تولیت آستان قدس رضوی موضع‌گیری شجاعانه و فهم شجاعانه را ویژگی رسانه انقلابی دانست.

موضع گیری و فهم شجاعانه ویژگی رسانه‌های انقلاب است/ جامعه‌ای که در آن باب نقد بسته شود رو به فساد می‌رود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی اصحاب رسانه که به منظور گرامیداشت روز خبرنگار در سالن‌ همایش‌های مؤسسه فرهنگی روزنامه قدس برگزار شد، فهم صحیح و شجاعانه موضوعات، سمت گیری به هنگام، سرعت به همراه صحت و دقت در عمل را از ویژگی های رسانه انقلابی برشمرد و ابراز کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در امید آفرینی و آگاهی بخشی در جامعه دارند که موضوع بسیار حائز اهمیتی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رسانه‌ها باید در مقابل شایعه سازی‌ها و فریبکاری آگاهی بخش جامعه باشند، ابراز کرد: جریان شایعه سازی در جامعه تلاش دارد حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و باعث انحراف اذهان مردم جامعه شود.
وی با بیان اینکه سیاسی بودن یک رسانه، به معنای شناخت اقتضائات زمان و متناسب با این اقتضائات و شرایط ایفای نقش و وظیفه کردن است. اظهار کرد: امپراتوری رسانه‌ای دشمن تلاش دارد حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و از هیچ کاری در جهت وارونه نشان دادن حقایق فرو گذار نیست در این میان نقش رسانه‌های مستقل و حقیقت گو در فضای آلوده که رسانه‌های مستکبر ایجاد کردند بسیار مهم است.

* رسانه‌ها با شجاعت و صداقت به بیان حقایق بپردازند
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید با شجاعت و صداقت، به بیان حقایق بپردازند و با توجه به حساسیت‌های روز جامعه عمل کنند، عنوان کرد: امروز کشورهای استکباری، خودخواه و خودبین به دنبال کسب ثروت، قدرت و کسب منافع خود با چپاول ملت‌ها هستند و در این راه به هر جنایت، خون ریزی و ضایع کردن ابتدایی‌ترین حقوق ملت‌ها که همام حق تعیین سرنوشت خود است، دست می‌زنند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی فهم شجاعانه و شجاعت در اقدام را ویژگی رسانه‌های انقلابی خواند و اظهار کرد: فهم صحیح از موضوعات، سمت گیری به هنگام، سرعت به همراه صحت و دقت در عمل، برای یک رسانه بسیار مهم است. رسانه باید به موقع مطلع، رصد و سمت گیری کند.

* رسانه‌ها نقطه اطمینان جامعه در بازگویی حقایق
تولیت آستان قدس رضوی رسانه‌ها را نقطه اطمینان جامعه در بازگویی حقایق دانست و عنوان کرد: هر قلم و هر مسطوری مورد سوگند و احترام پروردگار متعال نیست. قلمی مورد احترام است، که از آن معرفت، بصیرت، امید، آگاهی بخشی و روشنگری برای انسان‌ها برخیزد.
وی افزود: رسانه‌های استکباری برای اینکه ملت‌ها را از آگاهی بخشی واقعی به دور کنند آنها را درگیر آگاهی‌های پوششی می‌کنند و برای اینکه آنها دچار یأس کنند امیدهای کاذب را القا می‌کنند.
وی با بیان اینکه استکبار قصد دارد ندانستن را به جامعه امروز القا کند گفت: آن‌ها از روش هایی استفاده می‌کنند که نشاط را از مردم بگیرند تا جامعه دچار یاس و ناامیدی شود.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در آگاهی بخشی به جامعه، بیان کرد: جریان روشن فکر رسانه باید شرایط موجود را رصد کند، روش‌های دشمن را بشناسد و نقش رسانه این است که بیش و پیش از دیگران متوجه اوضاع جامعه شود و نسبت به خطرات به جامعه هشدار بدهد.
وی نفوذ را یکی از خطراتی دانست که کشور را تهدید می‌کند و گفت: شناخت نفوذ دشمن آسان نیست و رسانه باید این نفوذ را بشناسد و نسبت به آن به جامعه آگاهی بخشی داشته باشد.
وی اضافه کرد: رسانه‌ها باید فهم صحیحی از مسائل داشته باشد و با ضمن فهم‌شجاعانه و دخیل نکردن حب و بغض شخصی در مسائل موضع گیری شجاعانه داشته باشند.

* خبرنگاران مجاهدان عرصه زبان و قلم
وی خبرنگاران را مجاهدان عرصه زبان و قلم دانست و عنوان کرد: خبرنگاران قدرت تحلیل را به جامعه القا می‌کنند، رسانه‌ها نقطه اطمینانی مردم هستند و باید در جامعه اخبار درست و منصفانه را مخابره و در نسبته به نقشه‌های دشمن مردم را آگاه کنند.
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه، اظهار کرد: روحیه نقد پذیری برای مسئولان موضوعی بسیار مهم است، جامعه‌ای که در آن باب نقد بسته شود باید منتظر فساد باشد و اگر نواقص در جامعه مورد نقد قرار نگیرد، باید شاهد بیشتر شدن مشکلات باشیم.
وی نقدها را برای اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه لازم دانست و آن را موجب تعالی کشور معرفی و تصریح کرد: بیان خیر و صلاح جامعه و نقد منصفانه بر مبنای تکلیف‌محوری وظیفه رسانه‌ها است.
وی افزود: عرصه رسانه، عرصه جهاد و شناخت ظلم و ارتقای روحیه ظلم‌ستیری بوده  و این‌ها ویژگی رسانه انقلابی است.
وی با بیان اینکه شایعه سازی‌های بی اساس در جامعه باعث حق جلوه دادن باطل می‌شود، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید با هوشیاری اخبار درست را منتشر کنند و در صیانت خبرها بکوشند، نقش اثر گذار داشته باشند و در جهت آگاهی، امید و نشاط در بین افراد تلاش کنند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به انتساب روزنامه قدس به بارگاه مطهر رضوی اشاره و این انتساب را همراه با اقتضائات و مسئولیت‌هایی دانست و توضیح داد: این انتساب اقتضائات و مسئولیت‌هایی را برای این روزنامه به دنبال دارد. این روزنامه به جهت این انتسابش، باید اشاعه دهنده فرهنگ اهل بیت علیهم السلام بویژه فرهنگ رضوی باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به شهادت شهید حججی اشاره و ابراز کرد: چهره مصمم این شهید عزیز که همچون شیری در دستان کفتارها اسیر بود، خود پیام‌های بسیاری داشت؛ زنده نگاه داشتن یاد شهدا به معنا ادامه راه آنهاست.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.