قم- رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تدوین برنامه پنج‌ ساله حوزه‌های علمیه از بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ طرح بزرگ و کوچک ارائه شده خبر داد.

برنامه پنج‌ ساله حوزه‌های علمیه تدوین می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان مرکزی با اشاره به ایام شروع به‌کار حوزه‌های علمیه اظهار داشت: حوزه‌های علمیه با همراهی مردم فعال بوده و امروز هم باید مردم آن را از خود بدانند و از همین جا از مردمی که همراه حوزه‌ها هستند تقدیر و سپاس داریم.

رئیس حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به پیشینه استان مرکزی گفت: استان مرکزی از استان‌های مهم و فرهنگ‌پرور دارای جایگاه مهمی در کشور و جهان اسلام است که ستارگان درخشانی به حوزه‌های علمیه و جهان اسلام هدیه کرده است.

وی ادامه داد: اراک خواستگاه حوزه علمیه قم نیز هست که نشان از سابقه درخشان و حق بزرگ این شهر دارد به طوری که امروز شهر مقدس شهر تابناک جهان اسلام است و اراک نیز در این افتخار شریک است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: همه واقفیم هر کار که از ما صادر شود این کار باقی کمی ماند و هر کار خوب یا بد ما زنجیره‌ای از تبعات را به دنبال دارد و این از اصول مهم اسلامی است.

وی عنوان کرد: این ماندگاری اعمال یک قانون مهم است و هر عملی زنجیره‌ای به دنبال خود دارد و زنجیروار ادامه خواهد داشت و در مراحل خودسازی بسیار مهم است.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: این رنجیره آثار عمل است و این آثار زنجیره‌وار عمل دو بخش به دنبال دارد که بخشی دنیایی و بخشی نیز اخروی است و بسیاری آیات و روایات بسیاری هم در این باره داریم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: بخشی از این زنجیره‌های عمل چه خوب چه بد در همین دنیا است، به طوری که قرآن کریم نیز در آیات مختلف به این موضوع اشاراتی دارد.

وی افزود: این در حالی است که این تبعات خوب یا بد اعمال در ابعاد مختلف فرهنگی، حیاتی و اجتماعی زندگی ما تاثیر می‌گذارد و آن را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: اگر کسی این موضوعات را مورد توجه قرار دهد کسی سمت گناه نمی‌رود و عرض نخست ما این بود شما اساتید و طلاب تلاش کنید این نگاه بلند معرفتی و اخلاقی محورهای کارهایتان باشد.

حوزه علمیه قم منبع تئوری انقلاب اسلامی است

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه سابقه بزرگ و درخشانی دارند اخیرا در جامعه المصطفی چاپ شده و در آن کتاب بیان شده که حوزه‌های علمیه دارای سابقه بلند و اساتید بزرگ و مفاخر است و نخستین مورد است که طلاب خود را متصل به چنین سبقه بزرگی بدانند.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: حوزه علمیه قم در چهل سالگی خود منبع تئوری انقلاب اسلامی شد و باید این موضوع را به جامعه معرفی کنیم، چرا که حوزه‌های علمیه ویژگی‌های خاصی دارند که شامل تعمیق علمی و دانشی است.

وی ادامه داد: عمق علمی حوزه‌های علمیه ما زبانزد است و این موضوعی است که در سفرهای ملاصدرا نیز به ان اشاراتی وجود دارد که نشان از عمق داشتن دانش حوزه‌های علمیه است.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر ضرورت ارتقای سطح فعالیتی حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: اساتید و طلاب نباید به کم قانع شوند، ارتقای حوزه‌های شهرستان‌ها و واسپاری اختیارات به استان‌ها در مدیریت جدید حوزه‌ها مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: برنامه پنج‌ ساله حوزه‌های علمیه را تدوین خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال از ۵۰۰ تا ۶۰۰ طرح موجود خارج خواهد شد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: ما شبانه روز برای ارتقای حوزه و تعالی فکری و علمی حوزه تلاش می‌کنیم و باید ارتقای علمی باید اولویت کاری حوزه‌های علمیه قرار گیرد.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور برضرورت توجه به اندیشه معاصر گفت: اگر وارد حوزه علوم انسانی نشویم کاری نکرده‌ایم، فقه امروز، فسلفه و پاسخگویی به سوالات معاصر مورد تاکید است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حوزه باید نماد عالی ترین پیشرفت اخلاقی باشد

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به پیشرفت اخلاقی حوزه‌های علمیه تاکید کرد و افزود: حوزه باید نماد عالی‌ترین پیشرفت اخلاقی باشد، به طوری که ما در حوزه‌ها نمادها و آداب اخلاقی بسیاری داشتیم که امروز باید مورد توجه قرار گرفته و حوزه عالی‌ترین سطح پیشرفت اخلاقی جامعه باشد.

وی ادامه داد: آسیب‌های روحانیت کم است اما همان کم هم بسیار زیاد است بنابراین حوزه‌های علمیه علاوه بر ارتقای علمی باید در بخش اخلاقی توسعه و اعتلا داشته باشد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: روحانیت از گذشته چهره‌ای اجتماعی بوده و همواره در بین جامعه دستگیر مردم و مستمندان بوده و باید هر مسجد در خدمت جامعه باشد و هر مسجد باید نیازهای فکری و اجتماعی جامعه را فراهم آورد و باید مسجد طراز انقلاب اسلامی که دارای شاخصه است را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه سلسله جنبان انقلاب اسلامی است و در بخش‌های مختلف انقلابی باید حضوری پررنگ و فعال داشته باشد.

آیت الله اعرافی بااشاره به اهمیت بین‌المللی بودن حوزه علمیه گفت: حوزه باید بین‌المللی باشد و باید تلاش کنیم حوزه علمیه بین‌المللی‌تر شود و حوزه نیازمند نگاه جدی‌تر بین‌المللی است و ابعاد مختلف بین‌المللی حوزه باید تقویت شود.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: حوزه علمیه باید تمدنی باشد چرا که این حوزه در صورت تمدنی بودن به همه نیازهای جامعه پاسخ می‌گوید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.