​ایلام- وقتی که مشعل پالایش گاز ایلام روشن شد و اولین مجتمع حوزه نفت و گاز استان وارد مدار تولید شده و پس از آن مجتمع پتروشیمی در سال ۸۱ بعنوان مکمل و مبدل تولیدات پالایش گاز کلنگ زنی شده و قول داده شد که این مجتمع ظرف سه سال به بهره برداری برسد و پس از آن طرح توسعه فاز دوم پالایش گاز ایلام مصوب شده که کماکان اما و اگرهای فراوان دامن هر دو مجتمع پالایش گاز و پتروشیمی را گرفته است.

توسعه فاز دوم پالایش گاز ایلام در اما و اگر/ پتروشیمی در انتظار خوراک

قدس آنلاین – گروه استان ها- غلامرضا محمدمرادی و سعدیه کرمی: پس از جنگ تحمیلی و روند توسعه نقاط مختلف کشور، استان های برخوردار روند توسعه خود را با شتاب طی کردند و استان های محروم و کمتر برخوردار کشور همچون ایلام در گیر و دار مشکلات دست و پا گیر اداری بوده و بودجه های قطره چکانی که آنهم بخشی از آن جذب نمی شد، ایلام را به یکی از آخرین استان هایی تبدیل کرد که واحدهای صنعتی کلان در آن احداث شد.

قریب یک ماه است که پتروشیمی جم خوراک پتروشیمی ایلام را قطع کرده و در صورتی که فاز دوم پالایش گاز ایلام احداث نشود، صنعت استان ایلام، چه از لحاظ توسعه همه جانبه و چه از لحاظ اشتغال به شدت آسیب خواهید دید.

 طراحی اولیه پالایشگاه گاز ایلام در ۲ فاز

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه پالایشگاه گاز ایلام در ۲ فاز طراحی و پیش بینی شده بود، می گوید: بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پالایش گاز ایلام در فاز اول با ظرفیتی معادل هر دو فاز احداث و به بهره برداری رسیده است.

مهندس سیروس امیری با اشاره به اینکه در حال حاضر در پالایشگاه گاز ایلام پنج محصول اصلی تولید می شود، اظهار می دارد: این محصولات تولیدی فاز اول شامل گاز طبیعی به ظرفیت ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در روز، میعانات گازی با یک هزار مترمکعب در روز، گوگرد ۲۵۰ تن در روز، اتان ۴۵۰ تن در روز و گاز ۸۱۰ تن در روز است که در فاز دوم می تواند به ترتیب به ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، یک هزار و پانصد تن، ۳۷۵ تن، ۶۷۵ تن و یک هزار و دویست و پانزده تن در روز افزایش یابد.

وی محصولات اتان، میعانات گازی و گاز مایع را جزو خوراک واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام عنوان می کند و می افزاید: در صورتی که فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام همراه با یک واحد شیرین سازی گاز و یک واحد بازیافت گوگرد به مدار تولید این پالایشگاه افزوده شود، تولید محصولات این مجموعه به میزان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با تأکید بر اینکه مجتمع پتروشیمی ایلام واحدهای تولیدی خود را بر مبنای ظرفیت هر دو فاز این پالایشگاه طراحی نموده و در حال احداث است، خاطرنشان می سازد: اگر فاز دوم پالایشگاه احداث نشود، تنها ۶۶ درصد ظرفیت پتروشیمی وارد مدار می شود که قاعدتاً این مجتمع را از نظر اقتصادی، بازگشت سرمایه و سودآوری با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

سیروس امیری به مشکلات پیش روی اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام اشاره می کند و می افزاید: در سال گذشته این مشکلات به حدی بود که حتی صحبت از منتفی شدن پروژه به میان آمد اما در سال جاری و با پیگیری های انجام گرفته و نظر مثبت وزیر به این طرح، احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام در هیئت مدیره شرکت ملی گاز مصوب شده است.

وی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را مسئول انجام اقدامات لازم جهت طراحی و تهیه اسناد مناقصه آن می داند و بیان می دارد: امیدواریم که این پروژه طی سه سال آینده به بهره برداری رسیده و بتواند بخشی از خوراک پتروشیمی ایلام را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه احداث فاز دوم پالایش گاز ایلام زمینه تولید دو و نیم برابری گاز و گوگرد را فراهم می کند، یادآور می شود: احداث فاز دوم پالایشگاه، علاوه بر افزایش تولید، مشکلات مجتمع پتروشیمی ایلام در تحویل خوراک به میزان طراحی و ظرفیت مرتفع می گردد.

اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای استحصال گاز از چاه های ایلام

رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام با اشاره به رایزنی های متعدد با وزیر نفت برای احداث فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام می گوید: سال گذشته با وزیر نفت در این خصوص مکاتبه شده و در آن مکاتبات به زمان یکساله تا بهره برداری از واحد الفین اشاره شده و زمان مناسبی برای احداث فاز دوم پالایش گاز بوده که در ابتدای سال جاری موافقت آن اخذ شده است.

سلام امینی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای استحصال از چاه های گاز تنگ بیجار، یکصد میلیون دلار اختصاص داده است، اظهار می دارد: این موضوع علاوه بر افزایش استحصال، زمینه احداث فاز دوم را فراهم کرده و می تواند تولید در این مجتمع را افزایش دهد.

وی به پافشاری برای تأمین خوراک پتروشیمی ایلام از پالایش گاز این استان اشاره می کند و خاطرنشان می سازد: کارشناسان اعلام کرده اند که در حال حاضر و با وضعیت موجود، پالایش گاز ایلام تنها می تواند حدود ۶۰ درصد خوراک مجتمع پتروشیمی ایلام را تأمین کند که در صورت احداث فاز دوم پالایش گاز، ظرفیت تولید در پتروشیمی نیز بیشتر خواهد شد.

عضو فراکسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی اجباری پتروشیمی ایلام در یک ماه اخیر، بیان می دارد: برای تأمین مجدد خوراک پتروشیمی ایلام با وزیر نفت رایزنی شده و ایشان دستور سریع و صریحی برای تأمین خوراک این مجتمع را صادر کرده و هم اینک این مجتمع مجدداً در مدار تولید قرار گرفته است.

هزینه ۵ هزار میلیارد تومانی پالایش گاز و پتروشیمی ایلام

وی به هزینه ۵ هزار میلیارد تومانی دو مجتمع پالایش گاز و پتروشیمی ایلام اشاره می کند و یادآور می شود: اگر فاز دوم پالایش گاز ایلام احداث نشود، قطعاً تأمین خوراک پتروشیمی نیز با مشکل مواجه شده و عملاً این میزان هزینه تلف شده و جز انبوهی از آهن آلات خارج از کارکرد در آنها باقی نخواهد ماند.

 

ادامه رایزنی ها برای تأمین خوراک پتروشیمی ایلام

مدیرعامل پتروشیمی ایلام می گوید: فرایند تولید در این مجتمع متوقف نمی شود و رایزنی های مستمر برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام همچنان ادامه دارد.

فرهاد دانشی ممقانی با بیان اینکه به دلیل کاهش تولید خوراک موردنیاز پتروشیمی های کشور، اغلب پتروشیمی ها با کاهش تولید مواجه شده اند، اظهار می دارد: پس از این کاهش تولید خوراک، متاسفانه تولید پتروشیمی ایلام نیز برای چند روز به طور کامل متوقف و دچار چالش شد.

وی با اشاره به اینکه با پیگیری ها و رایزنی های مجدانه مدیران ارشد و نمایندگان استان و نیز مسئولان پتروشیمی، اندکی از خوراک مورد نیاز تامین و پتروشیمی ایلام دوباره وارد مدار تولید شده است، می افزاید: هم اکنون و در هر ساعت حدود  ۱۵ تن خوراک (اتیلن) مورد نیاز وارد پتروشیمی ایلام می شود.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با رد شایعه توقف مجدد تولید پتروشیمی ایلام، بیان می دارد: بر اساس اعلام نظر متولیان امر، روند تامین خوراک و فرایند تولید پتروشیمی ایلام تا پایان شهریور ماه سالجاری به حالت عادی برخواهد گشت.

فرهاد دانشی ممقانی با بیان اینکه واحد S.R.U پتروشیمی ایلام هم اکنون با بیش از ۷۵ درصد پیشرفت در حال اجراء است، ادامه می دهد: امیدواریم که این پروژه مهم تا پایان سالجاری برای دریافت خوراک مورد نیاز از پالایش گاز ایلام، به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه خطوط انتقال میعانات گازی در مسیر پالایشگاه گاز - پتروشیمی ایلام به طور کامل تعبیه و ایجاد شده است، خاطرنشان می سازد: قطعا با توسعه پالایش گاز ایلام و ایجاد فاز دوم آن، تا حدودی مشکل تامین خوراک پتروشیمی ایلام مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام تصریح می کند: فرایند تولید متوقف نمی شود و رایزنی های مستمر برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام همچنان ادامه دارد.

پایان شهریور؛ بازگشت پتروشیمی به چرخه عادی تولید

استاندار ایلام با بیان اینکه وزیر نفت برای تسریع در ایجاد فاز دوم پالایش گاز ایلام دستور حفر ۵ حلقه چاه در منطقه تنگ بیجار را داده است، می گوید: برای این موضوع ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار پیش بینی شده و علاوه بر این برای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز بیش از ۱۵۰ میلیون یورو اعتبار پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

محمدرضا مروارید با اشاره به اینکه با احداث فاز دوم پالایش گاز ایلام، تولید در این مجتمع به حدود ۳ برابر افزایش خواهد یافت، اظهار می دارد: در حال حاضر روزانه حدود ۷ میلیون مترمکعب گاز در این مجتمع تولید می شود که با راه اندازی فاز دوم، تولید به ۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به لزوم حفر هرچه سریعتر چاه های جدید این پالایشگاه، ادامه می دهد: با توجه به وجود زیرساخت های لازم در پالایش گاز ایلام، فاز دوم این مجتمع می تواند در مدت زمان ۱۸ ماه وارد مدار تولید شود و این زمان تنها برای نصب دستگاه ها و تجهیزات این فاز لازم است.

استاندار ایلام با بیان این مطلب که واحد الفین پتروشیمی ایلام می بایست تا پایان سال ۹۵ به بهره برداری می رسید، خاطرنشان می سازد: مجتمع پتروشیمی ایلام در حال حاضر در هر ساعت ۱۵ مترمکعب بعنوان حداقل خوراک دریافت و تولید در آن با حداقل ممکن ادامه دارد و با رایزنی های صورت گرفته با مسئولان پتروشیمی کشور، امیدواریم که تولید در این مجتمع تا پایان شهریورماه سال جاری به روند عادی خود برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.