مشهد- «سونیا خواجوی» متولد۱۳۴۲ درمشهد است. اویکی از بانوان هنرمند دیار خراسان است که در هنر نقاشی دارای شیوه خاصی است و با اهتمام و پشتکار چند دهه تلاش توانسته است به جایگاه امروزدست یابد و معتقد است مشهد ۲۰۱۷ قابلیت معرفی بزرگان عرصه هنرخراسان را دارد.

مشهد ۲۰۱۷ قابلیت معرفی بزرگان عرصه هنرخراسان را دارد

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرورهادیان: وی که دختر هنرمند نقاش خوب شهرمان «ایرج خواجوی» است، می‌گوید: در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمدم و در همان ابتدا علاقه و استعداد خود را در نقاشی نشان دادم و در بین بوم و رنگ و نقش بزرگ شدم.

وی خاطرنشان می‌کند: در کلاس اول ابتدایی کاملاً متفاوت از همکلاسی هایم بودم و معلم هنرم متوجه این موضوع شد و در این راه کمک خوبی به من کرد.
وی در ادامه می‌افزاید: درحالی که همه بچه‌ها از روی تخته سیاه نقاشی می‌کشیدند معلم هنرمان برای من اجسام زنده را می‌گذاشت تا از روی آن نقاشی بکشم.
وی می‌گوید: به مدرسه هنر رفتم و از هر هنری درسی گرفتم و دیپلم معماری داخلی گرفتم و ازهمان اوایل نوجوانی غیر از پدرم "ایرج خواجوی " از استادانی چون استاد منصور دولو، مهران صدرسادات و عتیقه چی درس گرفتم.
این بانوی نقاش شهرمان در ادامه اظهار می‌دارد: سال‌ها در کنار پدرم نقاشی رنگ روغن و نقاشی کودک را تدریس کردم و سال‌های زیادی هم در زمینه طراحی لباس مشغول شدم و زیر نظر استاد مرحوم اکبر زرین مهر به تکنیک آبرنگ پرداختم و در ادامه دوره تکمیلی آبرنگ را در آمریکا تعلیم گرفتم.

برپایی نمایشگاه‌

سونیا خواجوی درباره حضورش در فضای هنری خاطر نشان می‌سازد: نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران داشتم اما آخرین نمایشگاهی که امسال داشتم، اردیبهشت ماه در ونکوورکانادا بود و در مشهد نیز نمایشگاهی همراه با آثار پدرم بود که به عنوان پدر و فرزند، این نمایشگاه برپا شد.
وی تصریح می‌کند: برگزاری این نمایشگاه درگالری آذرنور به مناسبت هشتادمین سال تولد پدرم صورت گرفت و البته من نمایشگاه هایی بعد از آن داشتم، اما این نمایشگاه برای من دارای جایگاه و ارزش خاصی است.

به کارگیری سبک‌های گوناگون

این مدرس نقاشی درباره سبک کارش نیز بیان می‌دارد: در گذشته رنگ و روغن کار می‌کردم، اما سال هاست که به آبرنگ می‌پردازم و همین طور تکنیک کاردک با رنگ آکریلیک که در این نوع کار سبک کار امضای خودم را دارم و امپرسیون و فیگوراتیو کار می‌کنم.
وی می‌افزاید: به سبک آبستره هم علاقه زیادی دارم و با بیان احساس و انتقال رنگ بر بوم آثار متفاوتی خلق می‌کنم.
وی ادامه می‌دهد: باتکنیک آبرنگ بیشتر به خلق پرتره پرداختم و مجموعه‌ای از هنرمندان معاصر ایران را دارم که علاوه برخلق این آثار و به دلیل علاقه‌مندی شخصی به مفاخر ادبی و هنری کشورم پرتره مرحوم سیمین بهبهانی را با افتخار در مراسم بزرگداشت این هنرمند از طرف انجمن هنرهای هنرمندان ایران در آمریکا به ایشان اهدا کردم.

ضرورت خلاقیت در انتخاب سوژه

خواجوی اذعان می‌دارد: خلاقیت انتخاب سوژه خودش یک مسئله‌ای بود که مطرح شد و حدود ۱۰ سال پیش من این مجموعه را شروع کردم که درهمان سال در آمریکا این مجموعه رابه نمایش گذاشتم.
وی می‌افزاید: ۶ سال پیش من نمایشگاهی با استاد اکبر زرین مهر به طور مشترک برگزار کردم که این آثار را در آنجا نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار دادیم که خوشبختانه مورد توجه اکثر جوامع هنری خراسان و مشهد قرار گرفت.
 وی درباره هنر نقاشی و و کارهای جدیدش نیز بیان می‌دارد: غیر از سفارش خصوصی که پرتره میان مردم علاقه‌مندان زیادی دارد، من بتازگی، در حال کار روی مجموعه‌ای هستم که از چهره‌ها کشیده‌ام و همچنین در همین راستا از مردم زحمتکش روستایی نیز تصاویری در دست کار قراردارد و امیدوارم به بهترین شکلی آن را ارائه دهم.

تحصیلات دانشگاهی مکمل است

بانوی هنرمند شهرمان درباره رابطه تحصیلات اکادمیک با هنرنقاشی توضیح می‌دهد: به اعتقاد من تحصیلات اکادمیک درحوزه هنر نقش مکمل دارد و می‌تواند خیلی مؤثر و کاربردی هم باشد وباعث رشد آن هنرمند بشود. لازم به یادآوری است در صورتی که هنرجو علاقه و استعداد داشته باشد، آن مدرسه یا دانشگاه می‌تواند کارایی داشته باشد.

وی درباره وضعیت هنرنقاشی در شهرمان نیز می‌گوید:من فکر می‌کنم در خصوص هنرهای تجسمی بخصوص در این چند سال اخیرمابا پیشرفت‌های خیلی زیادی روبه رو شدیم. یکی از دلایل مهم مطرح شدن بیشتر این هنر برگزاری نمایشگاه‌ها و نگارخانه‌ها و حرکت‌های مثبتی است که از طرف انجمن هنرهای تجسمی انجام شده است
این هنرمند و مدرس نقاشی ادامه می‌دهد: باتوجه به اینکه مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است، انتظارمان این است از این موقعیت شایسته‌تر استفاده شود.
وی می‌افزاید: برپایی فستیوال‌های در شهر و همچنین برگزاری جشن‌های مرتبط در نگارخانه‌های مشهد می‌تواند هنرمندان را به همشهریان مان معرفی کنیم و در خراسان و مشهد هنرمندان توانمندی وجود دارد که می‌توان از هنر این هنرمندان در زیبا سازی شهرمان استفاده کنیم.
وی تصریح می‌کند: مشهد ۲۰۱۷ قابلیت معرفی بزرگان عرصه هنرخراسان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.