۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 555302

صلابت چهره شهید حججی، زشتی و پلیدی چهره فرد تکفیری پشت سر وی، در کنار نمادهایی چون «دود، آتش و خیمه» کافی بود تا برای هر بیننده ایرانی، روضه‌ای مصور را پدید آورد.

«حججی» حجتی برای دیروز و امروز

به گزارش قدس آنلاین؛ محمد مهدی رحیمی در سرمقاله هفته نامه بیت المقدس که دوشنبه هر هفته به ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود در شماره این هفته خود به موضوع شهید مدافع حرم محسن حججی  پرداخته و آورده است: در یک هفته گذشته فضای کشور عطرآگین به نام و یاد یک شهید بوده است. جوان مدافع حرم، «شهید محسن حججی» که در سن 25 سالگی پس از اسارت در دست جانیان داعشی، سر از تنش جدا شده و به خیل شهدای فدایی اسلام و مقدسات پیوست.

نخستین تصویری که از اسارت وی منتشر شد، اگرچه از جانب رسانه‌های داعشی بود و به خیال خام‌شان عاملی برای ایجاد رعب و وحشت در میان ایرانیان، اما در آن تصویر عناصری وجود داشت که عملا کارکردی خلاف آنچه مدنظر منتشرکنندگانش بود، پیدا کرد.

صلابت چهره شهید حججی، زشتی و پلیدی چهره فرد تکفیری پشت سر وی، در کنار نمادهایی چون «دود، آتش و خیمه» کافی بود تا برای هر بیننده ایرانی، روضه‌ای مصور را پدید آورد.

امام خمینی (ره) در سال‌های نخستین جنگ تحمیلی فرمودند: «تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوان‌های ایران ما سراغ ندارد، من به این چهره‏‌های نورانی و بشّاش شما و به این گریه‏های شوق شما حسرت می‌برم». اکنون جوانی از فرزندان ایران، که اساسا سالهای حیات آن مرد آسمانی را درک نکرده و پس از رحلت او، پا به این کره خاکی گذاشته بود، هزاران کیلومتر دورتر از خاک وطن، برای اعتلای پرچم اسلام و دفاع از مقدسات اسلامی، حماسه‌ای رقم زد که یادآور حماسه آفرینی‌ها جوانان عاشورایی است. اینگونه جانفشانی جوانان ایرانی پدیده‌ای نیست که به سادگی بشود از کنار آن عبور کرد. و بیراه نیست اگر گفته شود حضور ایثارگرانه رزمندگان هم وطن، گامی جلوتر از حماسه هشت سال دفاع مقدس است. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اخیرا در جمع خانواده شهید مدافع حرم جواد جهانی در مشهد بیان فرمودند، به درستی این جایگاه ویژه را نشان می‌دهد: «یک روز در کشور خودمان جنگ بود، تهران بمبباران میشد، دزفول بمبباران میشد، اهواز بمبباران میشد، مردم با پوست و گوشت خودشان جنگ را حس میکردند، خب یک عدهای میرفتند -البته همان روز هم همه نمیرفتند، یک عدهای میرفتند، اما یک عدهای هم نمیرفتند- خانوادهها صبر میکردند یک عدهای جوانها میرفتند به شهادت میرسیدند، خب خیلی هم خوب بود، خیلی هم باارزش بود، شهدا هم خیلی مقام عالی دارند، اما امروز یک جنگی، یکجایی وجود دارد که مردم آن را با پوست و گوشت خودشان حس نمیکنند اما درعینحال میروند، ببینید این خیلی مهم است. حس نمیکنند جنگ را اما میروند، چرا؟ برای خاطر اینکه میفهمند که قضیه چیست. این عمق فهم و این تحلیل درست قضایا، خیلی چیز مهمی است، این معجزه انقلاب است. این جوانها را، امثال این خانم را، امثال شما پدر و مادرها را، این انقلاب اینجور تربیت کرده و پیش برده است. انقلابِ اینجوری، شکستخوردنی نیست وقتیکه انقلاب اینجور تأثیر میگذارد. امروز به نظر من تعداد کسانی که حاضرند برای خدا در راههای خطرناک قدم بگذارند از آن روزی که در ایران در جبهههای خودمان جنگ بود اگر بیشتر نباشد کمتر نیست».

موج گسترده همدردی و همراهی مردمی در پی شهادت حججی را هم باید از همین باب تفسیر و تحلیل کرد. هم افزایی که شبیه به آنرا در کمتر موردی اینگونه وسیع و متنوع شاهد بوده‌ایم. واکنش‌های مختلف مسئولان، چهره‌های هنری، ورزشی، سیاسی و ...، همه حاکی از درک آنها از اهمیت اقدام این شهید و سایر همرزمان اوست که به درستی فهمیده‌اند که مرزهای انقلاب اسلامی، نه خطوط قراردادی جغرافیایی بین کشورها، که هرجایی است که ندایی حق طلبی مظلومی بلند شده و دست یاری به سمت ما دراز کرده باشند.

سال‌ها دشمنان داخلی و خارجی انقلاب اسلامی تلاش کردند موضوع حمایت ایران از محور مقاومت و گروه‌های آزادی‌خواه را به اشکال مختلف مورد هجمه قرار داده و ذهنیتی منفی در میان مردم کشورمان نسبت به این قبیل اقدامات ایجاد کنند، اگرچه میزان توفیق آنها در این مسیر، اندک بود اما امروز و با سیر اتفاقاتی که در گوشه و کنار ایران اسلامی می گذرد و البته در کنار آن، حادثه‌ای که طی چند ساعت در مجلس شورای اسلامی رخ داد، همه و همه به ملت ایران ثابت کرد که امنیت مثال زدنی آب و خاک شان مرهون چندین دهه سیاستگذاری درست و نیز جان فشانی رزمندگان گمنامی است که تا همین امروز برای حفظ خاک و ناموس‌شان، از خانه و خانواده خود دل می‌برند./

انتهای پیام

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.