​ایلام- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: میزان تعلیف در عرصه ها و مراتع جنگلی استان، ۵ برابر ظرفیت این عرصه هاست.

خطای انسانی عامل اصلی آتش سوزی در جنگل های ایلام/ گونه های مرغوب گیاهی  در معرض نابودی است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضا احمدی با بیان اینکه هر یک از دامداران و عشایر می توانند با مراجعه به منابع طبیعی شهرستان خود مجوز تعلیف دام های خود را بگیرند، اظهارداشت: برای این افراد کارت چرای دام موقت و دائم بر حسب شرایط موجود صادر می شود و در این بین افرادی سودجو از این شرایط سوء استفاده کرده که این دستگاه اجرایی برای این افراد کارت تعلیف صادر نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تعلیف دام ها در مراتع، در کاهش آتش سوزی مؤثر است، افزود: در سال جاری تعداد آتش سوزی ها بیشتر شده اما مساحتی که دچار حریق شده کاهش یافته است که نشان دهنده واکنش سریع مردم و دستگاه های ذیربط برای مهار حریق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام عمده علت آتش سوزی در عرصه های جنگلی استان را خطای انسانی عنوان و تصریح کرد: اکثر خطای انسانی در این خصوص سهوی است و در سال جاری تنها یک مورد عمدی بوده که فرد خطاکار سریعاً توسط مردم شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع انتظامی و قضایی گردید.

رضا احمدی با تأکید بر لزوم فرهنگ سازی برای عدم آتش سوزی در عرصه های جنگلی خصوصاً در فصول گرم و خشک سال، بیان داشت: از همه مردم و گردشگران تقاضامندیم که در هنگام ورود به عرصه های طبیعی از برافروختن آتش جلوگیری کنند.

وی از پایش ماهواره ای جنگل های کل کشور با سیستم ماهواره ای «ترا» خبرداد و تصریح کرد: این سیستم هر ۲ ساعت یکبار کل مناطق جنگلی کشور را پایش می کند و در حال حاضر مجهزترین سیستم پایش ماهواره ای است که بصورت سنجش حرارتی عمل کرده و هر گونه آتش سوزی احتمالی را مخابره کرده و از طریق مرکز سریعاً به استان ها و مناطق اطلاع داده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه درصدد هستیم تا این سیستم در استان مستقر شود، ادامه داد: علاوه بر این برای استقرار بالگرد آتش نشان تمام مجوزها اخذ شده اما با استقرار آن در نهایت موافقت نشده هر چند در استان همجوار (کرمانشاه) یک فروند بالگرد در پایگاه هلال احمر مستقر است و در صورت نیز از آن استفاده می شود.

رضا احمدی همچنین به آتش سوزی شهرستان چرداول اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس اطلاعات سیستم ماهواره ای، کل عرصه های جنگلی دچار حریق شده حدود ۱۶ هکتار برآورد شده و مابقی آن مربوط به مزارع کشاورزی بوده و آماری که در برخی فضاها منتشر شده غیر واقعی است.

وی با اشاره به اینکه احیای عرصه های دچار حریق شده جزو برنامه های این دستگاه اجرایی است، تصریح کرد: بیشتر حریق های امسال سطحی بوده و درختان کمتر آسیب دیده و برای احیای مراتع، بذرکاری در دستور کار قرار دارد و درختان بلوط آسیب دیده نیز در صورت بارش مناسب، مجدداً احیا می شوند و علاوه بر این با حفر چاله های فلسی در پای درختان بلوط، در فصول بارش، آب بیشتری در پای درختان جمع شده و زمینه احیای مجدد آنها فراهم خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام به تعلیف ۵ برابر ظرفیت مراتع استان اشاره کرد و یادآور شد: تعلیف بیش از ظرفیت در برخی نقاط موجب از بین رفتن گونه های مرغوب گیاهی و رشد گونه های نامرغوب شده که آتش سوزی سبب جایگزینی گونه های مرغوب با گونه های نامرغوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.