بجنورد- معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان شمالی از آغاز طرح «تغذیه مادران باردار و شیرده» مددجو برای اولین بار در استان خبر داد.

طرح «تغذیه مادران باردار و شیرده» مددجو آغاز شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سایت خبری کمیته امداد خراسان شمالی، حسن نعمتی، با اشاره به آغاز طرح تغذیه مادران باردار وشیرده برای اولین بار، گفت: این طرح از ابتدای سال ۹۶ با هدف بهبود تغذیه مادران باردار نیازمند و پیشگیری از تولد نوزادان با وزن کم و همچنین تقویت مادران برای دوران شیردهی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این طرح با حمایت وزارت بهداشت و همکاری شبکه های بهداشتی درمانی خراسان شمالی در حال اجرا است، یاد آور شد: درفاز اول این طرح ۳۸ نفر از زنان باردار وشیرده دچار سوء تغذیه، شناسایی شده اند که به این افراد سبد های غذایی به صورت ماهیانه پرداخت می شود.

وی با یادآوری اینکه این سبد های غذایی شامل خشکبار، حبوبات، مواد لبنی، پروتئینی و سایر مواد غذایی نظیر عسل و خرما است، ارزش این سبد ها را یک میلیون ریال بیان کرد وادامه داد: در سال ۹۶ بیش از ۴۷۸ میلیون ریال برای کمک به نیاز این افراد پیش بینی شده است.

معاون حمایت وسلامت خانواده کمیته امداد استان درباره نحوه اجرای این طرح و شناسایی افراد نیازمند، گفت: زنان باردار تحت حمایت و اقشار آسیب پذیری که دچار عارضه کم خونی و کم وزنی هستند توسط مراکز بهداشتی، درمانی شهری و روستایی و همچنین خانه های بهداشت شناسایی و جهت تعیین سطح نیازمندی و سایر اقدامات بهداشتی به این نهاد معرفی می شوند.

نعمتی در ادامه به اقدامات کمیته امداد در حوزه کودکان زیر شش سال اشاره کرد و یاد آور شد: طرح سوء تغذیه کودکان زیر شش سال نیز از سال ۸۶ تاکنون برای حمایت از کودکان نیازمند با همکاری وزارت بهداشت در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون دو هزارکودک زیر شش سال در استان خراسان شمالی به خاطر فقر از سوء تغذیه رنج می‌برند، افزود: از ابتدای سال جاری دوهزار کودک زیر شش سال مبتلا به سوء تغذیه،تحت حمایت کمیته امداد قرارگرفتند که به هریک از این کودکان ماهانه ۷۵۰هزار ریال سبد غذایی پرداخت می‌شود.

نعمتی عنوان کرد: پس از انجام پایش کودکان توسط مراکز بهداشتی و درمانی، کودکان دچار سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی و سبد غذایی مورد نظر کارشناسان تغذیه توسط این نهاد تهیه می شود.

وی با بیان اینکه آموزش های لازم هم در کنار سبد غذایی به مادران این کودکان ارائه می شود، افزود: پس از پایان یک دوره شش ماهه، این کودکان مورد پایش مراکز بهداشتی درمانی قرار می گیرد ودر صورت بهبود افراد جدیدی جایگزین می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.