وزیر پیشنهادی نفت گفت: در ۴ سال آینده تمام میدان‌های مشترک باید تعیین تکلیف شوند و جذب منابع و سرمایه‌های خارجی با هدف توسعه اشتغال خواهد بود.

دنبال عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه میادین مشترک هستیم/تولید نفت مثل بازکردن شیر آب نیست

به گزارش قدس آنلاین، بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت عصر امروز (شنبه ۲۸ مردادماه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سخنانی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود، ضمن تشکر از اظهارات موافقان و مخالفش، اظهار داشت: قطعاً نفت در کشور ما یک کالا نیست، نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی صنعتی و حتی امنیت ملی است.

وی افزود: در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم صنعت پتروشیمی نقش تعیین‌کننده دارد و قریب به ۹۸ درصد انرژی اولیه کشور از نفت و مشتقات آن تهیه می‌شود که بخش عمده منابع ریالی بودجه کشور هم به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نفت تأمین می‌شود.

وزیر پیشنهادی در ادامه تصریح کرد: اهمیت عظیم نفت در کشور ما باعث شده دشمن در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال‌تراشی بر علیه صنعت نفت پا می‌فشارند و صنعت نفت و به تبع آن همکاران و مدیرانش، رزمندگان و مجاهدان خط مقدم جبهه مبارزه با دشمن هستند.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در این روزها که فرصت شد به دلیل رأی اعتماد فرصت بیشتری در خدمت نمایندگان باشیم در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها  بر مسائلی چون  توسعه میدان‌های مشترک، تسریع در انعقاد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام‌فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی و مسائلی تاکید شد.

زنگنه با بیان اینکه برنامه‌ای که به شما نمایندگان ارائه کردم برنامه منسجم و روشنی است، افزود: در این برنامه بر اساس آنچه که معاون نظارت مجلس بررسی کرده گفته شده که ۴۷ درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق و ۴۰ درصد همسو و در هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشده و به ۱۳ درصد از موارد در برنامه به اسناد بالادستی اشاره نشده است نه اینکه مغایرت داشته باشد.

وی گفت: معتقدم وزیر نمی‌تواند برنامه دهد، برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب و به ما ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای آن هستیم. آنچه که ما ارائه می‌کنیم راهکارها و راهبردهایی است که برای اجرای اهداف کمی و کیفی مصوب در قانون مجلس و بودجه‌های سنواتی ذکر می‌شود. بنده همه آن اسناد بالادستی از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تا قانون برنامه ششم و موارد دیگر را ذکر کرده و نسبت به اجرای آن تأکید داشتم.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به برخی از محورهای برنامه پیشنهادیش گفت: مهمترین چیزی که در نفت باید به آن توجه کنیم، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است. سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان‌های مشترک مهمترین برنامه ماست. میدان‌های مشترک متعددی داریم که در برنامه‌ام به صراحت اعلام کردم، تمام اینها باید در این ۴ ساله تعیین تکلیف شود و هیچ میدان مشترکی نباید بلاتکلیف بماند.

وی تاکید کرد: به دنبال عقد قراردادهای جدید نفتی با هدف توسعه این میادین با افزایش ضریب بازیافت از مخازن با بکارگیری فناوری‌های نوین و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد اشتغال هستیم. اینکه ما بتوانیم چنین سرمایه‌ای را جذب کنیم جز با همدلی و همراهی همه تحت رهبری مقام معظم رهبری عملی نمی‌شود. ما می‌توانیم مخالف هم باشیم اما در حوزه منافع ملی باید یکدیگر را همراهی کنیم.

زنگنه با اشاره به خاطره‌ای از رای اعتماد دوره قبل خود ادامه داد: ۴ سال پیش که به اینجا آمدم تا رای اعتماد بگیرم، وقتی صحبتم تمام شد و به راهرو رفتم، آقایان زاکانی و نادران که مخالفان جدی من بودند را دیدم.به آقای نادران گفتم ما با هم مخالف باشیم، اما از هم متنفر نباشیم که او گفت نه متنفر نیستم، گفتم ان‌شاالله که اینطور باشد. چندی بعد در مسیر کار خود و در سال ۹۳ از او و آقای توکلی برای حل مشکلات کمک خواستم و این دو بزرگوار مردانه و قویا به من کمک کردند. این در حالی بود که این افراد از نظر سیاسی مخالف من بودند. ولی در جهت منافع ملی به من کمک کردند.

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: وقتی بحث منافع ملی به وسط می‌آید، همه باید کار کنیم. در این دوره خوشحالم ۹ بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و این‌بار لذت‌بخش‌ترین دفعه آن است زیرا آنها در چارچوب منافع ملی و مدنی حرف می‌زنند. باید با هم باشیم تا کشور توسعه پیدا کند.

زنگنه ادامه داد: مذاکره راه حل مشکلات است نه مخاصمه. باید مواضع‌مان را نگه داریم اما با هم همکاری کنیم. ساعتها با آقایان دهقان، بحرینی، امیرآبادی فراهانی، نجابت، توکلی و نادران بر سر قراردادهای نفتی جلسه گذاشتم و نظرات‌شان را دخالت دادم و آن قراردادها را اصلاح کردم. این روش، روشی است که کشور ما را پیش می‌برد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: امام راحل به دختران و پسران جوانی که برای عقد پیش او می آمدند، می‌فرمودند «با هم بسازید». ما هم در جامعه باید با هم بسازیم. ممکن است با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشیم اما اگر با هم بسازیم می‌توانیم ایران را بسازیم. دشمنان سرسخت و بدذاتی در جهان داریم که اگر با یکدیگر متحد باشیم، به همه مشکلات غلبه خواهیم کرد و کشور را با عزت به جلو خواهیم برد.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به سوالات و مطالب که مخالفان وی در صحن علنی مجلس اعلام کردند، گفت: یکی از دوستان پرسید که آیا افزایش تولید و صادرات نفت مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است یا خیر؟ که باید بگویم بله؛ با مجموع سیاست‌های نظام که مقام معظم رهبری درسال ۷۹ ابلاغ کردند، مطابقت دارد.

زنگنه با اشاره به اظهارات ابطحی درباره باشگاه نفت و نیرو گفت: بنده ۴ سال است وزیر نفت هستم و صدها هزار میلیارد تومان پول از زیر دست من می‌گذرد. ایشان فقط به باشگاه نفتی چسبیده‌اند.

وی در توضیح باشگاه نفت و نیرو اضافه کرد: این باشگاه یک موسسه غیرانتفاعی و غیردولتی است که درسال ۱۳۹۱ توسط بنده و برخی از دوستان ثبت شد. در آن سال ما در خواب هم نمی‌دیدیم، روزی ممکن است کسی مانند آقای روحانی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی شرکت کند، پیروز شود و ما نیز دوباره وزیر شویم. در این سال جمعی از دوستان سابقه‌دار در حوزه نفت و نیرو که مجموعا ۲۰۰نفر هم نمی‌شوند، گروهی تشکیل دادیم و قرار شد ماهی یک بار جلسه‌ای را برگزار کنیم تا آنها با یکدیگر آشنا شوند و در نهایت اتاق فکری تشکیل شود. هرگاه دولتی از آن کمک خواست بتواند بدون گرفتن پولی به آن مشورت دهد.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: این باشگاه با حق عضویت دوستان اداره می‌شود و بنده در این باشگاه نه عضو هیئت مدیره و نه مدیرعامل هستم. تنها عضو هیئت موسس هستم. نمی‌دانم چرا برخی دوستان انقدر به این موضوع حساس هستند.

زنگنه تأکید کرد: اگر باشگاه خلاف قانون است، شما که از چهار سال پیش این موضوع را مطرح کردید طی این سال‌ها  آن را در قوه قضاییه پیگیری می‌کردید. اگر ما خلافی کرده‌ایم، یقه ما را می‌گرفتید.علت اینکه برخی از دوستان اینقدر نگران این مسئله هستند را نمی‌فهمم. اعلام کرده‌ایم اگر این باشگاه منحل شد، اموال آن با اجازه ولی فقیه به دانشگاه‌ها واگذار شود.

زنگنه با اشاره به مسئله‌ای که برخی به عنوان اینکه چرا پول خوراک پتروشیمی‌ها با ارز مبادله‌ای دریافت می‌شود، گفت: ما که در ایران نمی‌توانیم به کسی چیزی بفروشیم و از او ارز بگیریم. ما نمی‌توانیم با یک فردی در داخل معامله کنیم و از او بخواهیم با ارز با ما مبادله کند.

وی با اشاره به اینکه گفته‌اند "قرارداد آزادگان را فسخ کرده‌اند"، گفت: من نمی‌دانم شب و روز آن را از کجا در آورده‌اند. یک نفری آمده بود و در حیطه قرارداد وظایفش را انجام نمی‌داد. ما را معطل کرده و سرکار گذاشته بود. خودمان کار را در دست گرفتیم و تولید بالا رفت.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه گفته شود ۵۰ میلیارد دلار وام بی بهره  به نفت داده شده است، گفت: کجا وام بی‌بهره بوده است. مبلغ آن ۳۰ میلیارد دلار بوده است که الان ۵۰ و خورده‌ای میلیارد دلار شده است. بانک مرکزی مگر وام بی‌بهره به کسی می‌دهد. با اشد امکان بهره آن را از ما اخذ می‌کند و اصلا وام بی‌بهره‌ای نیست.

زنگنه ادامه داد: می‌گویند شما تولید را اضافه نکردید، فقط تولید قبل از تحریم ها بوده است. برادران اگر می‌خواهید با من مخالفت کنید چرا با ده‌ها هزار کارکنان فلات قاره و نفت مرکزی و نفت خیز جنوب برخورد می‌کنید. جا دارد از این دوستان که در بخش نفت مجاهدت کردند تشکر و قدردانی کنم. تولید نفت مثل شیر آب نیست که آن را باز کنیم و ببندیم. دوستان ما زحمت کشیدند و مجاهدت کردند تا توانستند یک میلیون تولید ما را بازگردانند.

وی تصریح کرد: آقای ظریف در این بخش زحمت کشید.دست آقای ظریف را به خاطر زحمات و خدماتی که برای کشور کشیدند می‌بوسم. هرگز خدمات ایشان را برای کشور فراموش نمی‌کنم چون دست ما را باز کرد و ما را از ته چاه به بیرون کشید تا بتوانیم کار کنیم.

زنکنه در همین زمینه افزود: این برنامه که تولید ایران را فریز کنند، چه کسی انجام داد جز دشمنان؟ من در این زمان مقابل آنها ایستادم. همان جا یک عده گفتند زنگنه می‌خواهد ارزان فروشی کند، کوتاه بیایید چرا سخت‌گیری می‌کنید و من ایستادم، گفتم که این کار را انجام نمی‌دهم. گردنم را هم بزنید حاضر نیستم از سهم ایران دربازار جهانی کوتاه بیایم و با افتخار سهم خود را پس گرفتیم.این مسئله باعث افتخار برای جمهوری اسلامی است اگر نمی خواهیم آنها را (کارکنان وزارت نفت) بالا ببریم حداقل برسر بچه‌های نفت نزنیم. اینها زحمت کشیدند و کار کردند. هرچه خوبیست برای آنهاست و اگر اشکالی وجود دارد به من برمی‌گردد.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: می‌گویند برنامه ارائه شده برنامه سال ۹۲ است شما برنامه را نخوانده اید. برنامه سال ۹۲ این ارقام را ندارد. آیا برنامه ششم توسعه در آن بود؟ در این برنامه تماما اعداد و ارقام منطبق بر برنامه ششم وجود دارد و گفته‌ایم می‌خواهیم برنامه ششم را اجرا کنیم.

زنگنه با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مبنی براینکه گفته شده که وزارت نفت نمایندگان را استخدام کرده است، بیان کرد: هر دوره‌ای که تمام می‌شود یکی از دغدغه‌های هیئت رئیسه این موضوع است.با وزرا جلسه می‌گذارند و می‌گوینداگر در وزارت خود کاری دارید به نمایندگانی که کاری ندارند، بسپارید. نماینده‌ای که کار ندارد را چکار کنیم؟ در جامعه رها کنیم؟ این نماینده باید کاری داشته باشد تا زندگی کند.

وی خاطرنشان کرد: سربسته می‌گویم اگر نماینده نگران شغل و کار آینده‌اش باشد، هزاران مفسده دیگر از آن درست می شود.آنها را در نظر بگیرید.  این موضوع همواره در قوانین ما بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: با آقای رئیس مجلس نیز بحث کردیم و بنده یک سری از نمایندگان را به کار گرفتم. به این موضوع افتخار می‌کنم و هیچ چیز مخفیانه‌ای در خصوص این موضوع ندارم. عقل سیاسی می‌گوید نمایندگان دوره قبل در رأی اعتماد من نمی‌تواند کاری کنند اکثر آنها رقیب نمایندگان فعلی هستند. این واضح است. بنده آنقدر عقل سیاسی دارم که این موضوع را درک کنم، البته مصلحت ملی نیز در این زمینه وجود داد.

زنگنه با اشاره به ارتباط وزارت نفت با دانشگاه‌ها گفت: الان بهترین ارتباط را با دانشگاه‌ها داریم. اعلام کرده‌ام دانشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند را در پروژه‌های نفتی سهیم کنند و قراردادهایی با دانشگاه‌هایی که در بخش بالادستی با نفت ارتباط دارند، منعقد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اظهارات دیگر ابطحی درباره میدان دادن به مدیران جوان در حوزه فعالیتهای نفتی گفت: از همین الان این میدان را به جوانان می‌دهم. دوستان می‌دانند من خیلی اصرار کردم که فرد دیگری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند. در این زمینه پافشاری کردم اما در آخر تنها ماندم و همه پشت مرا خالی کردند، همه گفتند که شما باید وزیر شوید.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: من در مقابل خواست جوانان و فرزندان شهید نمی‌توانم، مقاومت کنم آنها از من خواستند این مسئولیت را برعهده بگیرم و نکته ای نبود که بتوانم مقاومت کنیم. جوان‌گرایی اصلی است که به آن توجه خواهم کرد.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: درسال ۱۳۷۵ المپیک جهانی کشتی در آمریکا بود. آقای رسول خادم قهرمان ما در آنجا مدال طلا گرفت. وقتی مدال را گرفت با ناباوری از کشتی خداحافظی کرد و مربی شد. دو سال بعد در سال ۱۳۷۷ در مسابقات کشتی جهان دوباره در میدان حاضر شد گفتیم چه شد که دوباره به میدان آمد. گفتند اگر نمی‌آمد  در سنگین وزن کسی را نداشتیم و اگر در سنگین وزن مدال نگیریم، می‌بازیم.

وی تصریح کرد: فینال مسابقه بین رسول خادم و یک کشتی گیر کوبایی که از او قوی‌تر بود برگزار شد. رسول خادم که قهرمانی المپیک و قهرمانی چندین دوره را داشت در آن مسابقه با امتیاز باخت و ایران با مدال نقره او قهرمان جهان شد. این جوان خراسانی به من این درس را داد که برای عزت ایران و آبروی ایران اگر لازم شد باید از آبروی خود گذشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.