بیرجند- بر کسی پوشیده نیست که طی چند سال گذشته خراسان جنوبی مشکلات زیادی را بر خود دیده است. مشکلاتی که برگرفته از قهر طبیعت و یا بی توجهی برخی از مسئولان است. خشکسالی های ۱۸ ساله درد و رنج های زیادی را بر این استان تحمیل کرده که باید سالیان زیادی را از پیامدهای آن نیز رنج ببرد.

بحران آب در خراسان جنوبی نیازمند حمایت/ دولت به شرق کشور بیشتر توجه کند
قدس آنلاین- گروه استانها- فاطمه واعظی نسب:  اگرچه مردم این استان از پیامد های کاهش نزول باران مانند خشک شدن قنوات، از بین رفتن علوفه و کاهش منابع درآمد خانوارها نگران هستند اما این درد زمانی تشدید می شود که بی توجی برخی از مسئولان به جاده های خرسان جنوبی، جان صدها جوان را می گیرد و این در حالی است که پروژه ها نیز در این مسیر حرکتی لاکپشتی دارد.
از این رو ساعاتی را در پای صحبت های حجت الاسلام و المسلمین محمد باقر عبادی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی می نشینیم تا از اقدامات وی در خصوص رفع مشکلات سخن بگوییم.
 

از نظر شما بزرگترین مشکل خراسان جنوبی چه بوده و چه اقداماتی انجام شده است؟
 در حال حاضر خراسان جنوبی با بحران شدید کم آبی مواجه است  و برخی از روستاها با تانکر آبرسانی می شود بنابر این دولت باید به شرق کشور بیشتر توجه ویژه داشته باشد.
تاکنون مجموعه دولت نسبت به انتقال آب برای شرق کشور هیچ اقدامی انجام نداده است در صورتی که در دیگر نقاط کشور مانند آذربایجان برای احیای دریاچه ارومیه صدها میلیارد تومان هزینه شده است.
 متأسفانه یک دهم این اقدام برای شرق کشور و رفع بحران آب انجام نشده است و این شایسته نیست درحالی که شرق کشور به ویژه روستاهای بسیاری دچار بحران آب می باشد به آن توجه نشود.

پیامدهای بحران آب در روستاها چه بوده است؟ کارنامه عملکرد دولت در راستای حل مشکل آب را چگونه ارزیابی می کنید؟
 در حال حاضر بسیاری از روستاها و شهرهای خراسان جنوبی با بحران شدید آب روبه رو هستند و اگر اینگونه پیش برود و توجه ای به این مناطق نشود مردم مجبور  به مهاجرت خواهند شد.
دولت در شرق کشور نگاه توسعه ای و خوبی نداشته است و همراه عدالت نبوده و بیشتر به دیگر نقاط کشور که در دولت نفوذ داشته یا وزیر و معاون وزیر از آن نقاط بودند توجه  شده است.
رئیس جمهور و هیئت دولت باید  به کل کشور نگاه یکسان داشته باشند اما متأسفانه به دلیل اینکه در دولت آقای روحانی ما کابینه ای نداشتیم به شرق کشور توجه نشده است.
همچنین دولت در بحث انتقال آب کارنامه خوبی نداشته است و  علی رغم فریاد های بسیار نمایندگان و مطالبات مردم دولت تاکنون اقدامی انجام نشده است.
سال گذشته یک شرکت خارجی برای راه اندازی تصفیه خانه برای تصفیه آب دریای عمان وارد عمل شد که متاسفانه به دلیل کم توجهی دولت این پروژه نیز به صورت ناقص رها شده و به سرانجام نرسید.

بحث انتقال آب از دریای عمان به کجا رسیده است؟
دردولت یازدهم بحث انتقال آب از دریای عمان پیگیری وبه سرانجام نرسید و قرار است شرکت های خصوصی بحث دریای عمان را به شرق کشور انجام دهند اما تاکنون اقدامی جز حرف انجام نشده است.
 امید است شاهد عمل باشیم زیرا اگر کار عملی انجام نشود شرق کشور از بین می رود زیرا شرق کشور دچار بحران است اما سلول های عصبی دولت  درد شرق کشور را درک نمی کند و بودجه های دولت بیشتر به جاهایی می رود که کابینه دولت از آنجا است.
 مشکل آب در خراسان جنوبی شدیدتر از استان های دیگر کشور است اما توجه به نقاط دیگر کشور بیشتر از این استان بوده است.
با توجه به اینکه سال ها است خراسان جنوبی چشم انتظار اجرای پروژه خط ریلی بوده، این امر به کجا رسده است؟
تاکنون از نظر آب و راه آهن کمترین توجه به خراسان جنوبی شده است احداث خط ریلی راه آهن اقدام بسیار مهمی است که باید هرچه سریعتر از سوی مسئولان انجام شود.
اتصال این خط ریلی از سمت چابهار به زاهدان، بیرجند و کال شور گناباد است و ریل شمال به جنوب را تقسیم و دریای عمان به آسیای میانه را متصل می کند.
این امر علی رغم اینکه در دور قبل نیز مطرح شد و برای راه آهن از زاهدان به بیرجند و کال شور ردیف اجرایی گرفته شد و موانع کار برداشته و زمینه قانونی فراهم شد اما متأسفانه در دولت هیچ کار عملی انجام نشد.
دولت چه اقداماتی می تواند برای کمک به مناطق محروم انجام دهد یا به عبارتی دیگر دولت با چه اقداماتی می تواند خدمت رسانی بهتری به مناطق دورافتاده داشته باشد؟
درصورتی که در نقاط شمال کشور این اقدام صورت گرفته است اما برخلاف پیگیری های انجام شده اقدام خاصی در این منطقه انجام نشده است.
در حال حاضر صحبت کلنگ زنی این پروژه در آینده نزدیک شده است اما باید اجرایی شود و مردم نتیجه اصلی را مشاهده کنند و این امر برای مردم شفاف سازی شود.
 از رئیس جمهور درخواست داریم برای هیأت دولت وقت بگذارند و در انتخاب کابینه خود دقت کنند و تنها به نقاطی که معاونین و وزرا هستند بیشتر توجه نکنند بلکه تمام نقاط کشور را مورد توجه قرار دهند.

وضعیت جاده های استان از نگاه شما چگونه است؟ آیا نیازمند اجرای طرح های مختلف نیستیم؟
تاکنون نسبت به جاده های استان اقداماتی انجام شده است اما در حال حاضر با توجه به حساسیت جاده های استان که در مسیر تردد ماشین های سنگین و تزانزیتی قرار دارد و پهناور است انتظار ما و مردم بیشتر از این بوده است.
 مردم خراسان جنوبی نمره لازم را در زمینه بهسازی راه ها را به دولت مردان نمی دهند زیرا مردم استان از این جهت گلایه مند هستند و انتظار اتمام جاده ها و به نقطه بهره برداری رسیدن آن را از دولت دارند و در این راستا نمره لازم را به دولت مردان نمی دهند.
زیرا اگر دولت بخواهد می تواند به این نقاط توجه کند و کاری انجام دهد زیرا دست دولت باز است.
مردم خراسان جنوبی در این جاده ها جوانان بسیاری را از دست دادند و از دولت مردان انتظار دارند تا توجه ویژه ای به بحث جاده های استان  شود.
 در حال حاضر پیمانکاران از مجموعه دولت طلبکار هستند بنابراین درخواست ما این است که دولت بدهی پیمانکاران را پرداخت کند تا کار با روند بیشتری انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.