خرید آثار هنری به‌عنوان یکی از کالاهای نه‌چندان موردتوجه سبد خانوار در همه قشرهای جامعه به‌درستی تعریف و اجرایی نشده است. شاید قشر مرفه جامعه اقبال بیشتری به خرید آثار هنری نشان دهند که آن هم دلایل خاص خود را دارد، از علاقه به هنر تا جمع‌آوری کلکسیون آثار هنری و برخی مواقع هم شوآف؛ که حتی اگر دلیل آخر هم مطرح باشد، بازهم به سود هنر خواهد بود، چراکه درنهایت منجر به گردش چرخه اقتصادی و خرید و فروش اثر می‌شود و می‌تواند فرهنگ خرید آثار هنری را در بازه زمانی بلندمدتی نهادینه کند.

چرخ‌های اقتصاد هنر  در گردشی آهسته

قدس آنلاین-خرید آثار هنری به‌عنوان یکی از کالاهای نه‌چندان موردتوجه سبد خانوار در همه قشرهای جامعه به‌درستی تعریف و اجرایی نشده است. شاید قشر مرفه جامعه اقبال بیشتری به خرید آثار هنری نشان دهند که آن هم دلایل خاص خود را دارد، از علاقه به هنر تا جمع‌آوری کلکسیون آثار هنری و برخی مواقع هم شوآف؛ که حتی اگر دلیل آخر هم مطرح باشد، بازهم به سود هنر خواهد بود، چراکه درنهایت منجر به گردش چرخه اقتصادی و خرید و فروش اثر می‌شود و می‌تواند فرهنگ خرید آثار هنری را در بازه زمانی بلندمدتی نهادینه کند.

اما این‌که چقدر مقوله خرید آثار هنری، ازجمله تابلوهای نقاشی و خوشنویسی و یا آثار تجسمی همچون مجسمه و آثار حجمی در طبقه متوسط موردتوجه است، جای بحث و بررسی دارد. اولین دلیل کم‌توجهی قشر متوسط و یا حتی پایین جامعه را می‌توان در کمبود منابع مالی برای تأمین چنین نیازی قلمداد کرد. گرچه جدا از مباحث مالی به‌نظر می‌رسد نیازسنجی و بررسی میزان علاقه این قشر به آثار هنری و ضرورت تهیه آن به‌عنوان یکی از کالاهای موجود در فضای منزل باید آسیب‌شناسی شود.

آثار هنری چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

روی دیگر این سکه ارزش‌گذاری و نحوه قیمت‌گذاری روی آثار هنری است. تاکنون بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع از نگاه کارشناسان صورت‌گرفته که روزنامه قدس نیز در این‌باره گفت‌وگوهای مفصلی با کارشناسان و متولیان امر داشته است که در یک نگاه کلی می‌توان به آن این‌گونه اشاره کرد که نحوه ارزش‌گذاری اثر مشخصاً به هنرمند و صاحب اثر و ویژگی‌های آن برمی‌گردد و ازسویی دیگر خود هنرمند درکنار دیگر کارشناسان نقش عمده‌ای در تعیین این قیمت دارد. قطعاً قیمت‌گذاری در بازارهای داخلی، حراجی‌ها و... با فضای بین‌المللی تفاوت‌های بسیاری دارد و برپایی حراج‌ها و خرید و فروش آثار هنری در قالب نمایشگاه‌ها و بازارهای مختلف می‌تواند این فضا را وارد استاندارد مشخصی کند که برمبنای آن، شیوه ارزش‌گذاری‌ها روشن‌تر از پیش و دارای ساختار معلومی باشد. ازطرفی دیگر اقتصاد هنر به پویایی رسیده و رابطه دوسویه ارتقای اقتصاد هنر و آفرینش‌های هنری هنرمندان به جریان بیفتد.

بازار آثار هنری یکی از همین برنامه‌هاست که امسال دومین دوره آن با هدف توسعه فرهنگ خرید اثر هنری و با حمایت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ۲۳ تا ۲۹ مردادماه سال جاری در محل خانه هنرمندان برگزار می‌شود. دومین بازار آثار هنری هفته گذشته ۲۳ مردادماه با حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجید رجبی‌معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی، علی‌محمد زارع، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، عبدالرحیم سیاه‌کارزاده، دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، مجتبی آقایی، دبیر دهمین جشنواره تجسمی فجر و رئیس موزه هنرهای معاصر آبادان در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

نگاهی به روند انتخاب آثار دومین بازار هنری

با پایان مهلت ارسال آثار به دومین بازار آثار هنری، ۱۷۴۰ هنرمند با ۱۰۳۶۳ اثر در عرصه تجسمی در سایت این بازار ثبت کردند. این آثار توسط شورای انتخاب، انتخاب و داوری شدند. بیش از ۱۰ هزار اثر برای حضور در این رخداد هنری به دبیرخانه مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر رسید و درنهایت ۶۵۰ اثر به مرحله دوم انتخاب بازار آثار هنری توسط شورای هنری راه یافتند. سال گذشته و در دوره اول بازار هنر قیمت پایه آثار ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود و در نمایشگاه امسال این رقم به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است. همچنین ۷۰ درصد از سهم فروش و مبلغ نهایی این آثار به خود هنرمندان بازمی‌گردد. با توجه به مبلغ پیشنهادی کارهای متنوع و نفیسی در این نمایشگاه عرضه شده است. ضمن این‌که خرید به‌صورت نقدی انجام می‌شود و اثر همزمان تحویل خریدار می‌گردد. یکی از نکات مثبت این دوره از بازار هم جایگزینی آثار جدید با آثار به فروش رسیده است و همین مسئله مخاطبان و علاقمندان را روزانه با آثار جدیدی روبه‌رو می‌کند.

کیفیت؛ اولین مؤلفه موردتوجه داوران

آثار انتخاب‌شده در این دوره شامل نقاشی، نقاشی‌خط، عکس و حجم است و مؤلفه اصلی انتخاب آثار ازسوی داوران در وهله اول کیفیت اثر بوده که درکنار آن بحث قیمت آن هم لحاظ شده که منطبق با مبلغ تعیین‌شده باشد. نگاهی کلی به این آثار نشان می‌دهد که این دوره از نمایشگاه به‌دلیل برخورداری از تنوع در ارائه آثار و چیدمان آن‌ها در جذب مخاطبان و علاقه‌مندان موفق خواهد بود و این آثار می‌توانند سلایق مختلفی را به خود جلب کنند.

واقعیت این است که مبنای بازار هنر بر مردمی کردن هنر و ورود آن به جریان زندگی روزمره مردم طراحی و برنامه‌ریزی شده است. آشتی دیوارهای خانه با تابلوهای هنری و البته ایرانی ضرورتی است که فرهنگ‌سازی آن بیش از پیش احساس می‌شود. حضور در گالری‌های هنری و خرید این آثار از هنرمندان جوان و یا پیشکسوت شاید انگیزه همه افراد جامعه نباشد، اما برپایی چنین رویدادی در قلب یکی از مراکز فرهنگی با درنظر گرفتن ذائقه‌های مختلف هنری و تأکید بر به‌صرفه بودن بحث مالی می‌تواند بسیاری از هنردوستان را به این فضا جلب کند.

حضور هنرمندان عرصه سینما، تجسمی و... در روزهای برپایی بازار هنر و حمایت آن‌ها از این حرکت فرهنگی‌هنری از دیگر نکات جالب‌توجه این نمایشگاه است. ازطرفی دیگر خرید آثار هنری ازسوی مسئولان هنری نیز نکته قابل‌توجهی بود که می‌توان به آن اشاره کرد. دومین بازار آثار هنری با هدف توسعه فرهنگ خرید اثر هنری با حمایت مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر ۲۳ تا ۲۹ مردادماه سال جاری در محل خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.