رئیس سازمان محیط زیست، جبران برخی مسائل زیست محیطی مثل آلودگی هوا را امکانپذیر دانست و گفت: جبران آلودگی هوا امکان پذیر است اما فرسایش خاک و تشکیل دوباره آن که ۷۰۰ سال زمان نیاز دارد کار دشواری است.

فرسایش خاک و تشکیل دوباره آن ۷۰۰ سال زمان می‌برد/آب گرفتاری اصلی محیط زیست کشور است

به گزارش قدس آنلاین،  عیسی کلانتری عصر امروز در مراسم معارفه خود به عنوان رئیس جدید سازمان محیط زیست اظهار کرد: نتایج سیاست‌ها و عمل دهه ۶۰ و ۷۰ را امروز در محیط زیست می‌بینیم؛ در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت.

وی ادامه داد: در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم.

 رئیس سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰  و ۷۰ رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.

کلانتری  با اشاره به اینکه در سیاست‌های تولیدی گذشته، دراز مدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود، ادامه داد: امروز بزرگترین مشکل و مسئله کشور ما آب است.

وی  با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است اما مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست، گفت: فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است؛ جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند اما امروز در آتش بیماری می‌سوزند.

 رئیس سازمان محیط زیست افزود: زمانی ۷۰ میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است؛ امروز تعداد واحدهای دامی به ۱۲۰ میلیون رسیده است. زمانی برای تولید ۱۲۰ هزار تُن گوشت، دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم؛ تولید ۱۲۰ هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید ۱۲۰ هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن خاک  به طور سالانه عوض کردیم.

کلانتری تاکید کرد: وضعیت محیط زیست امروز کشور را نمی‌توان به گردن دوره قبل از انقلاب انداخت چرا که این اتفاقات بعد از انقلاب رخ داده است؛ حتی اگر حاکمیت و دولت خواهان تغییر و اصلاح وضعیت محیط زیست هم باشند، تنها بخشی قابل جبران و بخشی غیر قابل جبران است.

وی توضیح داد: در دهه ۶۰ حدود ۶۸ میلیارد متر مکعب میزان مصرف آب بود اما امروز این میزان به ۹۷ میلیارد متر مکعب رسیده است؛ حدود ۱۱۰ درصد آب تجدیدپذیر در کشور ما مصرف می‌شود این در حالیست که موسسات بین‌المللی اجازه مصرف بالای ۴۰ درصد آب تجدیدپذیر را نمی‌دهد.

 رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به از بین رفتن تالاب‌ها در سال‌های گذشته اظهار کرد: مهار کردن سیلاب‌ها از طریق ایجاد سدها باعث از بین رفتن دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است، ‌ چون این اکوسیستم‌های آبی با سیلاب‌ها زنده هستند.

 کلانتری تاکید کرد: امروز به دلیل سیاست‌های غلط در دهه ۶۰ و ۷۰ هزینه‌های ۱۰۰ برابری پرداخت می‌کنیم؛ اگرچه جبران برخی مسائل زیست محیطی مثل آلودگی هوا امکانپذیر است اما فرسایش خاک و تشکیل دوباره آن که ۷۰۰ سال زمان نیاز دارد کار دشواری است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست کشور را یک نفر به تنهایی نمی‌تواند تغییر دهد، گفت: من به تنهایی نمی‌توانم شرایط محیط زیست را به سمت بهبودی ببرم بنابراین مردم و دولت باید به داد سازمان حفاظت محیط زیست برسند؛ این سازمان باید ۱۶۴ میلیون هکتار از عرصه‌های محیط زیست را حفظ و حراست کند. بنابراین همه باید به کمک محیط زیست بیایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.