یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه گسترش فرهنگ عفاف، نبود دغدغه در نهادهای مهم و اثرگذار فرهنگی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیماست.

صدا و سیما ضدالگوها را الگو می‌کند

قدس آنلاین- یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه گسترش فرهنگ عفاف، نبود دغدغه در نهادهای مهم و اثرگذار فرهنگی مانند آموزش و پرورش و صدا و سیماست.

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب با اشاره به اینکه حجاب، هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان تعریف شده است در گفت و گو با قدس می‌گوید: بهترین روش برای نهادینه کردن حجاب در جامعه، اقناع کردن است. خانم‌ها و آقایان باید درباره عقلانی بودن، فطری بودن، نافع بودن و شرعی بودن حجاب آگاهی پیدا کنند و اقناع شوند.

* حجاب؛ سبک پوشش عفیفانه

حجت الاسلام محمدمحسن دعایی اضافه می‌کند: پیشنهاد می‌کنم، کلمه حجاب را با سبک پوشش عفیفانه عوض کنید. خانم‌ها و آقایان باید به این سبک از زندگی مقید و پایبند باشند و این پایبندی باید با برهان عقلی، اقناع عقلی صورت بگیرد. با برهان فطری بیان شود که فطرت انسان دوستدار حیا و عفت است. در برهان علمی هم که بدیهی است بیان می‌شود که حجاب سودمند است.

این کارشناس فرهنگی در ادامه می‌گوید: سبک پوشش عفیفانه فواید بسیار زیاد و عمیقی برای دنیا و آخرت انسان دارد. سبب ایجاد حس امنیت در فرد و مدیریت احساس در زن و مرد می‌شود. کم شدن آسیب‌های اجتماعی و پایداری نهاد خانواده نیز از دیگر برکات این سبک از پوشش است.

دعایی به هشتک «#من حجاب را دوست دارم، چون خدا حجاب را دوست دارد» اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال این کلید واژه در شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد استقبال قرار گرفت چرا که این سبک پوشش، مورد محبت خداوند متعال است. سبک پوشش عفیفانه تاج بندگی است که خدا آن را برای بندگانش پسندیده و بر آن‌ها واجب کرده است. برای اثربخشی برنامه‌های ترویجی پیشنهاد می‌شود، چهار کلید واژه حجاب، عفاف، حیا و غیرت با هم کار شود.

* آموزش‌وپرورش و فرهنگ حیا و غیرت

هنگام مراجعه به صفحات مجازی بسیاری از افراد که در برنامه‌های پُربیننده صدا و سیما مورد تمجید و تشویق قرار می‌گیرند، با معدنی از بی‌حیایی، بی‌عفتی و بی‌حجابی روبه‌رو می‌شویم. دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب به مصوبه ۴۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالی‌ترین قرارگاه فرهنگ در کشور، وظایف ۲۶ نهاد مهم اجرایی را به طور مبسوط شرح داده است. وظایفی که باید تمام آن نهادها به صورت تمام عیار اجرا و عمل کنند. از اثرگذارترین این ارگان‌ها آموزش و پرورش و صدا و سیماست.

دعایی می‌افزاید: در بین این ۲۶ نهاد، نقش آموزش و پرورش بسیار بیشتر و اثرگذارتر است چرا که ۱۲ سال، اختیار تربیت و اثرگذاری بر کودکان را که سرمایه‌های این ملت هستند بر عهده دارد. به همین منظور پیشنهاد ‌شده است، سرفصل سبک زندگی عفیفانه به شکل مستمر از سال اول تا پایان دوران تحصیلات متوسطه، به منظور اجرای برنامه‌های عمیق فرهنگ شناسانه و مهارت محور برای دانش آموزان دختر و پسر در آن وزارتخانه اجرا شود.

این فعال فرهنگی بیان می‌کند: البته عفت به معنای کامل و جامع مورد انتظار ماست. عفت در چشم، گوش، زبان، شکم، دامن، ذهن، رفتار و حیا در تمام ابعاد وجودی آن باید رعایت شود. حیا با خدا، حیا با پدر و مادر، حیا با خود، حیا با دوست، حیا با جامعه هم در کنار سایر ابعاد باید تعلیم داده شود. در کنار آن باید عنصر غیرت‌ورزی را که فصل ممیز انسان از حیوانات است در متون آموزشی به صورت مهارت‌محور تدریس کنند. انتظار می‌رود، آموزش و پرورش مهارت حیا و غیرت را به بچه‌ها تعلیم بدهد.

* صدا و سیما باید پاسخگو باشد

دعایی که گویا دل پری از صدا و سیما دارد، می‌گوید: باید سؤال کرد که رسانه ملی با چه مجوز شرعی، قانونی، اخلاقی و تعهد ایمانی، جرثومه‌های فعال برای بی‌بند و باری و حیازدایی را در رسانه ملی تمجید و تعریف می‌کند و زمینه الگو شدن آن‌ها برای نسل جوان را مهیا می‌کند؟ هنگام مراجعه به صفحات مجازی بسیاری از افراد که در برنامه‌های پُربیننده صدا و سیما مورد تمجید و تشویق قرار می‌گیرند، با معدنی از بی‌حیایی، بی‌عفتی و بی‌حجابی روبه‌رو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه صدا و سیما ضدالگوها را الگو می‌کند، می‌افزاید: آیا صدا و سیما خجالت نمی‌کشد که برای نسل جوان مملکت، افرادی را الگو می‌کند که به ضروری‌ترین مسائل اخلاقی، ایمانی، فقهی و قانونی بی‌توجه و هتاک هستند؟ آن‌ها باید از کسی تعریف و تمجید کنند که از حیا و عفت تعریف و تمجید می‌کند نه اینکه افرادی الگو شوند که نسبت به عفت بی‌توجه هستند.

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب در پایان می‌گوید: از صدا و سیما انتظار داریم که برای برنامه‌های خودش، یک پیوست فرهنگی داشته باشد. باید مشخص شود که هر برنامه تا چه میزان سبک پوشش عفیفانه را تکریم یا تحقیر می‌کند. باید در جامعه مطالبه‌گری ایجاد شود و مردم نسبت به آنچه می‌بینند و می‌شنوند، حساس شوند. باید دید صدا و سیما که آن را دانشگاه اخلاق و عفت و حیا می‌دانیم، به چه میزان توانسته به این پرسش پاسخ دهد. باید پاسخ دهند که در برنامه‌ها چه میزان عناصر اساسی اخلاق، تکریم شده و به چه میزان این عناصر در آن‌ها مورد توهین و بی‌اعتنایی قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.