بجنورد- نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ساخت سدهای بدون مطالعات کارشناسی در خراسان شمالی گفت: با ساخت این سدها اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی، پایین دست و بین استان‌ها ایجاد شده است.

سدهای منطقه خراسان شمالی کارایی لازم را ندارد

به گزارش قدس آنلاین، هادی قوامی در جریان بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی کابینه دوازدهم، در مخالفت با گزینه وزارت نیرو اظهار داشت: در دوران وزارت آقای بی‌طرف در این وزارت‌خانه سدهایی ساخته شده است که کارایی لازم را ندارد و مشکل اصلی آن‌ها نداشتن پشتوانه کارشناسی و محاسباتی است.

وی با اشاره به سدهای ساخته شده در خراسان شمالی افزود:از سوی دیگر سدهایی در خراسان‌شمالی احداث شد که هم اکنون خشک شده‌اند، بنابراین اشکالات جدی بین بالادست، حوزه میانی و پایین دست و بین استان‌ها ایجاد شده است. سد شورک شیروان که در سال ۸۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است٬ بدون انجام عملیات کارشناسی و محاسباتی بوده و مشکلات آب استان خراسان شمالی را حل نکرده است. سد بیدواز اسفراین نیز با همین مشکل مواجه است.

نایب رئیس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر به فرهنگ قنات‌داری بازگردیم همه مشکلات ما در بحث آب حل می‌شود. هم‌اکنون در اسفراین گروه‌هایی از یزد با لای‌روبی و بهسازی قنات‌ها٬ حیات را به چشمه‌های آب برگردانده‌اند. این در حالی است که متاسفانه فرهنگ اصیل قنات که ریشه در یزد بزرگ دارد، نابود شده و به جای آن ۷۵۰ چاه عمیق احداث شده است در حالی که قنات شیره زمین را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله آب را باید درست بشناسیم. ما انتظار داریم که مشکل آب حل شود و آقای بی‌طرف نشان دهد ما چگونه می‌خواهیم ۱۰ میلیارد مکعب مصرف آب را کاهش دهیم و این تنش بین شهرستان‌ها و استان‌ها را به حداقل برسانیم و مدیریت با تدبیر انجام دهیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.