۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 555450

خانم هایی که در دوران بارداری از بی خوابی یا آپنه خواب ( وقفه تنفسی در خواب) رنج می‌برند دو برابر بیشتر از دیگران در معرض تولد زودهنگام جنین هستند.

بی‌خوابی دوران بارداری زمینه‌ساز زایمان زودرس

قدس آنلاین- خانم هایی که در دوران بارداری از بی خوابی یا آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) رنج می‌برند دو برابر بیشتر از دیگران در معرض تولد زودهنگام جنین هستند.

مطالعات پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا که نتایج آن در نشریه Obstetrics & Gynecology به چاپ رسید، نشان می‌دهد سالانه ۱۵ میلیون کودک (بیش از یک در هر ده تولد) زودتر از موقع یعنی پیش از هفته ۳۷ بارداری متولد می‌شوند. طی ۲۰ سال گذشته این حالت حتی در کشورهای پیشرفته نیز همچنان روند فزاینده‌ای داشته است. ‌ ‌

گرچه در زایمان زودرس در صورت اقدام‌های درمانی مناسب می‌توان از خطر پیشگیری کرد اما در بسیاری موارد ممکن است منجر به معلولیت یا حتی مرگ نوزاد شود. عوامل متعددی در بروز این مشکل دخیل است که از جمله می‌توان به پرفشاری خون یا عفونت‌های دوران بارداری اشاره کرد، اما بررسی‌های جدید ثابت می‌کند که بی خوابی و آپنه خواب نیز دو عامل تأثیرگذار هستند.

پژوهشگران برای تشخیص ارتباط بین خواب و مدت بارداری، داده‌های پزشکی حدود ۳ میلیون خانم باردار در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ را بررسی کردند که اختلال خواب در ۲۳۰۰ خانم تشخیص داده شده بود. نتایج نشان داد بی خوابی احتمال زایمان زودرس را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد! همچنین خطر تولد خیلی زود جنین (پیش از هفته ۳۴ بارداری) در این گروه از مادران ۳/۵ درصد است که در بقیه ۹/۲ درصد می‌باشد.

البته با توجه به مطالعات، بی خوابی با تأثیرگذاری بر دیگر عملکردهای بدن عامل این مشکل محسوب می‌شود. به عنوان مثال اختلال‌های خواب زمینه ساز مشکلات سیستم ایمنی و افزایش التهاب‌ها می‌شود در حالی که افزایش سطح سایتوکاین التهابی (نوعی پروتئین تولیدشده در زمان التهاب) موجود در مایع آمنیوتیک اطراف جنین با افزایش خطر زایمان زودرس همراه است. بی خوابی یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است که حدود نیمی از خانم‌ها در ماه‌های آخر از بی خوابی رنج می‌برند.

منبع: www.Le Figaro.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.