تا روزهای نزدیک به اعلام اسامی وزرا، کسی جز آقای رئیس جمهور و چند نفر از نزدیکان از لیست خبر نداشت.

بی طرف؛قربانی تلاش نمایندگان خوزستان و چهارمحال بختیاری/تلاش ۴۰ نماینده برای نیاوردن وزیر پیشنهادی نیرو

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد جمالی نوبندانی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، رأی نیاوردن بی طرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو را نشان از حساسیت مجلس در انتخاب کابینه دانست و اظهار داشت: البته کسب رأی بالا توسط وزرای دفاع، اطلاعات، کشور، بهداشت، اقتصاد، نفت، ارشاد، آموزش و پرورش و… نشان می دهد که مجلس همچنان کمک کار دولت برای حل مشکلات است.
وی با اشاره به این که اکنون توپ در زمین دولت است، خاطرنشان کرد: وزرایی که رأی پایین کسب کردند باید این هشدار در گوششان باشد اگر خوب کار نکنند مجلس به وظایف خودش عمل می کند. برای نمونه در مسائل کشاورزی و ارتباطات دغدغه ها بالا بود به همین دلیل رأی پایینی را کسب کردند. به گونه ای که اگر یکی از آن ها ۴ رأی کسب نمی کرد وزیر نمی شد. پیام های این انتخاب نیز برای داخل، خارج و دولت کاملاً مشخص بود.
جمالی نوبندانی درباره مطالب مطرح شده درباره لابی دولت و مجلس برای کسب رأی اعتماد کابینه نیز تصریح کرد: پیش از معرفی وزرا، آقای روحانی با افراد جلسه داشت ولی به عقیده بنده تقریباً نظر خودش را اعلام کرد. برای نمونه برخی نمایندگان در زمینه جنسیتی و قومیتی وزرا مطالبی مطرح کردند ولی عملی نشد. البته این که وزرا و معاونان پارلمانی با نمایندگان جلسه و صحبت داشته باشند، موضوع طبیعی است.
نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این موضوع که لابی مشخصی در مجلس نسبت به رأی اعتماد وزراء صورت نگرفت، اذعان داشت: تا روزهای نزدیک به اعلام اسامی وزرا، کسی جز آقای رئیس جمهور و چند نفر از نزدیکان از لیست خبر نداشت.
جمالی در رابطه با دلایل رأی نیاوردن بی طرف، وزیر پیشنهادی نیرو نیز تأکید کرد: تلاش بسیار زیادی از سوی مجمع نمایندگان استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و تا حدودی کردستان و لرستان صورت گرفت، ولی محور رأی نیاوردن ایشان مجمع نمایندگان استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری بود.
وی ادامه داد: نمایندگان مذکور اعتقاد داشتند آقای بی طرف موضع مشخصی درباره انتقال دادن یا ندادن آب از سرشاخه ها ندارد. آقای بی طرف نیز تقریباً موضع مشخصی اتخاذ نکرد به همین دلیل قریب ۳۰ الی ۴۰ نماینده به صورت فعال در صحن تلاش کردند تا ایشان رأی نیاورد.
این نماینده مجلس، همچنین درباره فراجناحی بودن یا نبودن کابینه انتخابی دولت دوازدهم نیز اظهار داشت: به عقیده بنده در کشور حزب مشخصی نداریم، یعنی به لحاظ فلسفه وجودی حزب خیلی احساس وجود حزب را نمی کنم. ولی گرایشات مختلف در کابینه وجود دارد منتها بیشتر از کابینه زمان آقای هاشمی رفسنجانی همانند شریعتمداری، آخوندی، زنگنه، کرباسیان، حجتی و… استفاده شد. به همین دلیل سمت و سوی کابینه بیشتر به کارگزاران سازندگی و حزب اعتدال و توسعه نزدیک است.
وی در پایان یادآور شد: با تمام مخالفت ها و موافقت ها رأی گیری تمام شده و اکنون زمان کار است. کشور با مشکلات فراوانی مانند بیکاری، بازنشستگان، معیشت مردم، رکودی نسبتی، محیط زیست، خشکسالی روبرو است. باید وزرا از همین امروز برنامه محور باشند نه این که روزمرگی، بده و بستان های سیاسی و منطقه ای و با نمایندگان داشته باشند.

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.