توقف ثبت سفارش واردات خودرو انگار به مذاق وارداکنندگان خودرو خوش نیامد تاجایی که وزارت صنعت تهدید به شکایت شد.

بنگاه داری شرکت های واردکننده خودرو با پول مردم

قدس آنلاین- توقف ثبت سفارش واردات خودرو انگار به مذاق وارداکنندگان خودرو خوش نیامد تاجایی که وزارت صنعت تهدید به شکایت شد.

دراین باره رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در اظهاراتی جدید، وزارت صنعت، معدن و تجارت را تهدید کرده که به دلیل ساماندهی و توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو، به قوه قضاییه شکایت و ادعای ضرر و زیان خواهند کرد.

فرهاد احتشام‌زاده با بیان اینکه خسارت وضرر و زیان واردکنندگان خودرو به دلیل متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو را در مراجع قضایی حتما بررسی می‌کنیم، گفته است: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است و ما این موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، اما از سویی با شدت گرفتن جوسازی واردکنندگان خودرو مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا وارد عمل شده و اعلام کرده که دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ این دستورالعمل و اصلاح شرایط واردات، ثبت سفارش جدید واردات خودرو مجددا برقرار خواهد شد.

* سودهای کلان وارد کنندگان

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد که به رغم رکود سنگین در بازار خودرو واز سویی واردات خودروهای گران قیمت که بیشتر بازار هدف آن اقشار مرفه جامعه هستند، تنها منافع عده ای از این توقف ثبت سفارش به خطر افتاده وآن ها را برای حل این چالش به تکاپو انداخته است. در این میان برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند که تنها مزیت واردات خودروهای گران ولوکس تامین منافع شرکت ها ونمایندگی های آن ها وهمچنین افزایش قیمت وارداتی ها با فضاسازی کاذب بوده است.

در این خصوص یکی از فروشندگان خودرو با بیان این که واردات خودروهای لوکس وگران از مزایای شرکت ها ونمایندگی های واردکننده خودرو است به خبرنگار ما گفت: این واردات به غیر از تامین نیازهای قشر مرفه جامعه هیچ سودی برای بازار خودرو ندارد وبا هر تغییر وافزایش قیمت ارز نرخ این خودروها بالاتر می رود.

لقایی خاطرنشان کرد: هم اکنون نیز که ثبت سفارش متوقف شده این نمایندگی ها قیمت های خود را افزایش داده اند که نشان می دهد این مسایل به نفع آن ها است.

حسین حیدری یکی دیگر از فعالان بازار خودرو نیز با شاره به این که به غیر سود اصلی واردات این خودروها به جیب واردکنندگان آن می رود تصریح کرد: هم اکنون برخی از این شرکت ها ثبت نام می کنند اما باید دید می توانند در موعد مقرر محصولات خود را تحویل مشتریان بدهند که این مسئله با توجه به توقف ثبت سفارش واردات خودرو مبهم وبلاتکلیف مانده است.     

* انتقاد از بنگاه داری توسط شرکت ها ونمایندگی ها

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم با بیان این که در گذشته افراد حقیقی نیز می توانستند به ثبت سفارش واردات خودرو اقدام کنند که حذف شدند، تصریح کرد: این مساله در حالی اتفاق افتاد که قبل از این موضوع واردکنندگان خرد یک خودرو را با سود بسیار کم حتی در حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزارتومان در بازار به فروش می رساندند که بازار ۲ سال ثبات داشت.

سعید مؤتمنی خاطرنشان کرد: اما وقتی این واردکنندگان خرد حذف شدند تنظیم بازار برهم خورده و شرکت ها ونمایندگی ها نبض بازار را به دست گرفتند.

وی با بیان این که باید بررسی شود که این شرکت ها چه میزان در تأمین نیازهای واقعی بازار نقش داشته اند، اظهارداشت: اکنون این شرکت ها ونمایندگی ها بنگاه داری و واسطه گری می کنند وهیچ مشارکتی نیز در تولید ندارند.

وی ادامه داد: این شرکت ها ونمایندگی ها اسمشان در ایران اما پولشان در خارج از کشور است وبه عبارتی این ها پول های مردم را می گیرند تا خودرو به آن ها تحویل دهند که اسم این موضوع تجارت نیست.

وی با انتقاد از این مسئله که اکثر این نمایندگی ها که نام برندهای مشهور را یدک می کشند پولی در بساط ندارند وبا پول مردم کاسب می کنند اظهارداشت: اصول کار این است که شرکت و نمایندگی یک سرمایه ای را به واردات اختصاص دهد وسپس در نمایندگی ها محصولات خود را مقابل چشم مشتریان بچیند ومشتری نیز همانجا پول را پرداخته وخودرو را تحویل بگیرد، نه این که ماهها پول را مردم بگیرند وبا این سرمایه تامین نقدینگی شرکت را انجام دهند و زمان تحویل بروند خودرو وارد کنند که این موضوع مشتری مداری نیست.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: این شرکت ها توان مالی بالایی ندارند وهم اکنون شرکت هایی وجود دارند که حدود ۱۰ تا ۱۲ ماه است خودروهای وعده داده شده را نمی توانند به مشتریان تحویل بدهند.

وی با اشاره به این که بحث دو نرخی شدن قیمت خودروهای وارداتی نیز ناشی از فضاسازی همین شرکت هاست تصریح کرد: اکنون نیز که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته است برخی از این شرکت ها ونمایندگی ها( ۳ شرکت)، خودشان را در بازار تنها دیده اند وبه همین علت قیمت محصولات خود را بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش داده اند در حالی که تغییری نیز در نرخ ارز رخ نداده است.

موتمنی افراد حقیقی وشرکت های متفرقه واردات خودرو را اهرم فشار در برابر شرکت های بزرگ وبرندهای مشهور در بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای وارداتی دانست وگفت: این افراد حقیقی یک نوع خودروی وارداتی را در بازار با ۵۰۰ هزار تومان سود به نرخ ۱۸۰ میلیون تومان می فروختند اما در نمایندگی این خودرو ۱۹۳ میلیون تومان قیمت داشت که این مسئله نشان می دهد که شرکت ها ونمایندگی ها به سود کم قانع نیستند که به دلیل همین نابسامانی ها ثبت سفراش واردات خودرو متوقف شد.

وی با بیان این که تمام املاک این شرکت ها اجاره ای است و این ها پول وتوان مالی ندارند خاطرنشان کرد: سوال اینجاست که چرا بدون بررسی به این شرکت ها مجوز داده می شود در حالی که در تمام دنیا نمایندگی ها خودرو را با سودهای کم وبا مدت زمان بالا از نظر بازپرداخت تسهیلات، می فروشند که متأسفانه در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده است.

موتمنی تصریح کرد: هم اکنون برخی از این شرکت ها ونمایندگی ها در کشور پول مردم را می گیرند وپس از یک تا ۲ سال خودرو را به مشتریان تحویل می دهند که باید این مسایل بررسی شود.

افزایش قیمت ۵ خودروی وارداتی

بر اساس گزارش فارس نیز نمایندگی‌های فروش محصولات رنو و هیوندای طی روزهای اخیر قیمت برخی محصولات خود را افزایش داده اند، به‌ طوری‌ که قیمت محصولات رنو تا ۱۹ میلیون تومان و قیمت محصولات هیوندای تا ۵/۶ میلیون تومان گران شدند.

بر اساس این گزارش شرکت نگین‌ خودرو قیمت رنو تلیسمان را از ۵/۱۸۹ میلیون تومان به ۲۰۱ میلیون تومان افزایش داده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۵/۱۱ میلیون تومان بالا رفته است.

همچنین این شرکت قیمت رنو کلئوس را ۱۹ میلیون افزایش داده که در حال حاضر این خودرو ۲۱۸ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در عین حال، شرکت کرمان‌ موتور نیز قیمت هیوندای I۲۰ را ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داده و هم اکنون این خودرو با قیمت ۹۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت هیوندای النترا نیز با افزایش ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده که البته به گفته نمایندگی‌های فروش کرمان‌ موتور، فروش این خودرو از ابتدای شهریور ماه از سر گرفته می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.