آن‌هایی که سحرخیزند تقریباً عادت دارند صبح خود را با روشن کردن تلویزیون شروع کنند، چراکه در حین آماده شدن و شروع کارهای روزانه‌شان، شنیدن اخبار یا دیدن یک برنامه لذت‌بخش و شاد می‌تواند کلی به انرژی آن روزشان اضافه کند و آن‌ها را سرحال کند.

برنامه ما هیچ کالایی را تبلیغ نمی‌کند

قدس آنلاین- آن‌هایی که سحرخیزند تقریباً عادت دارند صبح خود را با روشن کردن تلویزیون شروع کنند، چراکه در حین آماده شدن و شروع کارهای روزانه‌شان، شنیدن اخبار یا دیدن یک برنامه لذت‌بخش و شاد می‌تواند کلی به انرژی آن روزشان اضافه کند و آن‌ها را سرحال کند.
 شاید به همین دلیل بوده که «برنامه‌های صبحگاهی» در همه‌جای دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته و مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفته است. برنامه‌های صبحگاهی بنا به تعریف و کارکردشان باید ریتم تند و شاد انرژی مضاعفی را به مخاطب منتقل کنند و به‌دلیل زنده بودنشان این امکان را دارند که هرلحظه ازطریق پیامک یا تلفن به یک ارتباط دوطرفه کمک کنند و مخاطبانی را که در هرلحظه تغییر می‌کند با خود همراه کنند.
 یکی از این برنامه‌های صبحگاهی که چندروزی است که مهمان خانه‌های شماست، برنامه «حوالی امروز» است که از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. به این انگیزه با شهرام نسترن‌راد تهیه‌کننده این برنامه صبحگاهی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

شبکه پنج هم مانند هر شبکه دیگری تعریف خاصی برای خودش دارد. چه شد که بعد از این‌همه سال شبکه پنج هم به فکر تولید یک برنامه صبحگاهی دیگر افتاد؟

هرچند این سؤال در حوزه مسئولیت من نیست، ولی به‌واسطه سال‌های زیادی که افتخار خدمت کردن در این شبکه را دارم، فکر می‌کنم برنامه «صبح تهران» که آقای خدادی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتند و همچنین برنامه خوب «سلام تهران» که امیر خرمشاهی سال‌ها زحمت تهیه آن را کشیده است، جزو شاخص‌ترین برنامه‌های صبحگاهی شبکه‌های مختلف سیما هستند. درواقع منظور من این است که به این شکل نبوده که این شبکه هیچ‌گاه برنامه صبحگاهی نداشته باشد یا در لیست تولیداتش نبوده است.

این روزها برنامه‌های صبحگاهی چندان جذابیتی مانند گذشته برای مخاطبان ندارد شما در تولید برنامه حوالی امروز چه تمهدیداتی اندیشیده‌اید که این برنامه بتواند صبح متفاوتی را برای مخاطبان تدارک ببیند؟

همان‌طورکه در پاسخ سؤال قبلی گفتم، حوالی امروز نگاه جامعی به مسائل مختلف روز ازجمله مسائل سیاسی فرهنگی ورزشی اجتماعی هنری و... دارد و در عین‌حال تاکید می‌کنم در کلیه موارد بالا به روز بودن شاخصه «حوالی امروز» است تا بیننده را هرروز با خود همراه کند. نکته دیگر این‌که صداقت معنایی و فحوای کلام مجریان در هر موضوعی بیشتر لحاظ شده تا مخاطب خود را جزئی از آن بداند. مخاطبان ما در این برنامه از لحاظ نوع گرافیک، تصویرسازی و نوع ارتباط شاهد کار متفاوتی هستند. در یک کلام در حوالی امروز یک برنامه با ریتم معمول برنامه‌های ترکیبی ولی فاقد نمایش است.

گفته می‌شود که تولید برنامه‌های تلویزیونی از هر مدل و سبکی حتماً باید با کمک یا حتی حمایت اسپانسری تهیه شود؛ برنامه‌هایی برای معرفی یک محصول یا... برنامه حوالی امروز از جانب چه ارگان یا مؤسسه‌ای حمایت می‌شود؟

برنامه حوالی امروز کاملاً مستقل بوده و هیچ اسپانسر و حامی مالی‌ای ندارد. ما قرار است صبح‌مان را با مخاطبانمان شروع کنیم، با ایجاد روحیه نشاط، شادابی و امید و همچنین مرور رویدادهایی که در بیست و چهار ساعت گذشته حوالی ما اتفاق افتاده است. درواقع در این برنامه هیچ تبلیغ کالایی صورت نمی‌گیرد و این نکته‌ای است که مدیران کنونی سازمان به آن اعتقاد دارند و با تمام کمبودهای مالی و فشارها از آن حمایت می‌کنند.

کمی درخصوص انتخاب مجری این برنامه بگویید. چهره‌ای که هرچند برای مخاطب غریبه نیست، ولی چندان نام‌آشنا و معروف هم در میان مجریان تلویزیونی نیست.

به‌نظر من هیراد حاتمی و مهدی واعظی بهترین انتخاب‌ها هستند. هردو جزو مجریان جوان، پر انرژی، باانگیزه و باشخصیت و تحصیلکرده تلویزیون هستند. این گزینه‌ها به‌شدت ارزشمنده بود و من از این انتخاب مطمئنم و امیدوارم بتوانند با مخاطبانشان ارتباط برقرار کنند.

چرا برنامه‌های تولیدی این روزها و این‌ سال‌های تلویزیون دیگر مانند گذشته مورد توجه مخاطبان نیست و نمی‌تواند به اندازه یک صبحانه خوردن برایشان جذاب باشد؟

البته من با این نظر شما موافق نیستم. همین الان هم تلویزیون بالاترین آمار مخاطب را دارد. مخصوصاً برنامه‌های صبحگاهی همیشه مورد اقبال مخاطبان بوده و هست، اما نباید از تعدد بیش از حد شبکه‌ها و سرعت سرسام‌آور فضای مجازی غافل بود که این مسئله، ظرافت هنرمندانه‌ای را می‌طلبد که تیم‌های سردبیری خبری و تولیدی به‌خوبی غنای مخاطب را تشخیص داده و به‌نحو حرفه‌ای آن‌ها را پوشش می‌دهند. باید به‌روز پیش رفت و البته از حضور فعال و بهینه در فضای مجازی هم به موازات آن غافل نشد.

یک برنامه صبحگاهی باید از چه مؤلفه‌هایی برای همراهی بیشتر مخاطبان استفاده کند و در این میان مجری چقدر می‌تواند بار این جذابیت را بر دوش بکشد؟

اصولاً شادی و نشاط و انتقال انرژی مثبت به بیننده یکی از اصول برنامه‌های صبحگاهی است. نوع گفتمان مجری، نوع پلی‌بک‌ها و گزارش‌ها همراه با یک موسیقی مناسب می‌تواند این جذابیت و انرژی مثبت را چندبرابر کند، ضمن این‌که نوع پوشش و نوع گفتار مجری و استفاده از ادبیات قابل لمس و خودمانی در عین ادب و احترام هم در انتقال حال‌وهوای خوب به بیننده صبح بسیار مؤثر است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.