قیمت گندم در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ تومان است که این کالا به صورت دولتی و با یارانه پرداختی از سوی دولت با رقم حدود ۶۰۰ تومان در هر کیلو در اختیار نانوایان قرار می گیرد، در حالیکه قرار بود قیمت نان از سال ۹۴ به صورت پلکانی آزاد شود. نظرنژاد درباره دلایل افزایش پلکانی قیمت نان خاطرنشان کرد: آزادسازی یکباره قیمت نان می تواند موجبات نارضایتی مردم را ایجاد کند. اتفاقی که البته تاکنون رخ نداده و قیمت ها همچنان همان قیمت های مصوب چند سال قبل است.

آزادسازی یکباره قیمت نان می تواند موجبات نارضایتی مردم را ایجاد کند/ ۹۰ درصد نان ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند/ ثبات قیمت نان باعث شده دست مسئولان برای نظارت بر کیفیت نان بسته باشد

اختصاصی قدس آنلاین- سال ۸۹ و بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها بود که با افزایش قیمت نان و اولین گام در راستای آزاد پزی نان رقمی حدود ۵ هزار تومان به میزان یارانه های دریافتی یارانه بگیران افزوده شد. موضوعی که بنا بود به صورت پلکانی تا آزادسازی کامل قیمت نان ادامه یابد. گر چه در سال های گذشته هر از چند گاهی موضوع آزادپزی و حذف یارانه پرداختی دولت به نانوایی ها مطرح می شد موضوعی که در عمل همچنان در هاله ای از ابهام است. در این زمینه محمدرضا نظر نژاد رئیس اتحادیه نانوایان سنگک به قدس آنلاین گفت: قیمت های فعلی نان مصوب سه سال پیش و برای سال ۹۳ است که برای مثال قیمت نان سنگگ دولتی حدود ۸۰۰ تومان تعیین شده بود در حالیکه با آزادسازی کامل قیمت ها، شاهد قیمتی حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان برای نان سنگک خواهیم بود.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر همه افراد اعم از نانوا و مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند خاطرنشان کرد: قیمت گندم در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ تومان است که این کالا به صورت دولتی و با یارانه پرداختی از سوی دولت با رقم حدود ۶۰۰ تومان در هر کیلو در اختیار نانوایان قرار می گیرد، در حالیکه قرار بود قیمت نان از سال ۹۴ به صورت پلکانی آزاد شود. نظرنژاد درباره دلایل افزایش پلکانی قیمت نان خاطرنشان کرد: آزادسازی یکباره قیمت نان می تواند موجبات نارضایتی مردم را ایجاد کند. اتفاقی که البته تاکنون رخ نداده و قیمت ها همچنان همان قیمت های مصوب چند سال قبل است.

وی درباره موضع نانوایان در قبال آزادسازی قیمت نان اظهار داشت: این کار باید از سوی دولت مدیریت و اجرا شود اما نانوایان نه تنها مخالفتی ندارند بلکه از این موضوع استقبال هم می کنند. این فعال صنفی در خاتمه خاطرنشان کرد: در برخی نقاط فرمانداران مناطق مختلف با این استدلال که نان قوت غالب مردم است و باید ارزان به دست مردم برسد با آزادسازی قیمت ها مخالفت کرده و گاها مانع اجرای این طرح شدند.

قاسمعلی عزیزی رئیس اتحادیه نانوایان شهرری نیز درباره زمان آزادسازی قیمت نان به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: این موضوع سال ها است که مطرح است اما متاسفانه هیچ ابلاغی تاکنون به ما صورت نگرفته و فقط زمزمه های آن وجود دارد. وی ادامه داد: اینکه گفته می شود اگر قرار است قیمت نان ۱۵ درصد افزایش یابد باید قیمت آرد هم ۱۱ درصد افزایش پیدا کند جز ضرر هیچ نتیجه دیگری برای نانوایان ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز همچنان به بعضی از نانواها یارانه پرداخت می شود که این یارانه در نان سنگک به حداقل و در نان فانتزی کاملا حذف شده است یا در برخی از واحدهای شمال تهران چون این واحدها مشتری خود را دارند کلا به صورت آزادپز کار می کنند و یارانه نمی گیرند.

رئیس اتحادیه نانوایان شهرری درباره تاثیر آزادسازی و آزادپزی نانوایی ها بر قیمت نان اظهار داشت: از آنجا که در چهار سال گذشته قیمت نان تقریبا ثابت بوده است حتما بعد از آزادپزی قیمت نان باید افزایش ۵۰ درصدی داشته باشد. چرا که با توجه به یارانه هایی که در حال حاضر به صورت اسمی به نانواها پرداخت می شود هم مردم و هم نانوا خسارت می کنند. وی ادامه داد: الان ۹۰ درصد نان ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند که همین موضوع نیز باعث افزایش ضایعات و کاهش کیفیت نان شده که طبیعتا هم نانواها و هم مردم از این وضعیت متضرر شده اند.

این فعال صنفی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه ها، هیچ نانوایی جرات نمی کند یک کارگر ماهر و نان پز را دعوت به کار کند به قدس آنلاین گفت: دستمزد یک نان پز حرفه ای حداقل ۳.۵ میلیون تومان است چرا که روزانه باید حداقل ۱۶ ساعت کار کند ضمن اینکه پخت نان یک کار کاملا تخصصی است لذا نانواها نمی توانند از کارگران بامهارت استفاده کنند و همین موضوع باعث کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز آن می شود. وی تصریح کرد: در حالیکه نان اساسی ترین کالای کشور است اما متاسفانه هیچ نهادی به فکر آن نیست. عزیزی در خاتمه با اشاره به این موضوع که اگر آزادسازی اتفاق بیفتد و نظارت در کنار حمایت وجود داشته باشد قطعا کیفیت نان نیز افزایش می یابد خاطرنشان کرد: اگر قیمت ها معقول شده و برای نانوا صرفه داشته باشد قطعا کیفیت نان نیز افزایش می یابد چون می توان از نانوا توقع بهبود کیفیت داشت، در حالیکه الان کسی جرات ندارد موضوع کیفیت نان را بررسی کند چون سه سال نرخ جدیدی مصوب نشده لذا مسئولین نیز خیلی دستشان برای نظارت روی کیفیت نان باز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.