یزد- جمعی از مسئولان دانشگاه یزد در نشستی با رییس بخش فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن و رییس بخش ایران‌شناسی دانشگاه جنوب غربی چین در مورد همکاری‌های علمی مشترک بحث و گفت‌وگو کردند.

زمینه‌های مشترک همکاری دانشگاه یزد و دو دانشگاه چین بررسی شد

به گزارش قدس آنلاین، فرهاد نژادکورکیف رییس دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد در ابتدای نشست مسئولان دانشگاه یزد و دانشگاهای پکن و چین در مورد جایگاه ملی و بین المللی دانشگاه یزد توضیحاتی کلی ارائه داد.

وی با اشاره به موتور جستجوی پارسی جو که ازسوی چندتن از اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد ابداع شده است،افزود: این جستجوگر می‌تواند گنجینه خوبی را در اختیار علاقه‌مندان به زبان پارسی در کشورهای مختلف از جمله چین قرار دهد.

کاظم کهدویی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی در ادامه با ارائه گزارش مختصری از سفر هیأت چینی به کشور ایران و شهر یزد گفت: از جمله اهداف این سفر توسعه همکاری‌های علمی بین دانشگاه یزد و دو دانشگاه چین در جهت تبادل استاد و دانشجو و انجام فعالیت‌های پژوهشی مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه در دوره‌های تحصیلات عالی است.

 نمایندگان دانشگاه‌های چین نیز ضمن توضیحاتی پیرامون دانشگاه‌های خود از فعالیت‌های صورت گرفته در مراکز علمی خود در خصوص ایران شناسی و آموزش ادبیات فارسی مطالبی را بیان کردند.

دکتر «یوگویلی» رییس بخش فارسی مطالعات خارجی پکن نیز در این نشست اظهار کرد: هدف از حضور در ایران بازدید از دانشگاه‌ها و شهرهایی است که بیشتر مهد تمدن و فرهنگ کهن ایرانی است.

وی افزود: ایران‌شناسی در چین ضروری است و این که هنوز کارهای زیادی باقی مانده و باید گام‌های مهمتر و بهتری در این راه برداشته شود، تا در زمینه‌های مختلف همدیگر را بهتر بشناسیم و چینی‌ها بتوانند با واقعیت‌های ایران بهتر و بیشتر آشنا شوند.

«جی کیایون» رییس مرکز تحقیقات ایران شناسی دانشگاه جنوب غربی چین نیز از پتانسیل‌های این دانشگاه در بخش‌های مختلف از جمله علوم کشاورزی، زیست شناسی، روانشناسی، ریاضی، جغرافیا و ایران شناسی نام برد.

 وی با اشاره به راه‌اندازی یک سایت ایران شناسی در این مرکز علاقه دانشگاه خود را در خصوص توسعه همکاری با دانشگاه یزد اعلام کرد بحث غنای فرهنگ دوملت، نقش جاده ابریشم و به دست آوردن شناخت بیشتر از این راه عظیم از دگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد. در ادامه این نشست دانشگاهیان یزد نیز مواردی را به شرح زیر بیان کردند.

«محمدرضا نجاریان» رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد هم مهمترین بخش‌های مرتبط همکاری با دانشگاه‌های چین در این پردیس را بیان کرد.

«محمد فرشی» سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد نیز در خصوص پتانسیل های دانشگاه یزد در جذب دانشجویان خارجی از جمله دانشجویان چینی توضیحاتی ارائه کرد.

«مجید پویان» مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد نیز با توجه به سوابق اقتصادی و صنعتی بین ایران و چین پیشنهاد کرد زبان چینی در دانشگاه یزد تاسیس شود.

«علی یزدانی راد» رییس بخش تاریخ دانشگاه یزد، تمایل دانشگاه را در خصوص ایران شناسی با استفاده از منابع علمی کهن چین را اعلام کرد که مورد توجه قرار گرفت.

«سیدمحسن میرحسینی» مدیرگروه حقوق و علوم سیاسی نیز در پایان این نشست با توجه به اهمیت بحث بین الملل بر همکاری‌های مشترک دانشگاه یزد با دانشگاه‌های چین در خصوص رشته روابط بین الملل پیشنهادهایی را مطرح کرد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.