مشهد- همیشه دیدن افرادی که از طناب معلق بین زمین و آسمان مشغول کارهای ساختمانی و یاخدمات رسانی هستند، هیجان خاصی دارد حالا اینکه یک زن این کار را انجام بدهد، نگاه‌های بسیار و پرسش‌های بی‌شمار را به همراه همان هیجان دارد.

بانوی برج نورد مشهدی ایستاده در قله اشتغال

قدس آنلاین-گروه استان ها-سرور هادیان: «فرزانه عطارباشی» متولد ۱۳۵۶ در مشهد و دانش آموخته رشته کارشناسی تربیت بدنی است.
او تنها زنی است که درایران با داشتن مدرک بین المللی «کار در ارتفاع» در مشهد مشغول به کار است او ساعتی میهمان تحریریه قدس بود که حاصل گفت و گو با وی را می‌خوانید.
عطارباشی درباره کارش می‌گوید: «کار در ارتفاع» یا «دسترسی با طناب» کاری است که جاهای که فرد به آن دسترسی ندارد ازاین طریق می‌توان به آن دست یافت و این در حالی است که کسانی که از ارتفاع می‌ترسند،این کاررا من و امثال من می‌سپارند.
وی دررابطه با کارهایی که از این طریق می‌توان انجام داد،نیز می‌افزاید: کاربرد این حرفه درکارهای صنعتی ساختمانی و خدمات شهری است که به تصور خیلی‌ها فقط شست و شو و تمیز کردن شیشه‌های برج هاست.
 وی که دارنده مدرک بین‌المللی است توضیح می‌دهد:این کار اولین باردرانگلیس توسط سازمان (IRATA) برای حل مشکل سکوهای نفتی در دریا ایجاد شد؛ چرا که در دریا امکان زدن داربست وجود نداشت.

شغل دوست داشتنی

عطارباشی در پاسخ به این پرسش که چرا دربین این همه شغل این حرفه را انتخاب کرده است، بیان می‌دارد:من شغلم را دوست دارم هرچند برای همه مردم به علت ناشناخته بودنش کمی نامتعارف به نظر می‌رسد اما من با آگاهی این کار را انتخاب کردم و برای ارتقا آن هم همچنان تلاش می‌کنم.


حالا او از کارایی این حرفه در آتش‌نشانی و هلال احمر برای امداد و نجات صحبت می‌کند و می‌گوید: در خیلی از مأموریت‌ها گذراندن این دوره می‌تواند، بسیار مؤثر باشد و به اعتقاد من یک زن هم می‌تواند در این مأموریت‌ها حضور مؤثری داشته باشد.
او تأکید می‌کند: درحال حاضر تعداد کمی خانم در ایران دارنده این مدرک هستند که گاهی به دلیل نوع سمت و سرپرست بودن آن را دریافت کرده‌اند و بندرت از آن استفاده می‌کنند، اما تنها خانمی که به صورت جدی بااین آموزش‌ها کار می‌کند من هستم.
وی در خصوص ورودش به این حرفه تصریح می‌کند: من بواسطه رشته دانشگاه که تربیت بدنی بود، مدت‌ها به صورت جدی ورزش و مدرس همین رشته بودم و بعدها با گروه‌های کوهنوردی و صخره نوردی وارد فضایی مرتبط با ارتفاع شدم. شروع این ماجرا یک روز افتادن از ارتفاع به هنگا م کوهنوردی به دلیل نداشتن تجهیرات ایمنی شد از همان زمان فوبیای ارتفاع در من از بین رفت، اگرچه آسیب دیدم اما دیگر از ارتفاع نمی‌ترسیدم.با دیدن آگهی در روزنامه برای کار در یک شرکت مرتبط با کار در ارتفاع وارد شدم. به عنوان کارمند شروع به کار کردم و نیاز داشتم کار را بشناسم اما خیلی زود برای من کارکردن درارتفاع جذاب‌تر از کار متداول و اداری بود.
 او در ادامه خاطر نشان می‌سازد: از این رو با تجربه ورزش وآمادگی بدنی دوره‌های ( IRATA ) را گذراندم و توسط مربی انگلیسی امتحان دادم وحائزرتبه خوب شدم که این امتحان دارای ۱۵ آیتم است مثل فرود و صعود، عبور از مانع، عبور از لبه ساختمان، امداد و نجات و...
از او درباره نحوه برخورد مردم با کارش می‌پرسم و او با لبخند می‌گوید:عده‌ای تشویقم می‌کنند و عده زیادی هم چوب لای چرخ می‌گذارند که این کار مردانه است و چرایک زن آن را انجام دهد. البته دلیل بسیاری از منع کردن من از این حرفه به دلیل نگرانی از اتفاقاتی که به تصور آن‌ها برای من رخ می‌دهد است، حتی هنوز بعد از این مدت خانواده‌ام نگران من هستند.

پر هیجان ترین رشته

او درباره حسش در هنگام کار در ارتفاع نیز بیان می‌دارد:تازمانی که بالا نرفتم استرس همراه من است، اما همان قدر که بالا می‌روم و در ارتفاع قرار می‌گیرم، حس و حال خوبی دارم که مانند سبکی روح است.بخشی از کارمن پیچ و رول پلاک و استحکام سازی نماست ودرز گیری نماوگاهی نور پردازی و گاهی هم شست و شوی نماست و همه این کارها در ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها صورت می‌گیرد.

وی که بیش از سه سال مشغول به این حرفه است، می‌گوید: این کار نیاز به قدرت بدنی بالا دارد؛ زیرا طی کار فشار زیادی به فرد متحمل می‌شود.

 این بانو که پرهیجان‌ترین حرفه را برگزیده، می‌گوید: گاهی اوقات ساعت هفت صبح کارم را شروع می‌کنم و تا عصر در گیر آن هستم و در بسیاری مواقع ساکنان برج‌های مسکونی از پنجره خانه هایشان به من میوه و نوشیدنی تعارف می‌کنند.

از حسش بالای طناب و در ارتفاع می‌پرسم که او توضیح می‌دهد:روی طناب دو نقطه اتکا وجود دارد که اگر طناب پاره شود، نقطه دوم مرا حمایت می‌کند. تجهیزات ایمنی در این کار بالاست و جای نگرانی ندارد و اگر برای کسی در این موقعیت اتفاقی بیفتد، به طور قطع یا مدرک کار در ارتفاع ندارند و یا بدون تجهیزات فردی ایمنی بوده است.

فرزانه عطارباشی که دارای بسیاری ازمدارک متفاوت است، همه مدارکش را در حالی که به من نشان می‌دهد، می‌گوید: من دوره‌های مختلف طراحی، گرافیک، فیلم، عکس، بازیگری، خیاطی،کامپیوتر، آتش‌نشانی، حسابداری، مربی بین المللی تربیت بدنی و کار در ارتفاع را گذراندم و همه این تجربیات را انجام دادم، اما کار در ارتفاع حس خوبی است که در این رشته به آن رسیدم.

درآمد راضی کننده

از او درباره بیشترین و کمترین دستمزد کارش می‌پرسم و اظهار می‌دارد:بالاترین دستمزد برای ۱۴ روز کار در ارتفاع ۶ میلیون تومان و کمترین آن برای ۱۰ روز ۸۰۰ هزار تومان بوده است اما متأسفانه در برخی از پروژه‌ها کارفرما ابتدا یا برای سپردن کار به یک زن مردد است و بعد از سپردن و تحویل کار که رضایت کامل هم دارد باز پرداخت هزینه مورد توافق هم به عنوان فردی که طرف حسابش زن است، براحتی انجام نمی‌شود.
وی که طی شبانه روز ۲۰ ساعت رابه کار و آموختن می‌گذراند، تصریح می‌کند: استفاده درست از زمان برای من همیشه اولویت بوده و هست و خوشحالم که از وقتم در جهت یادگیری استفاده کرده‌ام.
او از خاطرات این کار هم برایم اظهار می‌دارد: بسیاری از مردم در هنگام عبور اگر متوجه خانم بودن من بشوند که در ارتفاع قرار دارم با تعجب نگاه می‌کنند و برخی از خانم و دختران از من می‌خواهند برای پروفایل و یا عکس در اینستاگرام کمکشان کنم که عکس بگیرند و من با روی باز استقبال می‌کنم اما در لحظه آخر همه شان پشیمان می‌شوند و می‌روند.
این بانوی پرتلاش بزرگ‌ترین آرزوی خودش راگرفتن بالاترین سطح مدرک کار در ارتفاع و داشتن شرکت بزرگی با تجهیزات و امکانات به روز کار در ارتفاع می‌داند و ادامه می‌دهد: اگرخانم هامتقاضی این کار باشند من در آینده امیدوارم یکی از برنامه هایم آموزش تیم بانوان کار در ارتفاع باشد؛ چراکه در بسیاری از شرایط بحرانی این تیم می‌تواند کارآمد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.