اینکه دولتی ها مدعی هستند عدم درج قیمت روی کالاها منجر به رقابتی شدن بازار خواهد شد مسلما به رقابتی شدن بازار و منفعت مردم تمام نمی شود بلکه کلاه بزرگی بر سر مردمی است که در بسیاری از امور اقتصادی ومعیشتی خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. بی شک اولین کسانی که دود این تصمیم به چشم آنها خواهد رفت مردمی هستند که بی اطلاع از قیمت کالاها می باشند بنابراین برای تامین مایحتاج ضروری خود مجبورند کالای مورد نیازشان را به هر قیمتی که فروشنده تعیین می کند خریداری کنند!!

حذف قیمت از روی کالاها کلاه بزرگی بر سر مردم است/ عدم درج قیمت بر روی کالا خلاف و باعث برخورد نهادهای نظارتی با متخلفان است/ رقابتی شدن بازار به معنی عدم درج قیمت روی کالاها نیست

اختصاصی قدس آنلاین- در روزهای گذشته خبری مبنی بر عدم الزام درج قیمت کالاها از سوی تولید کنندگان روی خروجی رسانه ها قرار گرفت. خبری که صحت آن بعد از لحظاتی و با رسانه ای شدن نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت تایید شد. بر این اساس محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های مسئول در زمینه قیمت‌گذاری و نظارت کالا، صریحا عدم درج قیمت مصرف کننده بر روی برخی کالاها را بلامانع دانسته بود. در بخشی از این نامه آمده است: در راستای اجرای بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشعر بر "شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار" و ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای کسب و کار، رعایت توأمان حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و حذف واسطه‌های غیرضرور در زنجیره تامین و توزیع کالا، طرح "درج یا نصب برچسب قیمت توسط واحدهای خرده فروشی" برای اجرا در خصوص کالاهای منتخب محصولات بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات،  انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولوزی و بهداشتی در سراسر کشور ابلاغ می‌شود. موضوعی که در روزهای گذشته با واکنش های زیادی از سوی مردم و کارشناسان همراه بود. در این زمینه پایگاه خبری – تحلیلی قدس آنلاین به سراغ جواد اسماعیلی کسی که سال های سال نبض اقتصاد دولتی ایران را در ستاد بسیج اقتصادی در دست داشته و به عنوان پدر کوپن ایران شناخته می شود رفته و در گفتگویی کوتاه نظر وی در این زمینه را جویا شده است. اسماعیلی که در کارنامه خود علاوه بر ریاست سازمان بسیج اقتصادی، مشاور قائم مقام اسبق وزارت بازرگانی را نیز در کارنامه دارد حذف قیمت ها از روی کالاها را موجب لجام گسیختگی در بازار دانسته و دولتی ها را به عدم اجرای این طرح توصیه کرد.

اسماعیلی  با اشاره به اینکه حذف درج قیمت بر روی کالاها موجب لجام گسیختگی بازار وبه سختی افتادن مردم خواهد شد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: حذف درج قیمت و اینکه گفته می شود با ابلاغ آقای نعمت زاده وزیر دولت یازدهم قیمت  از روی کالاها برداشته و از ابتدای مهر ماه سال جاری اجرا می شود موضوعی است که تبعات جبران ناپذیری بر معیشت مردم داشته و باعث لجام گسیختگی بازار خواهد داشت. وی در بیان دلایل این ادعا بیان داشت: در حال حاضر با آنکه بسیاری از کالاها دارای برچسب قیمت هستند اما همچنان شاهد گران فروشی وایجاد مشکلات عدیده ای برای مردم هستیم وای به آن روزی که روی کالاها قیمتی از سوی کارخانه های تولیدی زده نشده واین مسئله به دلخواه اصناف یا فروشندگان و از طریق آنها صورت گیرد.

وی با رد این موضوع که رقابتی شدن بازار به معنی عدم درج قیمت روی کالاها نیست خاطر نشان کرد: اینکه دولتی ها مدعی هستند عدم درج قیمت روی کالاها منجر به رقابتی شدن بازار خواهد شد مسلما به رقابتی شدن بازار و منفعت مردم تمام نمی شود بلکه کلاه بزرگی بر سر مردمی است که در بسیاری از امور اقتصادی ومعیشتی خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند. بی شک اولین کسانی که دود این تصمیم به چشم آنها خواهد رفت مردمی هستند که بی اطلاع از قیمت کالاها می باشند بنابراین برای تامین مایحتاج ضروری خود مجبورند کالای مورد نیازشان را به هر قیمتی که فروشنده تعیین می کند خریداری کنند!! اسماعیلی تصریح کرد: ازاین رو یقینا باید قیمت هر کالا روی آن درج شود و عدم درج قیمت بر روی کالا خلاف است همانگونه که اگر کالایی قیمت نداشته باشد با واکنش سازمان های نظارتی مواجه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.