۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 556713

«اهدای خون، اهدای زندگی است». این جمله و مفهومی است که خیلی‌ها با جاری کردن قطرات خونشان در رگ‌های تهی بیماران در معرض مرگ، آن را به صورت واقعی معنا می‌کنند.

لذتِ بخشیدنِ زندگی!

قدس آنلاین- «اهدای خون، اهدای زندگی است». این جمله و مفهومی است که خیلی‌ها با جاری کردن قطرات خونشان در رگ‌های تهی بیماران در معرض مرگ، آن را به صورت واقعی معنا می‌کنند.

زمان زیادی از روز «اهدای خون» در کشور نمی‌گذرد و این فرصتی است تا به دور ازمسائل احساسی و از نزدیک، میزان استقبال مردم در زمینه اهدای خون را ببینیم و پای حرف‌های آن‌ها بنشینیم. درابتدا و در خوشبینانه‌ترین حالت انتظار دیدن بیش از ۶-۵ اهداکننده خون را ندارم، اما وقتی پا به سالن مرکز انتقال خون استان تهران واقع در خیابان وصال شیرازی می‌گذارم به تصور اشتباه خود پی می‌برم! اینجا نزدیک به ۱۰۰نفر از شهروندان خیّری را می‌بینم که در نوبت اهدای خون هستند. افرادی که به جز یکی از آن‌ها که زن میانسالی است، بقیه همه مرد هستند و ۲۵ تا۴۵ ساله به نظر می‌رسند.

* نذر اهدای خون

جوانی که در حال آماده شدن برای مراجعه به پزشک مشاور مرکز انتقال خون است و حاضر به معرفی خود نیست، درباره انگیزه‌اش برای اهدای خون می‌گوید: نذری دارم که هر سال دست کم یک بار خونم را اهدا کنم. این بار سوم است که به اینجا می‌آیم تا خون بدهم و امیدوارم با این کار هم حال من بهتر شود و هم اینکه جان یک بیمار نجات یابد.

هادی رمضانی۲۷ ساله که اصالتاً اصفهانی و دارای گروه خونی نادر o منفی است بنا به گفته خودش برای بار اول است که برای ادای وظیفه انسانی و اخلاقی‌اش تصمیم به اهدای خون گرفته و می‌خواهد تا سن ۶۰ سالگی به این عملش ‌ادامه دهد؛ چون این موضوع را به مثابه نجات جامعه می‌داند.

* سالی ۴ بار خون می‌دهم!

علی اصغر فتاحی۳۷ ساله که از ۱۰ سال پیش تجربه اهدای خون را دارد و هر سال چهار بار خونش را می‌بخشد، کمک به انسان‌ها برای داشتن فرصت زندگی بیشتر را امری نیک و غیر قابل توصیف می‌داند و معتقد است با ترویج این حرکت خداپسندانه می‌توان اهدای خون را به یک فرهنگ در جامعه تبدیل کرد.

وی که اهدای خون را برای سلامتی شخص اهدا کننده مفید می‌داند، می‌گوید: خودم بعد از هر بار اهدای خون احساس لذت و سبک خاصی می‌کنم. یعنی حس می‌کنم دست کم ۲۰ کیلو سبک‌تر شده‌ام. در واقع اهدای خون نه تنها موجب کمک به همنوعان و بیماران خاص که نیازمند خون هستند می‌شود، بلکه برای سلامت و شادابی شخص اهداکننده هم مفید است و اینکه برخی می‌گویند اهدای خون به آدم آسیب وارد می‌کند، اصلاً درست نیست.

وی با اشاره به اینکه یکی دو ساعت طول می‌کشد تا نوبت یک شخص برای اهدای خون فرا برسد، می‌گوید: پس از این کار مشاوره و معاینه اهداکننده از سوی پزشک انجام می‌شود و در صورتی که مشکل خاصی نباشد، اهدای خون صورت می‌گیرد. در واقع مشکل اهداکنندگان خون فقط انتظار یکی دو ساعته برای انجام این تکلیف انسانی و اخلاقی است.

* مشارکت دادن نسل آینده

کمی بعد و در حالی که تلاشم برای پیدا کردن و مصاحبه با مسئول مرکز انتقال خون استان تهران بی نتیجه مانده است، متوجه حضور جمعی از اعضای نوجوان سرای محله کوثر از منطقه ۱۲ می‌شوم.

محراب آقابیک یکی از۱۷ نوجوان سرای یاد شده که برای بازدید از مرکز انتقال خون استان تهران آمده است، اهدای خون را نوعی فداکاری برای مردم می‌داند و می‌گوید: پدر و مادرم اهداکننده خون هستند و من تا قبل از بازدید از اینجا یک آشنایی نسبی با اهدای خون داشتم اما اکنون این آشنایی کامل‌تر شده است؛ بنابراین به محض اینکه به سن ۱۸ سالگی برسم هر سال حداقل دوبار خونم را می‌بخشم.

مهدی رحمتی، مسئول خانه آموزش شهروندی سرای محله کوثر هم که هر از گاهی و به مناسبت‌های مختلف اعضای این سرا را برای بازدید از مراکزخدماتی می‌برد، می‌گوید: فعالیت‌های خیرخواهانه و عام المنفعه از ضروریات جامعه امروز ماست. برای این منظور هم باید روی آموزش نوجوانان و جوانان کار کنیم تا در آینده شاهد مشارکت آنان در چنین اموری باشیم.

* به اهداکنندگان مستمر نیاز داریم

حسین دزفولی مدیر روابط عمومی مرکزانتقال خون استان تهران هم استقبال شهروندان برای اهدای خون را بسیار خوب توصیف می‌کند و به «قدس» می‌گوید: روزانه حداقل ۱۷۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز ما مراجعه می‌کنند که پس از مشاوره و معاینات لازم از ۱۲۰۰ نفر خون دریافت می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون بیشتر روی کیفیت خون اهدایی تأکید دارد نه روی کمیت آن، می‌افزاید: برای کیفیت خون اهدایی هم شاخص هایی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اهدای مستمر است؛ یعنی یک شخص در طول سال دست کم دوبار اقدام به اهدای خون کند. چنین افرادی ما را برای رسیدن به تولید فراورده‌های خونی سالم و با کیفیت کمک می‌کنند.

وی رشد اهدای خون توسط بانوان را یکی دیگر از شاخص‌های اهدای مستمر می‌خواند و می‌گوید: در حال حاضر شاخص اهدای خون از سوی بانوان در ایران پنج درصد است که این رقم در برخی از کشورها تا ۵۰ درصد می‌باشد. وی تصور اشتباه بانوان در ابتلا به کم خونی را دلیل اصلی استقبال اندک زنان جامعه در اهدای خون می‌داند و می‌گوید: قطعاً اگر اهدای خون برای اهدا کننده آسیب زا باشد، مراکز انتقال خون از دریافت خون او خودداری می‌کنند. وی در پایان از افتتاح پنج مرکز انتقال خون تا پایان سال جاری در استان تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: با بهره برداری از این مراکز قطعاً زمان انتظار برای اهدای خون کاهش می‌یابد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.