مشهد- طرح تخفیف کتاب در سال‌های اخیر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف افزایش سرانه مطالعه، ترغیب مردم به خرید کتاب و حمایت از کتابفروشان، در تابستان امسال ششمین مرحله این طرح اجرایی شده است.

اما و اگرهای اجرای طرح تخفیف کتاب در مشهد

مهدیه قمری:آنچه که خراسان رضوی را نسبت به سایر استان‌های کشور در اجرای این طرح متمایز کرده است، کسب رتبه نخست این استان در اجرای طرح‌های گذشته تخفیف کتاب بوده، زیرا مردم این استان استقبال ویژه‌ای از طرح مذکور داشته‌اند.
اجرای دوباره این طرح در کشور و خراسان رضوی سبب شد تا گزارشی از نظر مردم و کتابفروشی‌ها در خصوص اجرای آن تهیه کنیم که در ادامه می‌خوانید.

لزوم افزایش مدت اجرای طرح

یکی از بانوان کارمند مشهد که برای خرید کتاب ویژه دو فرزند خود به یکی از کتابفروشی‌های خیابان دانشگاه مراجعه کرده در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز خرسندی نسبت به افزایش میزان تخفیف برای کتاب‌های کودک و نوجوان در اجرای طرح تابستانه کتاب، بیان می‌کند: من بتازگی و بسیار اتفاقی متوجه اجرای این طرح شدم. به نظرم یکی از ضعف‌های مهم این طرح، اطلاع رسانی نامناسب است.

زهره شایانی پور با اشاره به اینکه تخفیف کتاب‌های کودک و نوجوان در این طرح ۲۵ تا ۳۰ درصد است، یادآور می‌شود: اگر فهرستی از کتابفروشی‌های شرکت کننده در این طرح در همه کتابفروشی‌ها قرار بگیرد تا مردم نسبت به آن آگاهی پیدا کرده و نزدیک‌ترین کتابفروشی به منزل را انتخاب کنند، بهتر است.

محمد فکور نیز که برای خرید کتاب‌های ترجمه به کتابفروشی مراجعه کرده، می‌گوید: این طرح از ۱۵ مرداد آغاز شده و تا ۱۷ شهریور ادامه دارد که به نظرم لازم است زمان اجرای طرح تخفیف کتاب در شهرهایی همچون مشهد که مورد استقبال قرار گرفته، افزایش یابد.

کتاب‌های ترجمه در صف اول فروش

در ادامه، یکی کتابفروشی‌های خیابان دانشگاه مشهد نیز با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح تابستانه کتاب، همشهریان مشهدی استقبال قابل توجهی از آن داشتند، اظهار می‌دارد: آنچه طی اجرای این طرح در سال‌های اخیر به شکل چشمگیری وجود داشته، این است که خرید کتاب‌های ترجمه در صف اول فروش آن قرار دارد.

اردلان محمدی نیک ادامه می‌دهد: با آغاز این طرح در تابستان امسال، فروش کتاب‌های کودک و نوجوان بعد از کتاب‌های ترجمه در این کتابفروشی استقبال بیشتری داشته است.

توجه به کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان
معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار می‌دارد: طرح‌های عیدانه و پاییزه تخفیف کتاب در سال‌های اخیر اجرایی شده و استان ما در همه این طرح‌ها رتبه نخست فروش و استقبال مردمی را کسب کرده است.

یوسف امینی اضافه می‌کند: تلاش شده تا بعد از اجرای هر طرح، نقاط قوت و ضعف آن ارزیابی شود تا در طرح‌های بعدی نکات قوت افزایش و نکات ضعف آن کاهش یابد.

وی طرح تخفیف کتاب را طرحی سراسری می‌داند و می‌افزاید: اگرچه این طرح کشوری است، ولی ما نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد، ارزیابی‌های استان خود را انجام می‌دهیم.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن کتاب‌های مورد نیاز مخاطب در طرح‌های تخفیفی، می‌گوید: اگر فروش کتاب‌های ترجمه در صف اول این طرح‌ها قرار گرفته، شاید بتوان برای مخاطبان تخفیف‌های ویژه‌ای را برای خرید کتاب‌های چاپ شده با مؤلفان ایرانی در نظر گرفت تا کتاب‌های داخلی نیز امکان فروش را داشته باشند.

امینی یادآور می‌شود: شاید یکی از دلایل فروش نامناسب کتاب‌های ایرانی، نیاز بیشتر نویسندگان و مؤلفان آن‌ها به تولید محتوای بهتر و مورد توجه و نیاز مخاطبان باشد.

وی نسبت به افزایش سرانه مطالعه کتاب از طریق اجرای تخفیف کتاب ابراز امیدواری کرد و حمایت بهتر از کتابفروشی‌ها را از جمله دلایل اجرای طرح تابستانه کتاب برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.