دریای متلاطم عراق گویی یک روزهم نباید آرامش را به خود ببینید. زمانی که پیروزی های حشد الشعبی در برابر داعش رفته رفته توانست تکلیف عراق را روشن کند و دولت مرکزی بغداد فرصتی برای ترمیم زیرساخت های جنگزده خود باشد، بلافاصله این مسعود بارزانی است که پرچم جدایی طلبی از عراق را علم میکند.

قدس آنلاین- کردستان عراق البته سال هاست که داعیه جدایی از این کشور را داشته است اما از آنجایی که هر دو قوم عرب و کرد با یک دشمن وحشی مشترک (داعش) در حال نبرد بودند، برای تنها ۵ سال دوشادوش یکدیگر جنگیدند. پیروزی امروز عراق همان قدر که مدیون حماسه سازی های حشدالشعبی است، به همان اندازه نیز می تواند حاصل جانفشانی های پیشمرگه های کرد باشد. اما سوال اینجاست که درست زمانی که همه باید سر میزی بلند بنشینند و بر سر مصالح و اینده عراق صحبت کنند، چرا اربیل ساز جدایی کوک میکند؟

حمایت نتانیاهو از همه پرسی استقلال کردستان عراق

هفته گذشته، این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بود که در جمع ۳۳ نفره از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا اعلام کرد که بخشی از کشور عراق باید به کردها برای تاسیس یک دولت مستقل تعلق بگیرد.یک منبع آگاه با اعلام این خبر افزود که این صحبت‌ها روز پنج‌شنبه گذشته صورت گرفته و نتانیاهو موضع مثبت خود در رابطه با شکل‌گیری یک کشور مستقل کُرد را اظهار داشت.وی در این دیدار گفته بود که کُردها مردمی شجاع و طرفدار غرب بوده و ارزش‌های ما را نیز به اشتراک می‌گذارند.نخست‌وزیر اسرائیل بارها و بارها از مساله استقلال کردستان سخن گفته است و آن را یک مساله سیاسی بسیار حساس قلمداد می‌کند.

اصرار مسعود بارزانی به برگزاری هرچه سریعتر همه پرسی

حزب حاکم در کردستان عراق به طور جدی مساله برگزاری همه پرسی استقلال را مطرح کرده است. این در حالی است که بخش اعظم تمرکز سیاسی-امنیتی بغداد در ماه‌های اخیر بر عقب راندن داعش متمرکز بوده و طرح همه پرسی در آستانه انتخابات شورای استانی و پارلمانی، می‌تواند عراق را وارد یک چالش عمده جدید کند.

از این رو در شرایطی که انتظار می‌رود اربیل برای دفع کامل خطر تروریسم از عراق همسویی سیاست‌های خود را با دولت مرکزی تنظیم کند، اعلان برگزاری همه پرسی جدایی طلبی در راستای سنگ اندازی در مسیر استقرار صلح قابل تفسیر است. با پیروزی عملیات موصل و عقب راندن داعش از مواضع خویش عراق از یک بحران براندازنده و تجزیه طلب، با اتحاد سیاسی قدرتمندتر از قبل گام در مسیر توسعه اقتصادی و زیربنایی بگذارد. وجود یک عراق منسجم و باثبات که قادر خواهد بود از مرزهای خود محافظت کند، بدون شک در راستای سیاست‌های عربستان و رژیم صهیونیستی نخواهد بود.

منافع آمریکا در جدایی کردستان از عراق چیست؟

در این شرایط ایجاد یک بحران جدید و البته دامنه دار می‌تواند مانع از تمرکز بغداد بر گسترش مناسبات سیاسی و اقتصادی با تهران شود و از سویی امکان مداخله گری در تحولات عراق را مقدور می‌سازد. لذا طرح مجدد برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از سوی مسعود بارزانی در وضعیت کنونی، در این رابطه قابل تحلیل است.

موضوع برگزاری همه پرسی استقلال شوک بزرگی به عراق وارد خواهد کرد و این هدفی است که آمریکا مدنظر دارند. زیرا اولین مساله در اجرای این طرح تعیین وضعیت کرکوک خواهد بود که اربیل پس از خارج شدن داعش از این منطقه به دنبال الحاق آن به منطقه کردستان است. از سوی دیگر اختلاف بر سر میدان‌های نفتی و خط لوله بندر جیهان ترکیه به دریای مدیترانه، مشکلات مربوط به آب دریاچه‌ها و رودخانه‌های مشترک و همچنین وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی عراق را درگیر یک چالش طولانی و عمیق می‌کند.

بهم ریختگی سیاسی فرصتی برای آمریکا است تا حضور نظامی خود را با استفاده از ضعف بغداد قانونمند سازد. از این رو در ماه‌های گذشته شاهد هستیم که واشنگتن تحرکات نظامی‌اش را در برخی مناطق عراق گسترش داده و از شدت یافتن عملیات علیه داعش به بهانه‌های مختلف جلوگیری می‌کند. ضمن آنکه ایجاد بحران مذکور، آمریکا  را نسبت به امکان مدیریت سیاسی تحولات عراق امیدوار می‌سازد.

سیاست دوگانه واشنگتن با توجه به این اتخاذ می شود که عراق شرایط حساس پسا داعش را پشت سر می گذارد و بازیگران خارجی نظیر آمریکا تلاش می کنند نفوذ خود را در این مرحله جدید تقویت یا دست کم حفظ کنند. دولت آمریکا در حالی به این بازی دوگانه خود درباره جدایی کردستان از عراق ادامه می دهد که در درون منطقه کردستان نیز صدای مخالفت ها با برگزاری همه پرسی بلندتر شده است.

مخالفان ضمن اینکه کردستان را در قالب تمامیت عراق تعریف می کنند، در عین حال بر این باور هستند که حزب دموکرات و بارزانی ها با هدف تداوم حفظ قدرت و سیطره بر منطقه کردستان، موضوع همه پرسی جدایی کردستان از عراق را مطرح کردند. این در حالی است که پافشاری دولت محلی کردستان بر برگزاری همه پرسی جدایی از عراق می تواند هزینه سنگینی نظیر شکل گیری یک جنگ داخلی میان دولت مرکزی و دولت محلی کردستان را در پی داشته باشد.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.