علی ربیعی؛ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم، نمایی از برنامه‌های خود را برای حل و فصل مسایل و مشکلات ریز و درشت محرومان و جامعه کارگری به تصویر کشیده است.

نیمی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی رفاه قابل تحقق نیست

قدس آنلاین- ربیعی که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس دهم برای دومین بار بر کرسی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تکیه می‌زند روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا از ریشه کنی فقر مطلق، افزایش قدرت خرید شاغلان، بازنشستگان و کارگران، افزایش چتر حمایتی از افراد ناتوان، اشتغال فراگیر با تأکید بر مناطق محروم و روستایی، ارتقای امنیت شغلی و صیانت از سرمایه‌های انسانی و منابع مادی در جامعه کار و تولید با همکاری شرکای اجتماعی، پایدارسازی صندوق‌های بازنشستگی، تبدیل بنگاه‌های اقتصادی وابسته به صندوق‌ها به پیشران اقتصاد ملی و توسعه تعاون به عنوان برنامه‌های محوری خود برای چهار سال آینده یاد کرده و اذعان می‌کند: حمایت اجتماعی از گروه‌های اجتماعی اولویت اصلی دولت دوازدهم است و بر این اساس باید بجایی برسیم که فقر مطلق در کشور ریشه کن شود.

با این همه و با توجه به عملکرد چهار ساله دکتر ربیعی در رأس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرسش اینست که وی تا چه اندازه می‌تواند به این وعده‌ها که در قالب برنامه ارائه شده جامه عمل بپوشاند؟ مهمتر از آن این که برای تحقق این برنامه‌ها با چه موانع و چالش‌های بزرگی روبرو است و سرانجام آن که برای رفع چالش‌های پیش رو چه اقداماتی باید انجام دهد؟

• این برنامه محقق نمی‌شود

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به قدس می‌گوید: به عنوان یک نماینده مجلس معتقدم قطعاً این برنامه از سوی ایشان محقق نخواهد شد. یعنی تحقق چنین برنامه هایی نشدنی است. البته آقای ربیعی از جمله وزرایی است که رئیس جمهور دوباره به ایشان اعتماد کرده که این نشان می‌دهد عملکردش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مثبت بوده است؛ حالا بستگی به این دارد که ایشان نمایندگان را قانع کند. یعنی نحوه دفاع از خودش در روز رای اعتماد خیلی مهم است.

به عنوان یک نماینده مجلس معتقدم قطعاً این برنامه از سوی ایشان محقق نخواهد شد. یعنی تحقق چنین برنامه هایی نشدنی است روح الله بابایی صالح؛ معتقد است دکتر ربیعی از وزرای موفق کابینه یازدهم بوده و کمیسیون اجتماعی هم نگاهی مثبت به وی دارد.

نماینده مردم شهرستان بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی مسایل مالی را از جمله بزرگترین چالش‌های ربیعی برای تحقق برنامه هایش می‌خواند و می‌گوید: به عنوان نمونه دولت بدهی هنگفتی به سازمان تامین اجتماعی دارد که اگر پرداخت کند آنوقت کارهای ببسیار زیادی در خصوص رفاه جامعه کارگری که بخش بزرگی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، صورت می‌گیرد.

وی ضعف در هماهنگی با بخش‌های مربوطه را از دیگر موانع بزرگ تحقق برنامه‌های یاد شده بر می‌شمارد و می‌گوید: بخشی از فعالیت‌های آقای ربیعی در بخش بیمه‌ها و درمان با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همسویی دارد که در طول چهار سال گذشته در این بخش ناهماهنگی‌هایی وجود داشته است بنابراین با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی وزارت بهداشت و درمان ضرورت دارد تا سطح تفاهم و تعامل دو زارتخانه افزایش یابد.

* گامی برای حذف یارانه‌ها

یک عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم عملکرد ربیعی را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: ایشان معمولاً به وعده هایش عمل می‌کنند اما گاهی به دلیل مشکلات مالی و ضعف در هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه تحقق برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

محمد وحدتی هلان؛ با اشاره به این که سازماندهی در بخش هایی از زیر مجموعه وزارت کار و تعاون در طول چهار سال گذشته ضعیف بوده است، تصریح می‌کند: آقای ربیعی می‌تواند بیش از ۵۰ درصد برنامه‌های ارائه شده‌اش را برای چهار سال آینده محقق کند.

نماینده مردم بستان آباد با اشاره به این که وزیر پیشنهادی رفاه دولت دوازدهم در بحث هدفمندی یارانه‌ها باید شجاعانه وارد شود، می‌افزاید: ایشان در صورت کسب رای اعتماد از مجلس باید در ارتباط با حذف یارانه افراد غنی تلاش نماید و با همکاری دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس تقدیم کند.

*کار خیلی سنگین است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی هم به قدس می‌گوید: آقای ربیعی با ارائه این برنامه‌ها روی مهمترین مسایل حیاتی جامعه کارگری و حوزه تعاون دست گذاشته است که آرزو داریم بتواند این برنامه‌ها را پیاده کند.

فتح الله بیات با اشاره به این که یکسری از برنامه‌هایی که از سوی وزرای پیشنهادی به مجلس ارائه می‌شود آرمانی هستند، می‌افزاید: در واقع ربیعی با ارائه آن‌ها اهدافش را نشان می‌دهد و سعی می‌کند آن‌ها را عملیاتی کند. اما اجرای آن‌ها که از اهداف کلان کشور می‌باشد خیلی کار سنگین و بزرگی است.

وی در همین زمینه می‌افزاید: قطعاً این برنامه‌ها توسط یک وزارتخانه و یک شخص محقق نخواهد شد. برای این موضوع باید دولت و مجلس و سایر نهادها همکاری کنند.

وی نیز بودجه را چالش بزرگ آقای ربیعی برای اهداف و برنامه هایش می‌خواند و می‌گوید: اجرای این برنامه‌ها نیاز به بودجه بسیار زیادی دارد که به نظر نمی‌رسد طی یک دوره چهار ساله تامین شود. با این همه اگر مجلس به ربیعی اعتماد کند و رای اعتماد بدهد قطعاً ایشان برای دولت و جامعه از لحاظ رفاه، معیشت و تنظیم روابط کار و انسجام روابط کارگری مفید خواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.