هنوز لباس سپید پزشکی قوارة قامتشان نشده بود که با ابلاغیه جدید دانشگاه آزاد رخت سیاه افزایش شهریه‌ها بر تنشان نشست.

اثر نوشداروی اعتراض قبل از افزایش شهریه‌ها

قدس آنلاین- هفته گذشته بخشنامه نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۶-۹۷ برای رشته‌های تحصیلی غیرپزشکی و علوم پزشکی از کاردانی تا دکتری تخصصی توسط فرهاد رهبر، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، ابلاغ شد؛ بخشنامه‌ای که بسیاری از دانشجویان بویژه علوم پزشکی‌ها را شوکه کرد. به گفته دانشجویان گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد، چگونگی افزایش شهریه متغیر برای دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۶ دارای ابهاماتی بود که نگرانی‌ها و دغدغه‌های زیادی برای آنان ایجاد کرد زیرا در یکی از بندهای این بخشنامه اشاره شده بود که افزایش شهریه متغیر برای این‌ دانشجویان معادل ۸۰ درصد شهریه متغیر رشته‌های خودگران است که به‌زودی توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

یکی از دانشجویان در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: منظور از «خودگران که توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود» چیست؟ اگر خودگردان سراسری است که با این حساب، شهریه متغیر دانشجویان ورودی گذشته به‌شدت افرایش پیدا می‌کند و این افزایش، خارج از توان مالی بیشتر دانشجویان رشته‌های علوم ‌پزشکی است. اگر هم منظورشان دانشجویان بین‌الملل دانشگاه آزاد است که آن‌ها با هر تعداد واحد اخذشده در انتخاب واحد، مبلغ ثابتی را پرداخت می‌کنند که ساز و کاری برای این منظور پیش‌بینی نشده یا دانشجویان از آن بی‌اطلاع هستند.

یکی دیگر از دانشجویان هم این وضعیت را ناعادلانه توصیف کرده و معتقد است: با این بخشنامه، شهریه ما که ورودی‌های قبل از ۹۶ هستیم به‌شدت افزایش می‌یابد که پرداخت آن از توان خانواده‌هایمان خارج است. اگر چنین افزایشی اعمال شود، شهریه ما ۲ یا حتی ۳ برابر می‌شود و بسیاری از ما مجبور به انصراف می‌شویم چون نمی‌توانیم از پس هزینه‌ها برآییم.

دانشجویان معترض گروه پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور برای اینکه صدای اعتراضشان به جایی برسد، دست به دامن رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شدند. آن‌ها با راه‌اندازی کانال تلگرامی «اعتراض به وضعیت جدید شهریه علوم پزشکی» که حدود ۶ هزار نفر عضو دارد، توانستند رسانه‌ها را نسبت به این موضوع حساس کنند. تا جایی که موضوع افزایش شهریه این دانشجویان در جلسه اخیر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به بحث و بررسی گذاشته شد و ابهامات بخشنامه مربوط به آن برطرف گشت.

عضو هیئت‌رئیسه و مسئول امور رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام این خبر به ایرنا گفت: با توجه به انعکاس نامناسب بخشنامه قبلی در مورد شهریه‌های داوطلبان گروه پزشکی که بیشتر ناشی از عدم شفافیت بخشنامه بود و با عنایت به ورود ریاست و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به موضوع شهریه‌های داوطلبان گروه پزشکی، تمام نگرانی‌های ورودی‌های سال ۹۵ و قبل از آن و همچنین داوطلبان ۹۶ برطرف شد.

به گفته صالح اسکندری، برای داوطلبان گروه پزشکی سال ۹۶ در شهرستان برای شهریه پایه و متغیر حداکثر ۱۰ درصد افزایش شهریه خواهیم داشت و برای تهران ۱۲ درصد افزایش شهریه لحاظ شده است.

او تأکید کرد: بر اساس این تصمیم، برای ورودی‌های گروه پزشکی سال ۹۵ و ماقبل، افزایش شهریه پایه لحاظ نشده و فقط در شهریه متغیر ۱۰ درصد افزایش ایجاد می‌شود.

بنا بر اعلام عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس‌های خودگردان نیز ۱۰ درصد افزایش در شهریه دارند و این در حالی است که پردیس‌های خودگردان در تهران برای سال ۹۶ نیز ۱۲ درصد افزایش شهریه داشته‌اند.

اسکندری تأکید کرد: با تصمیمات جدید هیئت‌مدیره دانشگاه آزاد، در واقع حداکثر افزایش شهریه برای ورودی‌های جدید ۱۰ تا ۱۲ درصد لحاظ شده و برای ورودی‌های سال ۹۵ و ماقبل آن افزایشی در شهریه پایه ایجاد نمی‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.