یک اقتصاددان تأکید کرد:عده‌ای با نفوذ به بهانه وجود تورم در کشور به دنبال آن هستند تا با حضور در محافل قدرت، دولت و کریدورهای مجلس فشار بیاورند وآن‌ها را متقاعد کنند تا قیمت ارز را افزایش دهند.

فشار لابی‌ها به مجلس و دولت برای افزایش نرخ ارز و تورم

قدس آنلاین- یک اقتصاددان تأکید کرد:عده‌ای با نفوذ به بهانه وجود تورم در کشور به دنبال آن هستند تا با حضور در محافل قدرت، دولت و کریدورهای مجلس فشار بیاورند وآن‌ها را متقاعد کنند تا قیمت ارز را افزایش دهند.

حسین راغفر در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: از سویی گروه‌هایی هم مانند پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و آن‌هایی که مواد خام برای فروش وصادرات دارند به دنبال این هستند که قیمت‌ها بالاتر برود چرا که اگر قیمت‌ها افزایش یابد، در بیرون از کشور دلار را با قیمت بیشتری تبدیل به ریال می‌کنند وسود بیشتری می‌برند.

وی با اشاره به لابی وسود گروه‌های با نفوذ در افزایش نرخ دلار وتورم افزود: گروه هایی که این کارها را انجام می‌دهند، توجهی به این مسائل ندارند واین افراد تولید کننده نیستند و نوعاً کسانی هستند که دستی در خام فروشی دارند و منابع طبیعی مانند معادن و یا پتروشیمی را استحصال کرده و صادر می‌کنند که وقتی قیمت‌ها بالاتر می‌رود این‌ها سودهای بالایی می‌برند که عده‌ای هم به این جهت به دنبال افزایش نرخ ارز وگرانی هستند.

وی با بیان این که سیاست‌های اقتصادی دولت یکی از دلایل به وجود آمدن این پدیده است تصریح کرد: این مسائل منجر به ایجاد تورم در جامعه می‌شود که تورم هم یکی از منابع اصلی تغییر و یا افزایش نرخ ارز محسوب می‌شود که در بلندمدت همه متضرر می‌شوند اما در کوتاه مدت یک گروه برنده وگروه عظیمی مانند مردم بازنده می‌شوند.

وی با انتقاد از نفوذ برخی افراد وگروه‌ها در محافل قدرت مانند دولت، مجلس و برخی دستگاه‌ها برای این که حرف وتصمیم خود را به کرسی بنشانند، گفت: به عنوان مثال یکی از وزیران پیشنهادی اعلام کرده که از یکسان سازی و افزایش نرخ ارز حمایت می‌کند که این فرد به گروهی از تجار که از افزایش نرخ ارز منتفع می‌شوند، پیام می‌دهد اما مردم و گروه‌های کم درآمد در این زمینه آسیب جدی می‌بینند.

راغفر ادامه داد: این افراد وگروه‌ها سعی دارند به نوعی دولت را برای رسیدن به اهداف خودشان تسخیر کنند که البته هدف آن‌ها نیز حفظ منافع گروه‌های خاص است.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت ارز منجر به افزایش قیمت نهاده‌های تولید می‌شود و از سویی تولید کننده ایرانی هم که نهاده‌های خود را از بیرون تأمین می‌کند، جنسش گران تمام می‌شود

که این کالا دیگر قابل رقابت با کالاهای هند، ترکیه و چین نیست که تبعاتی مانند ورشکستگی و رکود را شامل می‌شود.

راغفر تصریح کرد: به همین علت نیز افزایش قیمت‌ها منجر به آسیب شدید تولید داخلی شده و به گسترش بیکاری و تبعات آن می‌انجامد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد کالاهای وارداتی وتولیدی گران و قدرت خرید کارگران و کارمندان بشدت کاهش می‌یابد که این فشار قابل توجهی روی اقتصاد وبازارهای کشور وارد می‌کند.

این اقتصاددان با اشاره به تبعات دیگر افزایش نرخ ارز تصریح کرد: به این موضوع مالیات تورمی هم می‌گویند؛ چرا که به مانند مالیات عمل کرده وبخشی از دارایی وثروت مردم را می‌بلعد.

وی با بیان این که چنین مسئله‌ای مانند این است که دست دولت در جیب مردم قرار داشته و مالیات برمی دارد، تصریح کرد: به همین علت یک عده از افزایش نرخ ارز ومابه التفاوت نرخ آن سود برده ومابقی هزینه‌ها را مردم باید بپردازند.

راغفر با بیان این که یکی ازدلایل عمده شکل گرفتن تورم به سیاست‌های خود دولت مربوط می‌شود، به خبرنگار ما افزود: به عنوان مثال سال گذشته در تهران بانک‌ها به سپرده‌ها سودهای بالایی دادند که سرانه هر تهرانی از این سودها رقمی معادل ۵/۱۰میلیون تومان بود.

 عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا با بیان این که این سودها معادل رباست وباید پرسید از کجا آمده است، خاطرنشان کرد: در حقیقت کاری برای این پول انجام نشده وبه عبارتی افراد سپرده‌ای در بانک گذاشته و پول بیشتری دریافت کرده‌اند و این ربا منشأ تورم شده است.

وی افزود: در اصل خلق کالایی انجام نشده و تنها پول بیشتری در جامعه به گردش درآمده که این سیستم بانکی یک از منابع و مسئول ایجاد تورم در جامعه است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.