وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:‌ امروز در زمینه سیاست‌های رفاهی وزارت کار نظریه دارد و هیچ سیاست توسعه‌ای بدون داشتن نظریه موفق نخواهد بود.

فقر و اشتغال با پول پاشیدن حل نمی‌شود/خیریه‌ها را دو برابر کردیم

به گزارش قدس آنلاین، علی ربیعی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خودش اظهار داشت: این وزارتخانه بزرگترین ماموریت‌ها را دارد و طبیعی است وزارتخانه‌ای که افراد قبل و بعد از زندگی با آن سر و کار دارند، بیشتر به چشم بیاید و مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این که بهبود تعامل نظام سیاسی با ملت و بهبود رابطه ملت و دولت به کار و تلاش این وزارتخانه بستگی دارد، گفت: مهمترین موضوعاتی که در بیان رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور وجود داشت، هفت محور بود که ۴ محور آن به وزارتخانه ما برمی‌گشت، که شامل فقر، بحران اجتماعی، بحران صندوق‌ها و بیکاری است.

ربیعی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته فرایند رفاهی بدون هدف‌گذاری ادامه داشت، گفت: ما پول در این حوزه‌ها هزینه کردیم اما با پاشیدن پول فقر و اشتغال حل شدنی نیست. امروز در زمینه سیاست‌های رفاهی وزارت کار نظریه دارد و هیچ سیاست توسعه‌ای بدون داشتن نظریه موفق نخواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: برنامه ملی فقرزدایی و کاهش نابرابری و برنامه اشتغال فراگیر، برنامه اشتغال مبتنی بر منطقه‌گرایی، توانمندسازی و توسعه مهارت و ارتقای امنیت شغلی در جامعه کار و تولید و پایدارسازی صندوق‌ها تبدیل بنگاه‌ها به پیشران اقتصادی و برنامه نظام تامین اجتماعی چند لایه، طرح‌ها و برنامه‌هایی بود که تقدیم رئیس جمهور و مجلس کردم.

وی با بیان اینکه برنامه امحای فقر مطلق که رهبری چند بار بر آن تاکید کردند جزو برنامه‌های من است، گفت: حمایت از گروه‌ها هدف و برنامه اشتغال فراگیر و مقابله با فقر از جمله موثرترین کارهاست که با سرمایه‌گذاری می‌توانیم پیشتاز آن شویم.

ربیعی با اشاره به این که من مسئول مقابله با فقر درآمدی، فقر سلامت و فقر عاطفی هستم، اظهار داشت: امحای فقر آرمان انقلاب ما بود، و فکر می‌کنم امحای فقر آغاز انسانی‌تر شدن جامعه است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این کارها همت مشترک می‌خواهد و سرافرازانه می‌گوییم که می‌توانیم با کمک مجلس فقر را در ابعاد مختلف کاهش دهیم.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته در وزارت کار انجام داده اظهار داشت: خیریه‌ها را دوبرابر کردیم، من به دلیل شناخت از امنیت، امنیت اجتماعی را هم سنگ امنیت ملی می‌دانم و معتقدم مسائل و امور اجتماعی در ساحت اجتماعی حل شدنی است نه ساحت امنیتی. در این سال‌ها مزد بر تورم پیشی گرفت و ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین شهری بیمه شدند و امروز دفترچه بیمه، دفترچه هویت شده است. در خانه یک بلوچ دیدم دفترچه‌اش در کنار شناسنامه‌اش هست.

ربیعی با بیان این که مهمترین برنامه من در حوزه فقر کاهش انواع فقر خواهد بود و با همه توان خواهم ایستاد که این طرح زمین نخورد، تاکید کرد: اگر اشکالی هم بوده اشکال در کمبود منابع بود و این را با تدبیر دنبال می‌کنیم.

ربیعی با بیان این که دولت درامر اشغال به یک بلوغ رسیده است، گفت: احساس نشدن رشد اشتغال دلایل مشخصی دارد اما روند هماهنگی‌ها برای ایجاد هرچه بیشتر اشتغال آغاز شده است.

وی افزود: با دنبال کردن برنامه اشتغال فراگیر برنامه‌های ده‌گانه برای تنظیم عرضه و تقاضای اشتغال تهیه کرده و ایجاد ۹۷۵ هزار شغل را در برنامه داریم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که برنامه‌های کارورزی مدل ده‌گانه دارد و در کشورهای مختلف نیز اجرا شده، تصریح کرد: در این زمینه نیازمند کمیته‌ای مشترک با همکاری نمایندگان مجلس هستیم.

ربیعی ادامه داد: ما امروز کمترین چالش میان کارگر و کارفرما را داریم و در۴ سال گذشته ۵۷ درصد ایجاد تشکل‌های کارگری افزایش داشته و حوادث منجر به فوت نیز ۳۷ درصد با کاهش روبرو بوده است.

وی عنوان کرد: من بحث حقوق و مزد را به عنوان یک سیاست بلندمدت دنبال می‌کند و شعارم این هست که با تعاون کار ایجاد می‌کنیم و با کار رفاه ایجاد خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان با بیان این که آیا بخش خصوصی ۲۵ درصد بزرگ شده یا نه؟ گفت: ما در دورانی که رکود بود ۵۶ درصد رشد داشتیم و در زمان ما واگذاری‌های خوبی صورت نگرفت که سهم تعاون را از آن برداشت کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: ما در آینده بحث تعاون روستایی را دنبال کرده و استراتژی حمایت‌گری بدون دخالت دولت را اجرا می‌کنیم.

وی ادامه داد: من در ملاقات‌هایی که با وزرای برخی کشورها که در حوزه اشتغال موفق بودند به این نتیجه رسیدم که آنها اول مهارت را افزایش داده‌اند، گفت: سهم بودجه فنی و حرفه‌ای ما ۱.۴ درصد کل بودجه وزارت است و ما باید شعار هر ایرانی یک مهارت را تحقق ببخشیم. البته در این رابطه با ستاد کل نیروهای مسلح نیز درباره مهارت افزایی سربازان صحبت کرده‌ایم. به نظر من اگر می‌خواهیم کشور توسعه پیدا کند باید به مهارت‌افزایی بپردازیم، زیرا مهارت راه بی‌بدیل رشد و پیشرفت کشور است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی‌ اظهار داشت: متاسفانه تمام صندوق‌های ۱۸‌گانه وضعیت ناپایداری دارند که در صندوق تامین اجتماعی البته وضعیت بهتر است. در بعضی از صندوق‌ها یک نفر کار می‌کند و ۱۰ نفر حقوق می‌گیرند ما در این زمینه باید ساختارها را اصلاح کنیم.

ربیعی با بیان این که در ۴ سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر به تعداد بازنشسته‌ها اضافه شده، تصریح کرد: ما در این زمینه مطالعات عمیق کرده و از کارشناسان معتبر استفاده کرده‌ایم. با صندوق‌های بیمه‌ای نمی‌شود از بازنشستگان حمایت کرد. مسائلی مانند یارانه، فقر، اشتغال و صندوق‌های بازنشستگی نیاز به اجماع ملی دارند.

وی افزود: روزی که من به وزارت کار آمدم، ۵۵۰۰ میلیارد برای مستمری وام گرفته بودند اما امروز ما برای توسعه بنگاه‌ها وام می‌گیریم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که دولت پول مناسب برای پرداخت بدهی‌های خود را ندارد، گفت: امروز پر ارزش‌ترین شرکت‌های ما به بورس رفته‌اند و ما سیستمی را فراهم کرده‌ایم که کنترل این صندوق‌ها از محل دفتر رئیس جمهور را نیز فراهم می‌کند. یکی از استراتژی‌های مهم ما خروج صندوق‌ها از بنگاه‌داری است که شما هم باید در این زمینه ما را کمک کنید.

ربیعی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این شرکت‌ها جز دست و پاگیری برای ما چیزی ندارند، و ما می‌خواهیم شما زنجیر سیاستگذاری را از پای رفاه آزاد کنید. متاسفانه ما در تعامل با مجلس ضعیف عمل کردیم که در آینده این نقص را برطرف می‌کنیم و در مورد شرکت شستا نیز سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت مناطق محروم سوق داده‌ایم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.