در بیانیه پایانی کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب بر اصلاح باور عمومی نسبت به جایگاه و نقش زنان تاکید شد.

تاکید بر اصلاح باور عمومی نسبت به جایگاه و نقش زنان

به گزارش قدس آنلاین، بیانیه‌ پایانی مجمع زنان اصلاح‌طلب که روز گذشته ۲۰ مرداد نخستین کنگره خود را برگزار کرد، به شرح ذیل است: 

«به نام خداوند جان و خرد

بیانیه پایانی کنگره تاسیس مجمع زنان اصلاح طلب

وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُری‌ بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ (هود/۱۱۷)

قریب چهل سال قبل در سرزمین کشورمان انقلابی عظیم رخ داد که نه تنها مناسبات داخلی حاکمیت را دگرگون ساخت بلکه بر معادلات سیاسی جهانی و منطقه‌ای تاثیری شگرف گذاشت. ملتی که با تکیه بر ایمان و بر اساس سنت الهی و با دست خالی ولی با اتکا به لطف و وعده الهی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) شالوده نظام شاهنشاهی را در هم پیچد و پس از استقرار، نظامی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را رقم زد که در نوع خود در تاریخ بی‌نظیر بود.

زنان در هنگامه این حرکت عظیم نقشی موثر و سازنده در ایجاد شور انقلابی و مقابله با بیدادگری‌ها و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و در سال‌های بعد از آن در دوران دفاع مقدس با ایثار و فداکاری در جهت صیانت و حفظ ارزش‌ها از هیچ کوششی فروگذار نکردند و با بهره‌گیری از اندیشه‌های معمار بزرگ انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از زن مسلمان ایرانی به جامعه جهانی عرضه کردند. زنی که با تاثیر از الگوهای طراز اول مکتب اسلام چون فاطمه زهرا (س) و زینب کبری(س) ضمن حفظ نقش سازنده خود در حفظ بنیان و کیان خانواده در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی تاکید داشته و شرکت و دخالت در مقدرّات اساسی مملکت را وظیفه خود می‌داند.

بر خود فرض می‌دانیم یاد کنیم از زنانی که برای آزادی و استقلال و جمهوری اسلامی ایران چه قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تلاش نمودند و در این مسیر یا به زندان رفتند و یا در ۸ سال دفاع مقدس به اسارت گرفته شده یا به شهادت رسیدند.

در چهار دهه گذشته وضعیت زنان دچار فراز و فرودهای ناشی از تغییر رویکردها و سیاست‌های دولت‌ها بوده است. فقدان یک نظر جامع و منشور مورد اجماع همگان از جایگاه نقش زن در نظام نوپای جمهوری اسلامی منجر به برخوردهای سلیقه‌ای و اجتهادهای شخصی و جناحی در این زمینه گردیده است.

اما در مجموع روند رو به رشد اما کند پیشرفت زنان علی رغم نگرش سطحی متحجرانه و یا دیدگاه‌های افراطی و ایجاد موانع فکری و فرهنگی غیرقابل انکار است.

ارزیابی و تحلیل جامع از وضعیت زنان حاکی از موفقیت و رشد زنان در حوزه آموزش فرهنگ بهداشت و نهادهای مدنی است اما در عرصه‌های اقتصادی، حقوقی و سیاسی همچنان با چالش‌های جدی مواجهیم.

رشد سواد و دانش آموختگی زنان و ارتقای سطح آگاهی های فردی و اجتماعی آنان، اصلاح باور عمومی نسبت به جایگاه و نقش زنان، رشد و توسعه کمی نهاد های مدنی و سازمان های غیر دولتی زنان، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت وامید به زندگی آن ها به استناد شاخص های آماری داخلی و بین المللی نشان از بهبود وضعیت زنان در این زمینه دارد.

بالابودن نرخ بیکاری زنان به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و تقریبا ثابت ماندن نرخ اشتغال زنان، درصد پایین مدیران زن، اصلاح نکردن قوانین مربوط به زنان و خانواده، پائین بودن نرخ مشارکت سیاسی زنان در سطح عالی مدیریتی علی رغم میزان بالای مشارکت توده زنان نشان از منزلت دوگانه آنان دارد.

وجود احزاب زنان در کشور و ایجاد شاخه زنان در احزاب دیگر می تواند از جمله شاخص‌های مشارکت سیاسی در سطح عالی، شرکت در احزاب و گروه‌های سیاسی باشد. اهمیت نقش احزاب در تحقق دموکراسی بر کسی پوشیده نیست. احزاب زنان میتوانند در سازوکار قدرت وارد شوند و زمینه را در جهت بهره مندی نظام از سرمایه انسانی زنان در مدیریت سیاسی کشور فراهم سازند.

بر همین اساس مجمع زنان اصلاح‌طلب که هسته اولیه آن در دوران اصلاحات و پس از حماسه پرشکوه دوم خرداد ۷۶ شکل گرفت، با پشتوانه یک دهه فعالیت سیاسی اینک در قامت یک حزب سیاسی با کسب مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به برگزاری کنگره اقدام نموده است.

این مجمع از سال ۸۵ با حضور زنان مدیر دوره اصلاحات و زنان فعال احزاب سیاسی اصلاح‌طلب شکل گرفت و در دوران پر فراز و نشیب گذشته نقش خود را در جهت افزایش مشارکت سیاسی زنان در انتخابات و رخداد های سیاسی ایفا نموده است.
مجمع زنان اصلاح طلب در چارچوب قانون اساسی و اعتقاد و پای بندی به اصول مترقی این سند که میثاق ملی است، فعالیت خود را برمبنای اساسنامه و مرامنامه حزبی تداوم داده و بر این باور است که:

۱-اصلاح طلبی، یک جریان دین باور، خردورز، نواندیش، توسعه گرا، آزادی خواه، عدالت‌طلب، اعتدال‌گرا، قانون مدار، صلح‌طلب، معتقد به اعتلای ایران اسلامی و ایرانیان، معتقد به حقوق شهروندی و اصالت رای مردم و حق حاکمیت ملی است که مقابله با جهل و خشونت و خودکامگی و انحصار طلبی و رفع فقر و فساد و تبعیض در سطوح مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را از راه‌های دموکراتیک و ساختارهای نهادمند دنبال می‌کند.

۲- سیاست، هدایت جامعه همگرا با مسائل اخروی و دنیوی است نه صرفا تلاشی برای کسب قدرت؛ و قدرت نیز ابزاری برای حفظ منافع و مصالح عمومی جامعه در راستای کسب کمال انسانی و تقرب الهی است از این رو ورود به این عرصه را برپایه تکلیف و مبتنی بر اخلاق سیاسی وجهه همت خود قرار داد تا تحقق قسط اجتماعی و عدالت جنسیتی را که از اهداف نظام جمهوری اسلامی است میسر و ممکن سازد.

۳- یکی از کارکرد های مهم احزاب ورود به عرصه قدرت است، اما بدیهی است که پیش زمینه آن داشتن نیروی انسانی ماهر و توانمند در کار سیاسی است. بر این اساس راهبرد اصلی مجمع در دوران جدید آموزش و تربیت کادر قوی از زنان توانمند برای ایفای نقش‌های مختلف سیاسی و خدمت به جامعه در سطوح مختلف است.

۴-از آن جا که یکی از اصول قانون اساسی استیفای حقوق همه جانبه ملت است، مجمع زنان اصلاح طلب از کلیه نمایندگان مجلس به ویژه زنان نماینده که رسالتی مضاعف بر دوش دارند، اصلاح قوانین و مقررات شناسایی خلاهای قانونی و اجرای قوانین موجود در حوزه زنان و رفع تبعیض‌های ناروا در جهت تحقق عدالت جنسیتی و ایفای نقش کامل و جامع نظارتی بر دستگاه‌های اجرایی در حوزه امور زنان را خواستار است.

۵-مجمع زنان اصلاح طلب تکرار می‌کند که بر ورود به قدرت نه به عنوان سهم‌خواهی بلکه در راستای حفظ منافع و مصالح ملی و همینطور بهره‌مندی نظام از سرمایه انسانی اصرار دارد و معتقد است بی‌توجهی و استفاده نکردن از این سرمایه گران سنگ که امروز آگاه‌تر، عالم‌تر و ماهرتر شده است، موجب بروز خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد که هزینه‌های هنگفتی را تحمیل خواهد کرد.

۶- حرکت دستگاه‌های دولتی در امور زنان باید بر اساس اسناد فرا دستی و در چارچوب برنامه توسعه مورد نظر قرار گیرد، تحقق شعارها و وعده‌های انتخاباتی دولتمردان از خواسته‌های زنان جامعه است که الکریم اذا وعد وفی، زنانی که همواره در دوران‌های حساس تاریخ چون دفاع مقدس، تحریم‌ها و انتخابات با حضور بی‌شائبه و بی‌ادعای خود راه را برای کسب قدرت دولت مردان هموار کردند، انتظار توجه جدی و مستمر نه مقطعی و فصلی را دارند.

۷-مجمع زنان اصلاح طلب بر این باور است که ضعف دست یابی زنان به قدرت تنها و مهمترین معضل زنان نمی‌باشد بلکه بر اساس نگرش جامع و نظام‌مند باید به تمام امور زنان در کلیه حوزه ها پرداخت.

موضوع اشتغال و بیکاری، حاکمیت تفکر مرد سالاری، تبعیض‌های جنسیتی، ناهنجاری‌های اجتماعی، ناکارآمدی و تعدد نهادهای متولی امور زنان، زنان آسیب دیده و آسیب پذیر، بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات بر اساس مقتضیات زمان و مکان، مشکلات سیستم قضایی، تغییر کارکرد نهاده خانواده، زنانه شدن فقر، کمبود فضای فرهنگی، ورزشی، تفریحی از جمله مسائل مهم زنان است که عزم راسخ و جدی ملی را می‌طلبد. بدیهی است حزب از پیگیری و رصد این امور از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد و از دولت و دستگاه حاکمه رسیدگی جدی را خواستار است.

در خاتمه ضمن سپاس از حضور فعال، موثر و سازنده همه اعضای محترم حزب، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی، فعالان حوزه زنان، هنرمندان، اساتید و سپاس ویژه از هیات موسس، هیات اجرایی و همه دست اندرکاران برگزاری کنگره، هیات رئیسه سابق و شورای مرکزی مجمع، اصحاب رسانه و خبرنگاران، کتابخانه ملی و نمایندگان محترم مجلس و سایر بانوان شرکت کننده در این مراسم رجا واثق دارد که تلاش اصلاح‌طلبانه تک تک ما زمینه تحقق کامل صلح و آرامش جهانی را با استفاده از منویات رهبر انقلاب به هدایت مصلح جهانی حضرت مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف فراهم آورد.

إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ اُنیب. (هود /۱۱)

مجمع زنان اصلاح طلب

۲۰ مرداد ۹۶»

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.