دومین محصول پسابرجامی پژو در ایران به نام ۳۰۱، در شرایطی از دیروز عرضه شد که درست مانند مدل ۲۰۰۸، با قیمتی بالاتر از آنچه وعده داده شده بود، به‌دست مشتریان رسید. بر این اساس، فروش فوری تعداد محدودی پژو ۳۰۱ با قیمتی حدود ۹۵ میلیون تومان از دیروز در نمایندگی‌های منتخب ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) آغاز شد و مشتریان با پرداخت کامل مبلغ در نظر گرفته شده، خودرو خود را ۱۰ روزه تحویل خواهند گرفت. قیمت ۹۵ میلیون تومانی پژو ۳۰۱ در حالی است که مسوولان ایران خودرو پس از امضای قرارداد با پژو، از عرضه این محصول در بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خبر داده بودند.

پژو کیلویی چند؟

به گزارش قدس آنلاین، دومین محصول پسابرجامی پژو در ایران به نام ۳۰۱، در شرایطی از دیروز عرضه شد که درست مانند مدل ۲۰۰۸، با قیمتی بالاتر از آنچه وعده داده شده بود، به‌دست مشتریان رسید. بر این اساس، فروش فوری تعداد محدودی پژو ۳۰۱ با قیمتی حدود ۹۵ میلیون تومان از دیروز در نمایندگی‌های منتخب ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو) آغاز شد و مشتریان با پرداخت کامل مبلغ در نظر گرفته شده، خودرو خود را ۱۰ روزه تحویل خواهند گرفت. قیمت ۹۵ میلیون تومانی پژو ۳۰۱ در حالی است که مسوولان ایران خودرو پس از امضای قرارداد با پژو، از عرضه این محصول در بازه قیمتی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خبر داده بودند.

البته در مورد پژو ۲۰۰۸ نیز قیمتی حول و حوش ۸۰ میلیون تومان را وعده کرده بود که آن نیز محقق نشد. این در شرایطی است که محاسبات قیمتی نشان می‌دهد پژوهای جدید بسیار بیش از نرخ واقعی، در ایران قیمت‌گذاری شده‌اند. این اتفاق اما حاوی دو نکته بسیار مهم است؛ اول اینکه رقابتی نبودن بازار خودرو کشور در مقطع فعلی، فرصتی مناسب را در اختیار عرضه‌کنندگان خودرو قرار داده تا از خلأهای موجود نهایت استفاده را برده و محصولات خود را با قیمت‌هایی فراتر از آنچه هست، به ایرانی‌ها عرضه کنند. نکته دوم نیز اینجاست که در نظر گرفتن قیمت‌های خارق‌العاده از سوی خودروسازان خارجی به‌خصوص پژو، بدون شک سبب از دست رفتن اعتماد مشتریان ایرانی و در نهایت به چالش کشیده شدن بازار آنها در کشور خواهد شد.

  «سبزی‌های تازه»، «تخم‌مرغ»، «چای» و «گوشت قرمز» بیش از ۲۰درصد گران شد

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی در میانه مردادماه نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به‌نقطه چهار گروه «سبزی‌های تازه»، «تخم‌مرغ»، «چای» و «گوشت قرمز» بیش از ۲۰درصد بوده است. این گروه‌ها، صدرنشین تورمی گروه‌های خوراکی در یک سال اخیر بوده‌اند. در گروه «سبزی‌های تازه» افزایش قیمت «پیاز» در هفته‌های گذشته اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر تورم سالانه این گروه داشته است، هرچند که این قلم نیز روند کاهشی هفتگی و ماهانه را تجربه می‌کند و از شتاب افزایش قیمت سالانه آن کاسته است. همچنین نگاهی به روند رشد قیمتی تخم‌مرغ در یک ماهه اخیر نشان می‌دهد که از شتاب تورم نقطه‌به‌نقطه آن کاسته شده است، اما همچنان تورم نقطه‌به‌نقطه آن بالای ۲۰ درصد باقی مانده است.

بانک مرکزی گزارش جدید خود از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۰ مرداد را منتشر کرد. نتایج به دست آمده از گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد در میان ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم‌مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت‌مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن‌نباتی» متوسط قیمت شش گروه غذایی افزایش، ۲ گروه غذایی کاهش و سه گروه غذایی نیز بدون تغییر بوده است. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، از میان شش گروه که تورم مثبت هفتگی را ثبت کرده‌اند، تنها دو گروه تخم‌مرغ و گوشت مرغ تورم بالای یک درصد را ثبت کرده اند. بر این اساس، تخم‌مرغ با ۲/ ۳ درصد و گوشت مرغ با ۱/ ۱ درصد تورم رو به رو بوده است. گروه لبنیات و روغن‌نباتی با تورم هفتگی ۵/ ۰ درصد و گروه حبوب و چای تورم ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند. در هفته منتهی به ۲۰ مرداد ماه، دو گروه میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه تورم منفی داشته‌اند. در هفته مورد بررسی، گروه میوه‌های تازه تورم منفی ۶/ ۴ درصد و گروه سبزی‌های تازه تورم منفی ۷/ ۴ درصد را ثبت کرده‌اند. علاوه‌بر این، قیمت سه گروه قند و شکر، گوشت قرمز و برنج نیز بدون تغییر بوده‌اند. در گروه برنج تمام اقلام زیرگروه آن بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. به این ترتیب، قیمت هر کیلو برنج وارداتی غیرتایلندی ۵ هزار و ۴۲۰ تومان، قیمت هر کیلو برنج داخله درجه یک ۱۲ هزار و ۶۸۰ تومان و همچنین هر کیلو برنج داخله درجه دو به قیمت متوسط ۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. براساس این گزارش، در گروه قند و شکر نیز هر کیلو قند در سطح شهر تهران به قیمت متوسط ۳۹۸۰ تومان رسید و هر کیلو شکر نیز به قیمت ۳۵۰۰ تومان مبادله شده است که در مجموع تغییر قیمتی نسبت به هفته گذشته نداشته است.

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در یک ماه منتهی به ۲۰ مردادماه بیانگر این است که در میان ۱۱ گروه غذایی، ۶ گروه تورم مثبت و ۵ گروه مواد غذایی تورم منفی ثبت کرده‌اند. در میان گروه‌های با تورم مثبت، تنها سه گروه تخم‌مرغ، گوشت مرغ و روغن‌نباتی تورم ماهانه بالای یک درصد داشته‌اند. بر این اساس، گروه تخم‌مرغ با تورم ۴/ ۳۰درصد بیشترین تورم ماهانه را ثبت کرده است. همچنین گروه گوشت مرغ تورم ۴/ ۴ درصد و گروه روغن‌نباتی یک درصد مثبت بوده است. به این ترتیب، هر کیلو گوشت مرغ در سطح شهر تهران به قیمت متوسط ۸۲۷۰ تومان به فروش رسیده است. همچنین در گروه روغن‌نباتی، هر حلب ۵ کیلویی روغن‌نباتی جامد، به قیمت متوسط ۲۴ هزار و ۲۵۰ تومان و هر لیتر روغن‌نباتی مایع به قیمت ۵ هزار و ۵۲۰ تومان رسیده است که به ترتیب تورم ماهانه ۴/ ۲ درصد و ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده‌اند که در مجموع رشد یک درصدی در گروه روغن‌نباتی ایجاد کرده است. در آخرین گزارش خرده‌فروشی منتشر شده، ۵ گروه تورم منفی ماهانه داشته‌اند. به این ترتیب گروه میوه‌های تازه با رشد منفی ۹/ ۶ درصدی بیشترین کاهش قیمت را در یک ماه منتهی به ۲۰ مردادماه ثبت کرده است. در این گروه، تنها گیلاس با افزایش متوسط قیمت روبه‌رو بوده و هر کیلو گیلاس به قیمت ۱۲ هزار و ۶۷۰ تومان به فروش رسید که به نسبت ماه قبل، ۵/ ۲۳ درصد رشد داشته است. سایر اقلام این گروه نیز تورم منفی ۹/ ۳ درصد تا منفی ۱۸ درصد داشته‌اند. براساس این گزارش هر کیلو انگور به قیمت متوسط ۶ هزار و ۲۵۰ تومان عرضه شد که به نسبت مدت مشابه ماه قبل ۱۸ درصد کاهش قیمت داشته است. همچنین، هر کیلو خربزه ۲هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسیده که به نسبت ماه قبل ۴/ ۱۱ درصد از قیمتش را از دست داده است. آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد گروه سبزی‌های تازه تورم ماهانه منفی ۶ درصد و گروه گوشت قرمز تورم منفی ۲/ ۱ درصد داشته‌اند و دو گروه حبوب و قند و شکر نیز تورم منفی ۴/ ۰ درصدی را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش، از میان اقلام گروه حبوب، تنها عدس ۳/ ۰ درصد رشد قیمتی داشته است و قیمت لوبیا چیتی و لوبیا سفید بدون تغییر بوده است. سایر اقلام این گروه نیز تورم منفی ۳/ ۰ درصد تا منفی ۴/ ۱ درصد داشته‌اند که برآیند آنها در مجموع تورم منفی ۴/ ۰ درصدی را برای این گروه ایجاد کرده است.

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به ۲۰ مرداد ماه، متوسط قیمت یک گروه غذایی کاهش و سایر ۱۰ گروه غذایی افزایش یافته است. براساس این گزارش، تورم نقطه‌به‌نقطه ۴ گروه «سبزی‌های تازه»، «تخم‌مرغ»، «چای» و «گوشت قرمز» بیش از ۲۰ درصد بوده است. در میان این گروه‌ها با تورم مثبت، گروه سبزی‌های تازه با ۷/ ۳۶ درصد بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را ثبت کرده است. در این اقلام این گروه، پیاز همچنان بیشترین تورم را داراست. در این گزارش، هر کیلو پیاز به قیمت متوسط ۳ هزار و ۲۶۰ تومان رسیده است که تورم نقطه‌به‌نقطه ۱/ ۱۰۶ درصدی را ثبت کرده است. البته نگاهی به تغییرات قیمتی هفتگی و ماهانه پیاز نشان می‌دهد به شدت از رشد قیمتی آن کاسته شده است؛ به‌طوری‌که در هفته منتهی به ۲۰ مرداد، متوسط تغییرات آن منفی ۱/ ۱۹ درصد و تورم ماهانه آن منفی ۲/ ۱۴ درصد گزارش شده است. در صورت تداوم این روند، به‌نظر می‌رسد از رشد نقطه‌به‌نقطه پیاز در هفته‌های آتی کاسته خواهد شد. سایر اقلام گروه سبزی‌های تازه به جز خیار تورم سالانه مثبت داشته‌اند. براساس گزارش منتشر شده، هر کیلو خیار به قیمت متوسط ۲۵۰۰ تومان رسیده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۳ درصد کاهش داشته است. در گزارش منتشر شده در هفته منتهی به ۲۰ مرداد ماه، تخم‌مرغ تورم نقطه‌به‌نقطه ۶/ ۲۹ درصدی داشته است.

بررسی آمارهای هفته‌های قبل نشان می‌دهد از رشد تورم نقطه‌به‌نقطه این کالای ضروری کاسته شده است؛ به‌طوری‌که تا پایان تیرماه، تورم سالانه ۵/ ۳۱ درصد بوده که در هفته‌های بعد با کاهش مواجه شده و در نهایت به ۶/ ۲۹ درصد تا پایان ۲۰ مردادماه رسیده است. همچنین در هفته مورد بررسی، سومین گروه با تورم بالای ۲۰ درصد، گروه چای بوده است. براساس این گزارش هر بسته چای خارجی به قیمت ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان در سطح شهر تهران به فروش رسیده است که تورم نقطه‌به‌نقطه ۲۴ درصدی داشته است. در گروه گوشت قرمز نیز هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان، به قیمت ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که اگرچه به نسبت هفته قبل تغییر قیمتی نداشته است، اما تورم نقطه‌به‌نقطه آن به ۳/ ۲۸ درصد رسیده است. همچنین هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی استخوان به قیمت متوسط ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که تورم سالانه ۵/ ۹ درصد را ثبت کرده و در مجموع تورم ۳/ ۲۰ درصدی را برای گروه گوشت قرمز در پی داشته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.