​ایلام- پیشینه چند هزار ساله کشاورزی در ایلام و ایران، نشان از پتانسیل عظیم این حوزه بعنوان محور اصلی تولید مواد غذایی است.

نبود صنایع تبدیلی، چالش کشاورزی ایلام

قدس آنلاین گروه استان ها سعدیه کرمی محمد غلام نیا: در دوران های مختلف، یکی از اهرم های قدرت ممالک و حکومت ها، کشاورزی و تولید مواد غذایی بوده و هم اکنون نیز تولید مواد غذایی، یکی از اهرم های فشار قدرت های بزرگ به کشورهای دیگر است و در کشور ما نیز در سالیان اخیر بعلت خشکسالی مجبور به واردات برخی کالاهای اساسی همچون گندم و ذرت از برخی کشورها و حتی آمریکا شده ایم که بعلت روابط تیره و تار دیپلماتیک، کشور را از برخی جهات دچار چالش کرده است.

 تولید هست، حمایت اندک

یکی از کشاورزان ایلامی با بیان اینکه بعلت خشکسالی و کمبود منابع آبی در چند سال اخیر تولید محصولات کشاورزی در استان کمتر شده است، اظهار می دارد: چندین نسل است که در منطقه ما کشاورزی شغل اصلی مردم است و بسیاری از خانواده های روستایی بیشتر به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

حیات فتاحی با اشاره به اینکه ما کشاورزان بیشترین زحمت تولید را بر عهده داریم و بعضی محصولات پس از تبدیل به محصولات مصرفی در بازار، با چند برابر قیمت تولیدی دوباره به دست خود ما می رسد، می افزاید: ایلام یکی از مناطقی است که نبود کارخانجات موادغذایی در آن باعث شده تا محصولاتی که ما تولید می کنیم، برای تبدیل و عرضه به بازار، به دیگر استان ها فرستاده شود و پس از فراوری و تبدیل به احسن، دوباره وارد بازار مصرف استان می شود.

وی به لزوم ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی در استان اشاره می کند و بیان می دارد: ما کشاورزان ایلامی محصولات متنوعی تولید می کنیم که بعلت کمبود حمایت و نبود صنایع، مجبور به انتقال محصولات خود به دیگر استان ها هستیم، در حالی که اگر حمایت دولت کافی باشد و کارخانجات تبدیلی در استان فعال باشند، ما به راحتی می توانیم تولیداتمان را در استان به محصولات مورد نیاز بازار تبدیل کنیم.

 نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مشکل بزرگ کشاورزی ایلام

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان ایلام در این باره با بیان اینکه عمده مشکل کشاورزی استان ایلام پس از کمبود آب، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است، می گوید: اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان راه اندازی شود، بسیاری از محصولات کشاورزی در ایلام پس از تبدیل و ارزش آفرینی در داخل استان، می تواند زمینه اشتغال فارغ التحصیلان را فراهم کند.

حشمت زرین جوب با اشاره به اینکه عدم ورود سرمایه گذاران به استان برای ایجاد صنایع تبدیلی، از عمده ترین مشکلات این حوزه است، اظهار می دارد: مشکل راه های ارتباطی استان، نبود سردخانه مجهز، دوری از بازار فراگیر، انزوای جغرافیایی، عدم مهار آب های سطحی و ... از دیگر مشکلات کشاورزی استان است.

وی مهار آبهای سطحی را زمینه ساز چشم اندازی روشن برای کشاورزی استان ارزیابی می کند و می افزاید: خوشبختانه جمعیت باسواد استان در حال افزایش است و هم اکنون در هر خانواده روستایی و کشاورز چند جوان تحصیل کرده وجود دارد که با روش های نوین کشاورزی به خوبی آشنا شده و می توانند در تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن، همیار و همکار این سازمان باشند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان ایلام به ارائه بیش از ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به فارغ التحصیلان کشاورزی در جهت اجرای عملیات مکانیزاسیون کشاورزی در استان اشاره می کند و خاطرنشان می سازد: اجرای طرح سامانه گرمسیری، واگذاری اراضی ملی به فارغ التحصیلان واجد شرایط از طریق تشکیل تعاونی، می تواند زمینه توسعه کشاورزی در استان را فراهم کند.

حشمت زرین جوب با اشاره به اشتغال به کار بیش از ۵۰ هزار نفر در استان در حوزه کشاورزی، ادامه می دهد: در کشورهای پیشرفته جهان، کشاورزی کاملاً مکانیزه شده و افراد کمتری در این حوزه مشغول به کار هستند و بیشتر امور توسط دستگاه ها و ماشین آلات انجام می شوند که نشان دهنده پیشرفت و توسعه کشاورزی در این بخش است.

 افزایش تولید با اجرای سامانه گرمسیری

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۰ هزار تن گندم در استان تولید می شود، بیان می دارد: با تکمیل سامانه گرمسیری، استان ایلام ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن گندم بعنوان استراتژیک ترین محصول زراعی را خواهد داشت.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان ایلام به نیاز استان به صنایع تبدیلی برای محصولاتی همچون کلزا و دیگر دانه های روغنی اشاره می کند و می افزاید: امسال بیش از ۲۰۰۰ تن دانه روغنی در استان تولید شده که با آغاز اجرای سامانه گرمسیری این میزان می تواند به ۶۰۰۰ تن افزایش یابد، در حالیکه ظرفیت واقعی استان تولید ۱۵۰۰۰ تن دانه روغنی در سال است که با احداث صنایع تبدیلی، می توان بعنوان یکی از صنایع ارزش آفرین و اشتغال آفرین به آن نگاه کرد.

حشمت زرین جوب تناوب و تنوع کشت، کاشت محصولات کم آب، استفاده از سیستم های نوین آبیاری، بهبود تغذیه گیاهی، توسعه کشاورزی حفاظتی و ... را لازمه گذر از کشاورزی سنتی به صنعتی می داند و بیان می دارد: یکی از آسیب هایی که کشاورزان به زمین های خود وارد می کنند، آتش زدن کاه و کلش است که موجب افزایش فرسایش آبی و خاکی شده و جمعیت میکروارگانیسم های مفید خاک را بشدت کاهش می دهد.

وی به مزایای برگرداندن کاه و کلش اشاره می کند و یادآور می شود: امیدواریم کشاورزان ایلامی به این مهم توجه جدی داشته باشند و با برگرداندن کاه و کلش به زمین، زمینه حاصلخیزی بیشتر اراضی را فراهم نموده و نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی و مضر در اراضی کشاورزی را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.