بابلسر- رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: ۱۲۲ گونه آبزی در خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۱۰ گونه از این تعداد با مشارکت بخش خصوصی و مردمی زیست بانک احیا می‌شود.

۱۲۲ گونه آبزی در خطر انقراض/ بانک ژن برای ماهیان در حال انقراض تشکیل می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد پورکاظمی در جلسه آشنایی با روش‌های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور در بابلسر اظهار داشت: ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی در سراسر کشور در حال اجراست که از این میان پروژه اصلاح نژاد قزل‌آلا با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد تومان در مرکز بازسازی ذخایر آبزیان کلاردشت پیگیری می شود.

وی افزود: ۱۲۲ گونه آبزی در خطر انقراض در کشور وجود دارد که برای ۱۰ گونه از این تعداد با مشارکت بخش خصوصی و مردمی زیست بانک احیا می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه سوف حاج طرخان و کپور بومی دریای خزر از جمله گونه‌های در خطر انقراض در کشور هستند، خاطرنشان کرد: برای این دو گونه از ماهیان خزری که در خطر انقراض هستند با اولویت، بانک ژن تشکیل می‌شود.

پورکاظمی با اشاره به جلسه آشنایی با روش‌های بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان کشور در بابلسر گفت: آشنایی با اصول استخراج ژن، حفاظت و نگهداری از آنها، آشنایی با روش‌های انجماد اسپرم ماهیان، نگهداری و انتقال آنها درخارج از فصل تکثیر و در زمان های ضروری، ارائه راهکارهایی برای شناسایی وایجاد بانک ژن مولدین با ارزش و استفاده مناسب و علمی از آنها از جمله عناوین دوره های در حال برگزدری در این جلسه است.

وی افزود: نحوه صید و نگهداری مولدین با ارزش و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گونه‌های تحت فشار، آشنایی با آخرین متدهای روز دنیا در رابطه با حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان و مولدسازی از دیگر عناوین دوره آموزشی در حال برگزاری در شیلات مازندران است.

‌حسینعلی عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری و بازسازی ذخایر شیلات ایران نیز اظهار داشت: پروژه بین‌المللی بهبود و اصلاح نژاد قزل‌آلا فردا با حضور کارشناسان بین‌المللی از نروژ در مرکز بازسازی ذخایر شهید باهنر کلاردشت آغاز می شود.

وی افزود: بیش از ۳۵۰ میلیون قطعه ماهی در سال گذشته در دریای خزر رهاسازی شده و امسال نیز تا کنون حدود ۳۰۰ میلیون قطعه ماهی در دریای خزر رهاسازی شده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری و بازسازی ذخایر شیلات ایران ادامه داد: تا کنون ۱۳ گونه آبزی در دریای خزر رهاسازی شده که از این تعداد ۵ گونه ماهی خاویاری و ۷ گونه از ماهیان استخوانی است.

عبدالحی با اشاره به افزایش تعداد مزارع پرورش ماهیان خاویاری به بیش از ۸۰ مرکز در کشور گفت: استان مازندران در حوزه آبزی پروری در کشور با بیش از ۷۵ هزار تن تولید در جایگاه اول قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار فیل ماهی از ۱ کیلو گرم تا یکصد کیلو گرم در مزارع پرورش ماهی خاویاری مازندران وجود دارد، افزود: از این میزان ۳ تن خاویار پرورشی در سال گذشته استحصال شده که بیش از یک و نیم تن آن صادر و مابقی در داخل کشور مصرف شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.