مشهد- زائرانی که با خودرو به مشهد می‌آیند، تردد در خیابان‌های اطراف حرم مطهر رضوی را به عنوان یکی از دغدغه‌های خود عنوان می‌کنند و از اینکه طرح زوج و فرد برای آن‌ها اعمال می‌شود، گلایه‌مند هستند.

کلافگی زائران از طرح زوج و فرد در مشهد

قدس آنلاین-گروه استان ها-علیرضا لعل اکبری: رضوانی یکی از زائران گیلانی به خبرنگار ما می‌گوید: تردد با خودرو در اطراف حرم بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.
وی می‌افزاید: در ورودی هر خیابان منتهی به حرم مطهر شاهد تابلوی اعلام محدوده تردد هستیم و با توجه به آشنا نبودن اغلب زئران نسبت به خیابان‌های شهر، بسیاری از آنان دچار سردرگمی می‌شوند.
وی تصریح می‌کند: پدر پیرم در این سفر با ماست و از این رو برای رفت و آمد مسیر حرم با مشکل روبه‌رو هستیم.
وی خاطرنشان می‌کند: طی سه روز اقامت در مشهد به خاطر شماره پلاک خودروام فقط یک بار توانسته‌ام او را به زیارت ببرم.

پرداخت هزینه‌های زیاد

جوانیار زائر اهوازی می‌گوید: محل اقامت ما از حرم مطهر دور است و با توجه به اینکه یکی از همراهانمان معلول است، مجبوریم، فقط از تاکسی استفاده کنیم و هزینه زیادی بابت این موضوع پرداخت می‌کنیم.
وی می‌افزاید: استفاده از اتوبوس برای رفتن به زیارت با داشتن همراه معلول امکان پذیر نیست.‌ای کاش اتوبوسرانی مشهد برای رفع این مشکل زائران، تدابیری اتخاذ می‌کرد.

محمدیان زائر یاسوجی نیز با اشاره به مشکلات ناشی از اعمال طرح زوج و فرد در خیابان‌های اطراف حرم می‌گوید: در این خیابان‌ها، شاهد تردد خودروی مجاوران نیز هستیم و اگر تردد در خیابان‌های منتهی به حرم فقط مختص زائران بود، شاید بخشی از مشکلات زائران حل می‌شد.
وی تصریح می‌کند: موقع تشرف به حرم مطهر باید خودرو را در یکی از پارکینگ‌های سطح شهر بگذارم و تمامی وسایل باربند را به داخل خودرو منتقل کنم و وقتی از زیارت می‌آیم، دوباره همین وسایل را از داخل خودرو به باربند منتقل کنم و این موضوع دردسری برایم شده است.
حسین زاده یکی دیگر از زائران می‌گوید: پارکینگ‌ها در سطح شهر پراکنده هستند و با توجه به اینکه چندان آشنایی با خیابان‌ها نداریم، برای رفتن به حرم سرگردان می‌شویم.
وی می‌افزاید: هزینه زیادی در مدت اقامت در مشهد بابت رفت و برگشت مسیر محل پارک خودرو تا حرم و هزینه پارکینگ پرداخت کرده‌ام و سفر پرخرجی شد.
وی اضافه می‌کند: کودک سه ماهه‌ام در حین رفت و آمد در اطراف حرم به خاطر استفاده از خودروهای عمومی اذیت شد و اگر امکان داشت با خودروی شخصی در اطراف حرم تردد می‌کردم، سفر برای او راحت‌تر بود.

اجرای طرح زوج و فرد طبق سال‌های گذشته

در همین حال مدیر روابط عمومی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری مشهد به خبرنگار ما می‌گوید: طرح محدودیت تردد زائران و مجاوران طبق سال‌های گذشته، امسال هم بدون تغییر اعمال می‌شود.
مجید بخت آزما تصریح می‌کند: طبق طرح ترافیک اطراف حرم مطهر، خودروهای دارای پلاک زوج چهار روز هفته (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه) و نیز خودروهای دارای پلاک فرد چهار روز هفته (یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه) می‌توانند در این محدوده تردد کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: اعمال این طرح برای خودروهای مجاوران و زائران حضرت رضا(ع) تفاوتی ندارد.

پیشنهادهایی که هنوز مصوب نشده

وی یادآور می‌شود: طرح‌های گوناگونی برای رفاه بیشتر زائران و تردد در خیابان‌های حرم مطهر مطرح شده، اما هنوز این طرح‌ها مصوب نشده و فعلاً طرح محدودیت ترافیک پلاک‌های زوج و فرد اجرا می‌شود.
وی به یکی از پیشنهادهای مطرح شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: در پیشنهادی عنوان شد، چنانچه زائری در محدوده ممنوع تردد کرد، تردد یک روزه آن نادیده گرفته شود.

اعمال تدابیر ویژه

بخت آزما می‌افزاید: طرح ترافیک اطراف حرم مطهر، محدوده‌ای هفت کیلومتر مربعی است که نهایتاً ۵۰ هزار خودرو می‌توانند در آن ترددی روان داشته باشند، اما در روزهای پیک بین ۷۰ تا ۹۰ هزار خودرو در محدوده تردد می‌کنند.
وی تصریح می‌کند: با هجوم این تعداد خودرو در محدوده، شاهد ترافیک سنگین و حتی قفل شدن مسیر هستیم و اعمال تدابیر ویژه در این ایام ضروری است.
وی تردد دسته جمعی زائران با وسایل نقلیه عمومی و استفاده از خطوط اتوبوسرانی و بی آرتی را از جمله راهکارهای کاهش بار ترافیکی محدوده حرم مطهر عنوان می‌کند و می‌گوید: با ایجاد مسیرهای ویژه پیاده روی تا حرم و ممنوعیت کامل تردد خودرها در این مسیرها، بار ترافیک محدوده کاهش خواهد یافت.
مدیر روابط عمومی معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ایجاد ممنوعیت تردد در محدوده حرم مطهر برای مجاورین اظهار می‌دارد: این تصمیم شدنی نخواهد بود.

اطلاع رسانی در ایستگاه‌های زائر

وی در خصوص وجود پارکنیگ‌های پراکنده در سطح شهر و سرگردانی زائران تصریح می‌کند: در مسیرهای ورود زائران به مشهد و ایستگاه‌های زائر، پارکینگ‌های سطح شهر معرفی می‌شود و اطلاع رسانی‌های لازم به آنان صورت می‌گیرد.
بخت آزما یادآور می‌شود: در پایانه بزرگ مسافربری، پارکینگ و پارک سوار برای ارائه خدمات به زائران وجود دارد و همچنین پارکینگ آسمان با ظرفیت ۲۲۰۰ خودرو در میدان ۱۷ شهریور برای رفاه زائران اختصاص یافته است.
وی می‌افزاید: پارکینگ حاشیه بلوار شهید کامیاب، پارکینگ آلتون در خیابان دانشگاه مشهد و همچنین در میدان شهدا تعدادی پارکینگ به نام‌های پارکینگ هاشمی نژاد و پارکینگ اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است.
در عین حال بخت آزما تنها راه چاره، برای تردد مجاوران و زائران در محدوده حرم مطهر را اجرای طرح زوج و فرد عنوان می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.