ارزش خدمات ریالی داوطلبانه جمعیت هلال احمر به جامعه بیش از۱۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صاحب بیشترین داوطلبان در جهان هستیم

قدس آنلاین- رئیس جمعیت هلال احمر کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت:بر اساس مقایسه نسبت داوطلبان به جمعیت کل کشور ما بیشترین داوطلبان در جهان را دارا هستیم و پیش از کشورهای چین، هند و ژاپن قرار گرفته‌ایم.

وی افزود:جمعیت هلال احمر کشورمان تعاملات گسترده‌ای با سایر جمعیت‌های ملی دارد و در زمره گروه جمعیت‌های ممتاز نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال احمر شناخته می‌شود. چنان که جزو ۱۰ کشور قدرتمند قرار گرفته و در حال حاضر نیز عضو هیئت حکام شورای فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر می‌باشد.

ضیایی خاطر نشان کرد: جمعیت هلال احمر بزرگ‌ترین خیریه کشور بوده و از مجموعه سازمان‌های بشردوستانه جهان با موضوع داوطلبان به شمار می‌آید. از همین رو آمادگی دارد بسترهای مناسب را در اختیار مجموعه‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها قرار دهد؛ زیرا هرقدر فعالیت‌های مشارکتی گسترش یابد، سازمان هلال احمر در انجام مأموریت‌های بشردوستانه خود موفق‌تر ظاهر خواهد شد. از این رو در سال جاری طی برنامه‌هایی درصدد جلب افزون‌تر این مشارکت‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به ضرورت طرح ملی پیشگیری و مدیریت بحران ادامه داد: کشور ما مستعد حوادث و سوانح طبیعی است، از این رو نیازمند مدیریت بحران قدرتمند، منابع کافی و البته نیروی انسانی کارآمد هستیم تا بتوانیم تمام حوزه‌های مورد نیاز را پوشش دهیم. در حال حاضر نیز قانون مدیریت بحران در مجلس درحال تصویب است که طی آن ضروریاب، حداقل‌ها و استانداردها تعیین می‌شود. بنا بر مواد قانون یادشده نیز یکی از مأموریت‌های سازمان مدیریت بحران کشور تدوین طرح ملی مدیریت بحران و سپس تصویب آن در شورای عالی مدیریت بحران است که مطابق آن جایگاه نهادهای متولی درپنج محور اصلی مدیریت بحران کشور مشخص خواهد شد.

وی همچنین درجمع خبرنگاران تأکید کرد: ۸۵ درصد بودجه این سازمان صرف پرداخت حقوق پرسنل شده و از مجموع اعتبارات سالانه تنها ۱۵ درصد صرف طرح‌ها و برنامه‌ها می‌شود. از این رو در صدد هستیم با استفاده بهینه از منابع انسانی، زیرساخت‌های الکترونیکی و شفافیت قوانین به سمتی برویم که منابع موجود صرف اجرای برنامه‌ها شود تا نیروی انسانی؛ البته در برخی مسائل با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که باید بین موارد و مصارف توازن حاکم شود.

دکتر ضیایی با اشاره به اینکه بودجه جمعیت هلال احمر کشور در سال ۹۶ به میزان ۱۲۰۰ میلیارد تومان است، افزود:بودجه امسال جمعیت هلال احمر ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که ۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل تبصره‌های ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران بوده و مابقی از محل بودجه‌های عمومی و به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته طبق برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر نیازمند  ۱۴ هزار میلیارد تومان هستیم. همچنین در بودجه سال گذشته از محل منابع اختصاصی ۷۰ درصد و از منابع عمومی ۳۵ درصد مبالغ تخصیص یافته، ازسوی این مجموعه دریافت شده است.

وی در همایش علمی کاربردی معاونان داوطلبان استان‌های جمعیت هلال‌احمر نیز گفت: ما ازمعیارهای تعریف شده خود فاصله گرفتیم و به امورسطحی و فعالیت‌های مرسوم توزیعی پرداختیم. حال آنکه نظام فعالیت‌های امداد رسانی در جهان متحول شده و رقابتی است. از این رو علاوه بر تأکید بر مشارکت افراد حقیقی به دنبال جلب مشارکت شخصیت‌های حقوقی و سازمان‌ها هستیم.

رضا اندام، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه این نشست در پاسخ به علت‌های ریزش مشارکت‌های مردمی در امور داوطلبانه در کشور به خبرنگار ما گفت: اصلی‌ترین عنصر دراین زمینه اعتماد است. درحالی که ما در مقوله سرمایه اجتماعی رتبه مطلوبی نداریم و در این زمینه در جایگاه ۷۴ قرار گرفتیم. بنابراین باید اعتماد به جامعه برگردد به این ترتیب در جذب افزون‌تر خیران و داوطلبان موفق خواهیم بود.

وی همچنین افزود: برای اینکه بتوانیم داوطلبان را به‌ موقع و به‌خوبی جذب کنیم، نیازمند سامانه جذب هستیم تا داوطلبان به‌خوبی شناسایی شده و در مواقع نیاز و به ‌موقع جذب شوند و در این راستا سامانه جذب مجازی داوطلبان فعال شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.