یزد- استاندار یزد گفت: حرکت خودجوش مردمی در پیاده‌روی اربعین باعث عزم و حرکت دستگاه‌های مختلف در جهت برگزاری هرچه بهتر این مراسم معنوی شده و این دستگاه ها هم در پیاده‌روی اربعین احساس وظیفه کنند.

دستگاه های دولتی هم در پیاده‌روی اربعین احساس وظیفه کنند

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد میرمحمدی عصر شنبه در نشست ستاد اربعین استان یزد اظهار داشت: این حرکت خودجوش مردمی سبب شد دستگاه های دولتی هم احساس وظیفه کنند و خدماتی را برای طیف وسیع مردمی در نظر بگیرند و پشتیبانی کنند و این حرکت عظیم فرهنگی نشان از عشق بالای مردم  به اهل‌بیت (ع) است.

وی با اشاره به تجارب ارزنده به دست آمده در سال های گذشته افزود: باید نقایص را رفع کنیم و هر سال خدمات بهتر و مطلوب‌تری ارائه شود و در چند سال گذشته ارگان‌های مختلف در برگزاری هرچه بهتر این مراسم تلاش خود را انجام داده‌اند، و در این چند سال مشکلات ریشه‌یابی شده و تجارب بسیاری خوبی به‌دست‌آمده پس باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که دیگر شاهد بروز مشکلی در این مسیر نباشیم.

میرمحمدی با بیان اینکه امسال برای دو تا سه هزار نفر از نظر تامین موکب و تغذیه با کمبود مواجه هستیم، گفت: در این رابطه جلسه ای خواهیم داشت تا برخی دستگاه ها پای کار بیایند و همکاری های خود را اعلام کنند. همچنین باید مشارکت خیران را نیز جلب کنیم باید نتیجه جلسات شهرستان ها منعکس شود و ارزیابی شود تا هر شهرستان تا چه اندازه در این زمینه اقدام کرده است.

استاندار با تاکید بر لزوم ایمنی در مسیرهای زائران افزود: شاید مسیر طولانی‌تر، زمان‌بر باشد اما صحت و سلامت زائران از اهمیت بالاتری برخوردار است و تلاش کنید تا مشکلی پیش نیاید و جاده های مسیر تردد زائرین حسینی باید ایمن باشند.

این مسئول اطلاع رسانی در پیشگیری از بیماری های واگیردار در این سفر را ضروری دانست و تصریح کرد: باید برنامه مقدماتی در سطح عموم برای پیشگیری از بیماری ها مطرح شود و مقدماتی آماده شود تا زائران بیمار نشوند و ارائه خدمات به صورت عادلانه در مراکز اسکان و موکب ها انجام شود و  برنامه ریزی شود تا در هر نقطه ای که اسکان داریم، خدمات درمانی و بهداشتی نیز ارائه شود تا زائران دچار بیماری و یا سردرگمی برای یافتن پزشک نداشته باشند.

استاندار با تاکید بر لزوم آموزش در زمینه رانندگان اتوبوس های اربعین گفت: اقدام موثری است که رانندگان نیز هوشیارانه عمل کنند و مراقب باشند تا در طول مسیر خدای ناکرده دچار سانحه و آسیب نشویم ضمن اینکه ضوابط رانندگی در مسیر رعایت شود و اتوبوس های اعزامی دارای معاینه فنی باشند.

صدور ویزا اربعین از دوم مهر ماه در استان یزد آغاز می شود

مسئول عتبات حج و زیارت استان نیزدر این نشست از صدور ویزای زائران پیاده روی اربعین از دوم مهر ماه در استان یزد خبر داد و گفت : سازمان برنامه ریزی کرده تا ظرف چند روز آینده ثبت نام را آغاز کند اما توصیه داریم زائران حتما از طریق سازمان حج و زیارت اقدام کنند تا از حمایت های این نهاد در پیاده روی اربعین برخوردار باشند.

 کامران بهادر با اشاره به ویژگی های سامانه نام نویسی در تعیین نوع سفر افزود: نوع سفر نیز در سامانه تعیین شده و می توانند از وسیله شخصی یا سایر موارد که مشخص شده استفاده کنند.

وی تصریح کرد: همچنین بیمه زائران و هزینه ویزا در این سامانه مشخص است ضمن اینکه دفتر موقت صدور ویزا در یزد با پیگیری های انجام شده به زودی راه اندازی می شود.

بهادربا بیان اینکه آمادگی داریم مانند سال ۹۴ امسال نیز خدمات صدور ویزا را ارائه کنیم، اظهارداشت: با پیگیری که امروز انجام شد مشخص شده که هزینه صدور ویزا ۴۰ دلار است و اضافه نمی شود.

وی تصریح کرد: همچنین برای برقراری بیمه سفر نیز با بیمه ایران وارد قرارداد می شویم که هزینه بیمه هم به میزان پارسال است اما خدمات پزشکی آن تغییر کرده و افزایش دارد و ثبت نام در دفاتر خدمات زیارتی در سطح استان انجام می شود که در استان ۶۳ دفتر زیارتی آماده ارائه خدمت به زائران هستند.

این مسئول با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود نزدیک به ۵۰ هزار زائر در پیاده روی اربعین از استان نام نویسی کنند، افزود: سال گذشته ۲۷ هزار و ۶۲۵ زائر اعزام کردیم که به دلیل عدم استقرار دفتر صدور ویزا برای این تعداد زائر از سراسر کشور ویزا صادر شد.

 ضرورت حمایت‌های ویژه مسئولان یزد برای میزبانی از زائران اربعین 

معاون اجرایی سپاه الغدیر استان نیز با اشاره به لزوم ارائه خدمات گسترده و شایسته به زائران اربعین گفت: برای میزبانی از زائران اربعین به حمایت های ویژه استان نیاز داریم

علی استادی اظهار داشت: برای سال جاری دو موکب پیش بینی شده که یکی از آنها با همکاری دانشگاه پزشکی و بسیج جامعه پزشکی تنها به ارائه خدمات درمانی اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه موکب دیگر برای اسکان و تغذیه ۵ هزار زائر پیش بینی شده است، ادامه داد: با توجه به تجربه سال پیش، موکب درمانی برای ارائه خدمات به هزار نفر پیش بینی شده و محلی نیز برای شارژ تلفن همراه با ظرفیت هزار و ۷۰۰ دستگاه آماده شده است.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی تعداد بیشتری از زائران شده است، افزود: قرار شد برای امسال وسعت بیشتری در نظر گرفته شود و به تبع آن امکانات نیز افزایش یابد و خدمات به نحو مطلوبتری ارائه شود.

استادی با تاکید بر اینکه موضوع موکب داری نیاز به پشتیبانی استان دارد، تصریح کرد: ما با امکاناتی که در اختیار داریم وارد شده ایم ولی انتظار حمایت بیشتری نسبت به سال گذشته داریم تا کار خوبی ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت موجود که ارائه خدمات برای ۵ هزار نفر عدد زیادی است، تامین ملزومات خواب و امکانات پذیرایی و فاصله بین مکان استقرار تا طبخ غذا به تدابیر و حمایت های ویژه نیاز دارد.

۵۰پزشک یزدی برای ارائه خدمات به زائرین به کربلا اعزام می شوند

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین توسط یک تیم ۵۰ نفره پزشکی از یزد خبر داد و گفت :  بر اساس تجربه ای که از سال گذشته در این زمینه داریم احساس شد به فضای بهتر و بیشتری برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیاز است.

محمدرضا وفایی نسب نیز در این نشست اظهارداشت: سال گذشته موکبی به طور مستقل در ورودی کربلا برپا کردیم و دو سال قبل نیز تیم کوچکی به صورت خودجوش متشکل از پزشکان اقدامات اولیه را انجام می دادند.

وی افزود: بحث درمان در عراق حتی در شرایط عادی نیز مناسب نیست و در شرایطی که تعداد زیادی زائر به این کشور می روند، نیاز به خدمات ویژه است و در خصوص ارائه خدمات پزشکی نیز زمینی را تامین کردیم و با چادر و داربست درمانگاه صحرایی دایر شد که روزی سه هزار مراجعه کننده داشت.

وی از دیگر موضوعات مهم و مورد توجه زائران را بحث امانتداری و دریافت امانات برشمرد و گفت: این موضوع نیز بسیار مهم است چراکه بسیاری از مراجعان وسایلشان گم می شد و برای نگهداری آن با کمبود فضا مواجه بودیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر لزوم حمایت و تعامل دستگاه های مرتبط به ویژه هلال احمر در این زمینه گفت: متاسفانه سال پیش هلال احمر نتوانست کمکی بکند چون اجازه ورود کانتینر دارو را ندادند و دانشگاه علوم پزشکی مجبور به تامین دارو از یزد شد و ما برای سال جاری به اعتبارات و حمایت های بیشتری نیاز داریم و هزینه کار درمانی نسبت به سایر موارد بالا است و تقریبا باید داروها را از ایران تهیه کنیم و با خود حمل کنیم که هزینه زیادی تحمیل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.