محمد علی ایلخانی گفت: وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تنها کسی است که در وزارتخانه راه و شهرسازی تعیین تکلیف می‌کند و اصلا به حرف کسی گوش نمی‌کند.

اشتباه آخوندی در خرید هواپیمای ATR

به گزارش قدس آنلاین، مدیر عامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کرد که در حال حاضر، "عباس آخوندی" وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تنها کسی است که در وزارتخانه راه و شهرسازی تعیین تکلیف می‌کند و افزود که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اصلا به حرف کسی گوش نمی‌کند.

محمد علی ایلخانی در ارزیابی عملکرد عباس آخوندی در چهار سال اخیر در حوزه حمل و نقل هوایی اذعان داشت که عملکرد او در حوزه حمل ونقل هوایی نمره قابل قبولی نمی‌گیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی مدعی شد که عباس آخوندی یا دروغگو است و از حرف‌هایی که می‌زند می‌گذرد و یا اینکه حرف‌هایی که می‌زند برای رای آوری است!

ایلخانی به عنوان نمونه اشاره کرد که وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی در جریان استیضاح خویش مدتی قبل، در صحن مجلس به نمایندگان گفت که ترمینال سلام در تابستان ۹۴ به بهره برداری می‌رسد و ادامه داد که در حال حاضر و با توجه به رو به اتمام بودن تابستان سال ۹۶ هنوز هم این پروژه فقط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد که قرارداد توسعه ترمینال سلام با وجود امضای قرارداد آن در دو سال گذشته حتی ۲ درصد هم کاری در آن صورت نپذیرفته زیرا این طرح برای طرف قرارداد فاقد توجیه اقتصادی است.

وی گفت که عمده فرودگاه‌های موجود کشور بر اساس نگاه اقتصادی طراحی و یا ساخته نشده‌اند و فقط چهار فرودگاه کشور می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.

ایلخانی افزود: قرار بود هزینه مابقی فرودگاه‌ها پس از احداث توسط دولت تامین شود چون خود دولت بنای راه اندازی این عده از فرودگاه‌ها را گذارد.

این کارشناس حمل و نقل هوایی، اضافه کرد: چنانچه پرواز های عبوری در کشورکاهش یابد فرودگاهها نمی توانند فعالیت داشته باشند هرچند که از روز نخست هم معلوم بود که  فرودگاه‌های کشور ضرر ده هستند.

از نگاه مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور، با هزینه‌های فعلی به غیر از چهار فرودگاه مابقی فرودگاه‌های کشور ضرر ده هستند.

در حال حاضر ۵۴ فرودگاه زیر نظر شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران فعالیت می‌کنند و در این میان، ۹ فرودگاه پروازهای بین‌المللی را پوشش می‌دهند.

فرودگاه‌های کشور اکنون  به صورت درآمد – هزینه‌ای اداره می‌شوند و متوسط ترافیک در فرودگاه‌های کشور ۶۴۰ پرواز در روز و ۴۵هزار پرواز در هفته  است.

گفته می شود که درحال حاضرتنها سه میلیون ایرانی با استفاده از حمل ونقل هوایی در ۲۵۰ مسیر داخلی پرواز می کنند،هر چند که شرکت های  هوایی  برای برقراری  به ۴۰ فرودگاه های دیگر  کشور چندان هم میلی ندارند. 

وی  درباره سود ده شدن فرودگاهها با توجه به خرید هواپیماهای "ای تی آر" و احتمال جابجایی بیشتر مسافر هم گفت که این امر غیرممکن است.

ایلخانی، افزود که در حال حاضر قدرت مالی مردم کاهش یافته و مردم به سمت خرید بلیت هواپیما نمی‌روند و ادامه داد که درصد زیادی از افراد که با هواپیماهای "ای تی آر" به شهرستان‌ها می‌روند مدیران دولتی بوده و یا اساتید پروازی هستند.

مدیرعامل سابق شرکت فرودگاههای کشور درباره طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه‌های کشور توسط شرکت‌های اروپایی هم گفت که واگذاری طرح توسعه فرودگاه‌ها به شرکت‌های خارجی یک اقدام تبلیغاتی بوده و اتفاق خاصی در این خصوص نخواهد افتاد.

در طرح توسعه فضای فرودگاهی شهید هاشمی‌نژاد مشهد که ظاهرا از سوی شرکت وینسی فرانسه به اجرا در خواهد آمد ۴۳ هزار متر مربع ترمینال خارجی به فضای فرودگاه مشهد اضافه می‌شود. 

مدل سرمایه‌گذاری شرکت فرانسوی در فرودگاه مذکور هم به صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) است که مدت زمان آن هم ۲۴ ساله خواهد بود.

بنابراین شرکت وینسی فرانسه بجای دریافت مبلغ سرمایه گذاری، به مدت ۲۴ سال کل درآمد فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را از آن خود خواهد کرد.

ایلخانی تاکید کرد که در شرایط فعلی، هیچ کسی برای سرمایه‌گذاری به کشور نمی‌آید و چنانچه شرکت‌های خارجی بخواهند سرمایه برای سرمایه گذاری بیاورند باید درآمد و سود آنها تضمین شود.

مدیرعامل سابق شرکت فرودگاههای کشور در عین حال درباره توسعه فرودگاههای کشور گفت که وزارت راه و شهرسازی نمی‌داند که این طرح‌ها را به صورت bot یا فاینانس واگذار کند.

وی، بابیان اینکه امضای قرارداد با شرکت های خارجی برای  توسعه فرودگاهها بیشتر جنبه تبلیغاتی  دارد،تصریح کرد که در شرایط فعلی  کسی یقه افرادی که دراین مورد حرف زده ویا قولی می دهند را نمی گیرد.

وی گفت که در حال حاضر در وزارت راه وشهرسازی  سردرگمی  وجود داشته و دکترین درست وحسابی  در این وزارتخانه وجود ندارد.

ایلخانی بیان کرد که هم اکنون فرودگاه مشهد مقدس ظرفیت پذیرش مسافران را به اندازه کافی نداشته و در چهار شال گذشته هم در این فرودگاه ظرفیت سازی نشده است.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.