زاهدان- ‌معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همه فاکتورهای انعقاد خون به صورت ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار بیماران هموفیلی قرار می‌گیرد.

فاکتورهای انعقاد خون به صورت رایگان در اختیار بیماران هموفیلی قرار می‌گیرد

‌به گزارش قدس آنلاین، ‌علی خواجه در شورای بهداشت و درمان استان سیستان و بلوچستان افزود: فاکتورهای بیماران خاص در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) توزیع می‌شود اگر در نحوه خدمت رسانی این بیماران مشکل داشته باشند، مشکل آن‌ها پیگیری خواهد شد.

خواجه در ادامه افزود: از علما و بزرگان می‌خواهیم اطلاع رسانی کنند که افراد قبل از ازدواج آزمایش‌های ژنتیکی را انجام دهند چرا که با یک آزمایش ساده می‌توانند جلوی تولد فرزندان بیمار را بگیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: عملکرد محدود، درد شدید و مشکلات دیگر را از جمله پیامدهای این بیماری می داند و عنوان می کند: اگر در آزمایش‌های ژنتیک ابتلای جنین به هموفیلی مشخص شود، دستور سقط صادر خواهد شد.

وی با اشاره به این که رقم زیادی از بودجه درمان برای این بیماران هزینه می شود خاطرنشان کرد: با یک آزمایش ساده می‌توان جلوی بروز این بیماری را گرفت، بنابراین مردم باید کمک کنند که فرزندانشان قبل از ازدواج یا قبل از تولد فرزند آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

رئیس انجمن هموفیلی سیستان و بلوچستان نیز گفت: سیستان و بلوچستان ۸۷۶ بیمار مبتلا به هموفیلی دارد.

‌بیگم سلمانیان افزود: از میان انواع هموفیلی، استان در کمبود فاکتور ۱۳ بالاترین آمار را در کل دنیا و ایران دارد.

رئیس انجمن هموفیلی سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: شهرستان‌های زاهدان، خاش و سراوان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و این تعداد نسبت به جمعیت این شهرستان‌ها بیشترین آمار مبتلایان هموفیلی در کل کشور است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه این اختلال یک نوع بیماری ژنتیکی است که بیشتر از طریق ازدواج‌های فامیلی شیوع پیدا می‌کند.

وی گفت: دلیل ابتلا به این بیماری ۷۰ درصد ازدواج‌های فامیلی، ۳۰ درصد نیز جهشی و ژن‌های نهفته والدین است، به همین دلیل جوانان در زمان ازدواج باید آزمایش‌های ژنتیک را جدی بگیرند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.