مشهد- صدای اذان که در فضا می‌پیچد همه کسبه خیابانی فرعی در یک قدمی بازار چهارراه میدان بار نادری دست از کار می‌کشند گویی کاری بالاتر از همه امور دنیایی، آن‌ها را فراخوانده است.

برگزاری هر روزه نماز جماعت در مغازه مکانیکی

قدس آنلاین-گروه استان ها-مهناز خجسته نیا: کسبه مشتری‌ها را رها می‌کنند، کرکره مغازه‌ها را می‌کشند و خودشان را به تعمیرگاهی می‌رسانند که شاید ۲۰ متر هم بیشتر مساحت ندارد.
تابه حال تعمیرگاهی تا این حد تمیز و پاکیزه ندیده بودم سنگ فرش کف مغازه مکانیکی برق می‌زد.
هر روز نیم ساعت قبل از اذان کف شویی مغازه شروع می‌شود و ماشین‌های در حال تعمیر بیرون برده می‌شوند تا کف مغازه را برای اقامه نماز جماعت مفروش کنند.
کف شویی، کار یک روز و دو روز شاگردان مغازه نیست سه سال است که هر روز صلاة ظهر در زمستان و تابستان تعمیرگاهی که کثیف بودنش کاملاً موجه است مثل برق می‌درخشد.
چند روفرشی نو هم آماده پهن شدن است با اینکه همه نمازگزاران لباس هایشان نیز کارگاهی است اما فرش‌های نو و پاکیزه گواه توجه به امر فریضه نماز جماعت اول وقت است.
طلبه جوانی هم که توفیق اقامه نماز جماعت در این مغازه نصیبش شده، طبق معمول سه سال گذشته خودش را به موقع رسانده است حتی کمی زودتر برای گپ و گفتی با کسبه!
به سراغش که می‌روم خودش را علی اکبر عباسی معرفی می‌کند و می‌گوید: نخستین روز رمضان سه سال پیش اقامه فریضه نماز جماعت اول وقت به همت صاحب این مغازه استارت خورد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
او با اشاره به استقبال بی نظیر کسبه همجوار برای شرکت در نماز جماعت اول وقت می‌افزاید: این در حالی است که ما بیشتر از ۲۵ نفر جا برای اقامه نماز نداریم.
به گفته وی کسبه‌های زیادی هم می‌آیند اما به دلیل کمبود جا توفیق شرکت در نماز جماعت را پیدا نمی‌کنند و مجبور به اقامه نماز فرادا می‌شوند.
وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته طرح احکام و مسائل شرعی نیز جزو برنامه‌های نماز جماعت این مغازه است، می‌گوید: در ابتدا خیلی از نمازگزاران حتی در حد احکام اولیه شرعی هم اطلاعات درستی نداشتند اما اکنون خوشبختانه همه خودشان پاسخگوی مسائل شرعی شده‌اند.
وی از برگزاری مراسم‌های مذهبی در ایام عید و شهادت نیز به عنوان دیگر برنامه‌های حاشیه‌ای اقامه نماز جماعت اشاره می‌کند و می‌افزاید: شب‌های جمعه هم به نیت خیرات اموات مبالغی جمع آوری و در جهت امور نیکوکاری هزینه می‌شود.
او برگزاری نماز جماعت در یک تعمیرگاه خودرو در روزهای سرد زمستان را کاری بس دشوار عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: خوشبختانه حتی یک روز هم اقامه نماز را در این مغازه تعطیل نکرده‌ایم.
به گفته وی معتقدیم اقامه نماز جماعت اول وقت هم کمتر از کاری جهادی نیست.
حجت الاسلام عباسی شرکت نمازگزارانی که شاید تابه حال کمتر توفیق خواندن نماز نصیبشان شده بود را از صحنه‌های دیدنی این کار جهادی عنوان می‌کند.
او می‌گوید: تعدادی از نمازگزاران این مغازه هم به دلیل شرایط کاری شاید تابه حال هیچ موقع توفیق اقامه نماز جماعت را نداشته‌اند.
او روحیه خاص یکی از نمازگزاران ثابت این مغازه را از بهترین خاطراتش برمی شمارد و می‌افزاید: بارها شاهد اقامه نماز قضای صبح و شب او در این مغازه نیز بوده‌ام.
این طلبه جوان پیشنهاد می‌کند که این کار پسندیده که خودش منبع رزق و روزی واسع برای مالک است در مغازه هایی که امکانش را دارند فراهم شود تا پاداش آن هم زندگی دنیایی و هم اخروی را به بهترین حالت رقم بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.