بجنورد- آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان شمالی با تقدیر از ۵۰ نفر از منتخبین، برگزارشد.

منتخبین هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان شمالی تجلیل شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی،نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و رازوجرگلان استان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه در عصری بسر می بریم  که تخصصی شدن  اطلاعات و علم حرف اول را می زند  و مجموعه ای موفق است  که به مفهوم واقعی  به علم وتخصص ارزش  می دهد، افزود: خوشبختانه  ۴ کتابخانه در  سطح شهرستان‌های استان در دست ساخت است و با تلاش همکاران ما در مجلس و سازمان برنامه و بودجه،  امسال فرمانداران اعتبارات خوبی  را به این حوزه اختصاص دادند.

علی قربانی گفت: آمادگی کامل داریم که در کمیسیون برنامه و بودجه با توجه به نیاز  مردم به توسعه فرهنگ کتابخوانی خدمت لازم را انجام دهیم.

 وی تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی به یقین در توسعه و پیشرفت پایدار بسیار مؤثر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی نیز  با  تقدیر و تشکر از مشارکت  چشمگیر مردم  خراسان شمالی در این جشنواره ملی گفت: صرف نگاه فرهنگی به  مباحث کتاب  و کتابخوانی جوابگو نیست باید جاذبه های تشویقی  را برای اقشار مختلف در گرایش به مطالعه ایجاد و وارد حوزه های انگیزشی شویم.

مجید پور عیسی اظهار داشت: یکی از چالش‌های بزرگ،  عدم اجرای برنامه های توسعه‌ای بحث جهالت و بی دانشی است. وی با اشاره به اینکه، بسیاری از مدیران که با آن ها کار می کنیم  نوع نگاه تحول گرایانه به دستگاهشان ندارند افزود: با تحول در نوع نگاه به مبانی علمی و عملی کردن آن است که توسعه محقق می شود.

وی تاکید کرد: زمانی می توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم  که مبانی علمی و فنی لازم را براساس جدید ترین نظرات مدیریتی  فراهم کنیم.

پور عیسی گفت: همه دغدغه کتابخوانی داریم ولی وقتی  وارد عرصه اجرا می شویم  فرصت از ما گرفته می شود، در کشورهای پیشرفته به رغم  رشد حوزه های دیجیتالی و مجازی چاپ کتاب یکی از اولویت هاست که این مهم در کشور ما هم باید نهادینه شود.

 وی از فعالان حوزه نشر کتاب  هم خواست با  ایجاد تنوع،  فرصت نشر کتاب را  در حوزه های مختلف فراهم کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، کتاب‌خوانی را عامل مهمی برای پیشرفت جوامع بشری در سطوح بین‌المللی معرفی کرد و گفت: امروزه در عصر تمدن فرهنگ‌ها قرار داریم که ملت‌های متمدن به دلیل وجود بزرگان و دانشمندان کتاب‌خوان، همانند تمدن بزرگ و غنی ایرانیان به جهانیان معرفی‌شده‌اند.

 محمد تقی ایرانی به حوزه‌ها و زیرساخت‌های موجود در خراسان شمالی اشاره کرد و در خصوص تأثیر حوزه‌های هنری در رابطه با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی گفت: بایستی در این زمینه تلاش خود را بیشتر کنیم زیرا که خراسان شمالی دارای کتاب‌های ارزشمند است اما تاکنون مکانی را مشاهده نکرده‌ایم که مردم به استقبال پرشور از این کتاب‌ها جهت مطالعه بیایند.

معاون سیاسی استاندار با اشاره به جایگاه کتابدارها در جامعه گفت: انسان‌های فرهیخته و دلسوزی در گمنامی، تنهایی و حتی در بعضی از موارد در انزوا برای حفظ ارزش‌های کشور کار و تلاش می‌کنند که شایسته احترام هستند.

ایرانی در خصوص این موضوع افزود: تعداد ۳۵ کتابخانه در خراسان شمالی به‌صورت تک کتابدار اداره می‌شوند و یک نفر مسئولیت مدیریت کل کتابخانه را بر عهده دارد.

وی افزود: امیدواریم حمایت‌های بیشتری از کتابخانه‌های خراسان شمالی صورت بگیرد، زیرا اگر کتابخانه‌ها گلستان شود، جامعه در این گلستان سیر و حرکت می‌کند.

رئیس عقیدتی سیاسی  تیپ۱۳۰ شهید دلجویان برگزاری برنامه‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی به ویژه کتاب‌ها و منابع غنی اسلامی که زمینه‌ساز اعتلای سطح مطالعه و آگاهی مذهبی و سیاسی مردم هستند را امری ضروری دانست و افزود: از برکات برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی  توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و ترویج سیره ائمه معصومین(ع) است.

حجت الاسلام حیدری، تصریح‌کرد:  رشد کلی جامعه در سایه کتابخوانی است و در هیچ مکتبی  به اندازه اسلام  آموزه‌هایی برای مطالعه و کتابخوانی فراهم نیست.

حجت الاسلام حیدری افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی را باید از خانواده ها آغاز کنیم و کتاب در همه ابعاد زندگی افراد جایگاه ویژه ای بیابد . امروز  فضای نظامی ما با فضای فرهنگی آمیخته شده  و کتابخانه‌هایی در این فضا ها ایجاد می شود.

 حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی  خراسان شمالی نیز با حضور در این مراسم  نوید افتتاح نخستین کتابخانه مستقل با ویژگی فضای کتابخانه‌ای در استان  را داد و گفت: امسال ۸ کتابخانه روستایی و ۳ کتابخانه  شهری در سطح استان  به بهره برداری می رسد که در مجموع ۱۰ هزار مترمربع به فضای کتابخانه ای استان افزوده می شود.

فرخنده با اشاره به اهمیت کتابخوانی و جایگاه کتاب در بین مردم استان افزود:  نمایشگاه کتاب هم اول آبان ماه افتتاح می شود که با توجه به تناسب خوب زمانی آن با آغاز به کار مدارس و دانشگاه ها استقبال خوبی پیش بینی می شود.

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی نیز گفت:  جشنواره رضوی از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که دبیری آن طی دو سال اخیر برعهده  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  قرار داده شد که بصورت مطلوبی برگزارشده است.

علی محمد جهانی  بااشاره به اینکه سال گذشته  سهم استان از ۲۴۰ هزار نفر شرکت کننده  در این جشنواره ۲۴ هزار  معادل ۱۰ درصد از جمعیت کل شرکت کنندگان کشور بود، افزود: امسال شاهد رشد دو نیم برابری تعداد شرکت کنندگان در سطح کشور بودیم  که از ۶۳۰ هزار نفر شرکت کننده  بیش از ۳۶ هزار نفر از هم استانی‌های ما بودند که رشد ۵۰ درصدی در این زمینه داشتیم.

دبیر اجرایی هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان شمالی حضور پرشور مردم استان در هفتمین دروه این جشنواره را ستودنی دانست و خاطرنشان ساخت: برای دومین سال  است که حائز رتبه ممتاز کشوری می شویم.

جهانی، مشارکت پایگاه‌های بسیج  و نیروهای تیپ ۱۳۰ شهید دلجویان  را ویژه برشمرد و با تقدیر از همه دستگاه‌های شرکت کننده، افزود: امسال بیش از ۵۰ دستگاه اجرایی و نهاد انقلابی در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی حضور فعال داشتند که از همه این عزیزان تقدیر می شود.

وی  از توجه ویژه  فرماندارن شهرستان  ها برای تخصیص اعتبارات  تعمیر و تجهیز کتابخانه ها قدر دانی کرد و و گفت: رویکرد امسال  هزینه کرد اعتبارات  برای شاداب سازی  فضای کتابخانه‌ها است که در این بخش، استان شرایط مناسبی ندارد.

گفتنی است؛ در پایان مراسم از ۸ خانواده برگزیده استانی، ۸ کتابدار  منتخب استان،  ۸ منتخب بزرگسال، ۳ برگزیده نوجوان، ۶ نقاشی برتر بخش کودک، ۲ پیشکسوت حوزه کتاب و دستگاه‌های مشارکت کننده برتر  این جشنواره با اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره و جوایز نقدی تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.