی صورت گرفته است.

وی افزود: ۱۲۰ نیروی عملیاتی و دو دستگاه آمبولانس، دو دستگاه خودرو نجات، یک فروند بالگرد و پرواز بالگرد در محور مشهد – کلات از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در رابطه با اقلام‌ ارسالی گفت: برای امداد رسانی به سیل زدگان ۸۹تخته چادر، پتو ۴۵۰ تخته و کنسرو و مواد غذایی ارسال شده است.

وی با اشاره به تعداد کل افراد اسکان داده شده بیان کرد: ۳۵۷ نفر اسکان داده شده‌اند و یک نفر به صورت سرمایی درمان و دو نفر به مرکز درمانی منتقل شده است.

اعزام تیم های امدادی ادامه دارد

مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز بامداد شنبه اظهار کرد: تیم های امدادی در مناطق سیل زده حاضر هستند و عملیات امداد و نجات ادامه داد.

مجتبی محمودی افزود: تدارک لازم برای اسکان اضطراری دیده شده و تیم های کمکی نیز در حال اعزام به مناطق سیل زده هستند. 

آسیب دیدن شبکه های توزیع برق و آب

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوی نیز از قطع آب و برق در برخی روستاهای سیل زده خراسان رضوی خبر داد.

حجت علی شایان فر افزود: شبکه آبرسانی به ۹ روستا و برق ۱۰ روستا بر اثر وقوع سیل قطع شده است.

تخلیه ۲۵۰ گردشگر از دره شمخال در پی بروز سیلاب

فرماندار قوچان نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به وقوع سیلاب در مناطقی از شهرستان قوچان، اظهار کرد: پیرو ابلاغیه سازمان هواشناسی و اداره کل مدیریت بحران استان در مورخه ۱۹ مردادماه، مجموعه مدیریت بحران شهرستان ضمن اطلاع‌رسانی به تمامی دستگاه‌های اجرایی آمادگی لازم را داشت.

  علیرضا قامتی ادامه داد: در سطح شهرستان قوچان همچون روستاهای منطقه سد تبارک‌آباد در بخش مرکزی و روستاهای منطقه اینچه‌ها، شارک، دربادام و روستای بردر، قره‌چقه و منطقه گردشگری شارک در بخش باجگیران، نوار مرزی شهرستان قوچان و درگز و همچنین نوار مرزی بخش باجگیران با کشور ترکمنستان و در ضلع غربی روستاهای حد فاصل بین قوچان - فاروج به عمق حدود ۲۰ کیلومتر شاهد بارندگی‌های پراکنده و سیلاب بودیم.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان قوچان با بیان اینکه « تنها نقطه نگران‌کننده منطقه گردشگری شمخال بوده است»، تصریح کرد: با وجود اینکه اطلاع‌رسانی لازم از قبل انجام شده بود، اما شاهد حضور گردشگران در منطقه بودیم.

وی افزود: بعد از آغاز بارندگی و جاری شدن سیل با حضور به موقع بخشدار و گروه‌های امدادی توانستیم ۲۵۰ نفر از گردشگرانی که در منطقه حضور پیدا کردند را با تراکتور خارج کنیم و خوشبختانه حدود ساعت ۱۷ تقریبا تمام گردشگران از منطقه خارج شدند اما نیروهای امدادی به دلیل تعیین ایمنی احتمالی تعدادی از گردشگران به دلیل جلوگیری از مشکلات احتمالی در منطقه حضور دارند.

قامتی با بیان اینکه خوشبختانه سیل در تمامی نقاط فروکش کرده و هیچ گونه حادثه‌ای نداشتیم گفت: به‌جز بروز سیلاب خسارتی نداریم و بخشی که بروز سیلاب را داشتیم خسارات در بخش کشاورزی و باغات را به همراه داشت که این خسارات در دست بررسی است و میزان آن متعاقبا اعلام می‌شود .

وی با تاکید بر اینکه «هیچ مصدوم و تلفات جانی در این منطقه نداشته‌ایم»، اظهار کرد: محورهای حوزه شهرستان دچار مشکل نشده و تردد در تمامی محورهای ارتباطی برقرار است.

مرگ ۱۲ نفر و مفقود شدن ۲ نفر در سیل شمال شرق

رئیس سازمان مدیرت بحران کشور آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در پنج استان کشور را تشریح کرد و از مرگ ۱۲ تن در پی این حادثه خبر داد.

اسماعیل نجار گفت: به دنبال بارش باران در استان‌های گلستان گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان که از روز پنج شنبه آغاز شده و جمعه نیز ادامه داشت شاهد جاری شدن سیل در برخی از شهرستان‌ها بودیم به طوری که درحال حاضر عملیات امدادرسانی در ۲۱ شهر  وروستا از این پنج استان ادامه دارد.

نجار با بیان اینکه وقوع این حادثه پیشتر از طریق اطلاعیه و اخطاریه‌های سازمان هواشناسی پیش‌بینی و از طریق رسانه‌های محلی اطلاع‌رسانی شده بود، افزود: این سیلاب خساراتی را به تاسیسات و جاده‌های مواصلاتی وارد کرده و تاکنون برابر آمارها قریب به ۴۰۰ تن امدادرسانی شده است. همچنین از بیش از ۳۰ واحد مسکونی عملیات تخلیه آب انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه در پی این حوادث ۱۲ تن در سه استان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: ‌هفت نفر در خراسان رضوی، چهار نفر در گلستان و یک نفر در خراسان شمال جان خود را از دست داده‌اند. همچنین دو تن در روستای شیرین‌آباد علی‌آباد کتول مفقود شده‌اند که جستجوها برای نجاتشان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به مورد فوتی استان خراسان شمالی اظهار کرد:‌ چهار نفر در داخل یک دستگاه خودرو سواری حضور داشتند که آب خودروی آنها را با خود برد که یک نفر جان خود را از دست داد و سه نفر دیگر نجات پیدا کرده و هم‌اکنون در بیمارستان تحت مراقبت هستند.

نجار با بیان اینکه عملیات امدادرسانی در پنج استان درگیر سیلاب همچنان ادامه دارد، گفت: بارش‌ها نیز ادامه داشته و طبق پیش‌بینی‌ها همچنان متوقف نخواهند شد؛ بنابراین توصیه می‌کنم از استقرار و حضور در مجاورت مسیل‌ها جدا خودداری کرده و به هشدارها و توصیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران توجه کنند.

به گفته رئیس سازمان مدیرت بحران کشور، آماده‌باش دستگاه‌های امدادی همچنان ادامه دارد.

 نجات ۴۰ گردشگر گرفتار در سیلاب شهرستان کلات خراسان رضوی

معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد گفت: ۴۰ گردشگر و مسافر گرفتار در سیلاب روستای آل شهرستان کلات خراسان رضوی به محل امن منتقل شدند.

مهدی رضایی افزود: این افراد از عصر جمعه در سیلاب رودخانه روستای آل گرفتار شده بودند که با تلاش امدادگران آتش نشانی نجات یافتند.

وی اظهار کرد: همچنین چهار دستگاه خودرو گرفتار شده در سیلاب این رودخانه نیز با استفاده از جرثقیل به بیرون از سیلاب منتقل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.